recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gør det selv akustikplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gør det selv akustikplader?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 18:13

Teknisk set er der flere endnu, bag højttalerne, men det var lige hvad jeg kunne finde. Håber du forstår princippet. Det er lidt vanskeligt at forklare entydigt. Om du skal have noget i loftet kan jeg ikke svare på. Mange er glade for det og det er et oplagt sted at dæmpe fordi der er mange m2 og der som regel ikke bruges til noget. Dæmpning på væggen er dog meget nemmere. Der er uendelig muligheder og intet facit, men det er helt sikkert meget bedre at gøre noget end at lade være.


Redigeret af Mefisto - 20-August-2017 kl. 18:19
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 18:29
Det giver mening.

Så er spørgsmålet bare, hvis jeg skal lave mine plader selv. Hvor meget rockwool skal man som minimum have i? 100mm? Er der nogen mindste størrelse man bør lave dem i? Skal stoffet være tykt eller tyndt?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Det giver mening.

Så er spørgsmålet bare, hvis jeg skal lave mine plader selv. Hvor meget rockwool skal man som minimum have i? 100mm? Er der nogen mindste størrelse man bør lave dem i? Skal stoffet være tykt eller tyndt?

I forhold til taleforståelse tror jeg ikke det betyder ret meget hvor tykke de er. 50mm er sikkert rigeligt til det. Stoffet på dem man kan købe færdig, er efter hvad jeg har set, som regel kraftigt og groft vævet, men om det er strengt nødvendigt ved jeg faktisk ikke. Jeg tror det egentlig ikke.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg ved ikke hvikle frekvenser jeg gerne vil forbedre. Men jeg kunne bare godt tænke mig en mere omgivende lyd. Jeg synes også ofte jeg er nødt til at skue højt op, for at kunne høre hvad der bliver sagt.

Hvad er r<span style=": rgb250, 250, 250;">um korrektion? Er det en kalibrering af forstærkeren? </span>


Rum korrektion, er i de fleste Surround recievere. Det er en kalibrering, hvor der indsættes filtre. Der bruges målemikrofon, der så laver filtre i recieveren. Prøv med troldtekt i loft og med 50 mm rockwool, i rammer, som nævnt, på reflektions punkter, som vist på tegningen, en postede. Troldtekt i loft, vil især være en god ide. Det er mere diskret, end hele stuen fyldt med rammer.

Redigeret af JackD84 - 20-August-2017 kl. 19:18
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 08:15
Hej Jimmbo
Kan se du bor i Risskov. Jeg har 7 stk hjemmelavede paneler lavet af en ramme af træ på ca 60 x 120 cm med 50mm rockwoll beklædt med stof.
Dem må du gerne låne til at eksperimentere med...de står bare på loftet alligevelSmile Jeg bor i Hasselager



Beklager det dårlige billede.
Ning
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 08:44
Tjek Rockfon Sonar B

Det har vi i hele stue og køkken og folk er ALTID imponeret over akustikken

Kan vist nok købes i Bauhaus nu om dage til ok penge - og så er det pænt
Til top
Biojensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 19-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Biojensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 16:52
Tag et kig her, der er lidt info og nogle link til akustik materiale http://m.biojensen.dk/akustik
Film skal ses i hjemmebiografen :-)

Se min hjemmebio & få inspiration & råd til hjemmebiografen på http://www.biojensen.dk

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 16:58
http://m.biojensen.dk/akustik
Linkservice har fjernet = %20

Redigeret af Kampus - 21-August-2017 kl. 17:00
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Hej Jimmbo
Kan se du bor i Risskov. Jeg har 7 stk hjemmelavede paneler lavet af en ramme af træ på ca 60 x 120 cm med 50mm rockwoll beklædt med stof.
Dem må du gerne låne til at eksperimentere med...de står bare på loftet alligevelSmile Jeg bor i Hasselager



Beklager det dårlige billede.
Hej.
Det er virkelig et rigtig fedt tilbud! Det vil jeg da virkelig gerne. Send mig lige en PM med adresse og telefonnummer, og hvornår det passer dig bedst.

Clap
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Tjek Rockfon Sonar B  

Det har vi i hele stue og køkken og folk er ALTID imponeret over akustikken

Kan vist nok købes i Bauhaus nu om dage til ok penge - og så er det pænt

Skal de hænges op forskudt, eller samlet som Troldtek?

Oprindeligt skrevet af Biojensen Biojensen skrev:

Tag et kig her, der er lidt info og nogle link til akustik materiale http://m.biojensen.dk/akustik

Super. Det vil jeg lige kigge noget nærmere på Big smile
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 17:58
Vores dækker hele loftet...

Men allerede da de første plader var sat op, kunne man tydelig høre forskel
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2017 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Vores dækker hele loftet...

Men allerede da de første plader var sat op, kunne man tydelig høre forskel

Super. Skal der isolering op bag dem også?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu