recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Undertekster i Danmark - generelt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Undertekster i Danmark - generelt

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Delphi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Undertekster i Danmark - generelt
    Sendt: 18-August-2017 kl. 16:10
Jeg har postet en request til DVBViewer udviklerne om at få teletext undertekster (TTV) lidt bedre i sync med billede og lyd. Da undertekster stort set ikke bruges i Tyskland, er der brug for lidt viden om undertekster generelt i Danmark. Det er de danske kanaler, der er interessante. Der er 3 typer

a) hard coded i billedet (de er der bare)
b) DVB (kan slås til og fra)
c) Teletext (fx TTV på side 398 for DR)

Jeg bruger for tiden YouSee, som kun sender hard coded og teletext.
EDIT: bruger DVB (ingen teletext) på enkelte udvalgte, fx BBC Britt, NRK2 

Jeg brugte tidligere Stofa, og de kunne finde på at sende både DVB og teletext skiftevis i samme udsendelse, fx en engelsk dokumentar (DVB undertekster) med ekstra danske kommentarer (teletext/TTV). DVBViewer kunne håndtere situationen; men det er vigtigt at vide om det stadigt er nødvendigt at kunne det.

Uanset hvordan du modtager dit tv signal, er jeg interesseret i at vide:

1) Hvilken udbyder du har
2) Hvilke underteksttyper udsendes
3) Forekommer ovenstående situation med mixede DVB/teletext undertekster i samme udsendelse.

Jeg er selvfølgelig specielt interesseret i om Stofa stadig gør 3).

På forhånd tak


Redigeret af Delphi - 19-August-2017 kl. 21:08
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2017 kl. 16:34
1) Yousee
2) a+b+c
3) Det mindes jeg ikke.

Kanal5 udsendte ttv-undertekster, da de viste Gidseltagningen.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2017 kl. 17:05
1) Stofa
2) a + c
3) nej
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2017 kl. 21:47
Jeg har også Stofa og kan kun bekræfte hvad Kampus har skrevet. Det undrer mig dog, hvad man skal bruge teletext undertekster til på en udsendelse hvor underteksterne er hardcoded??

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2017 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har også Stofa og kan kun bekræfte hvad Kampus har skrevet. Det undrer mig dog, hvad man skal bruge teletext undertekster til på en udsendelse hvor underteksterne er hardcoded??

Flemming

TTV undertekster bruges til dansksprogede udsendelser. Selv nyhederne blir direkte tekstet, så der er lidt delay.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Jeg bruger for tiden YouSee, som kun sender hard coded og teletext.

Yousee sender indebrændt på meget, teletekst pådet meste, og DVB på udvalgte (f.eks. NRK og ZDF så hudt jeg hvisker).
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Uanset hvordan du modtager dit tv signal, er jeg interesseret i at vide:

1) Hvilken udbyder du har
2) Hvilke underteksttyper udsendes
3) Forekommer ovenstående situation med mixede DVB/teletext undertekster i samme udsendelse.

1) YouSee
2) a + b + c
3) nej. Det er enten eller.
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Delphi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 21:11
Tak for svarene. Vil gerne have flereSmile

Nogen, der ved noget om DVB-T og DVB-S?
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 21:48
DVB-T2 bruger formentlig stadig DVB undertekster. De gjorde det da jeg brugte egen antenne i 2014
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 21:53
DVB-T undertekster via DVB-T og tekst tv.
Nogen gange hardcoded, hvis det er gamle film DR har købt inden DVB-T tiden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Delphi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

DVB-T undertekster via DVB-T og tekst tv.
Klaus


Gider du prøve det, der står her vedrørende danske udsendelser med udenlandsk tale (de bruger Broen som eksempel)


Der skal selvfølgelig ledes lidt for at finde en udsendelse med  DVB undertekster for det udenlandske og 

DVB og/eller teletext undertekster for det danske (der kan være begge slags) 
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2017 kl. 22:51
På DVB-T sender DR som udgangpunkt undertekster til hørehæmmede (undertekster til dansk tale) både som tekst-tv og DVB-Undertekst til hørehæmmede. Årsagen er, at tekst tv er den samme uanset platform, så DVB-Underteksten må opfattes som den primære under DVB-T.

PS: Forsinkelser i tekst-tv undertekster skyldes nok primært broadcaster og ikke DVB-Viewer. DVB-Viewer burde optage .ts stream, herunder tekst-tv sporet uden at påvirke synkroniseringen mellem billede, lyd og tekst-tv...

Redigeret af miri - 19-August-2017 kl. 22:57
miri
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu