recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gør det selv akustikplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gør det selv akustikplader?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gør det selv akustikplader?
    Sendt: 20-August-2017 kl. 10:47
Er der nogen af jer, der har erfaring med at lave akustikplader selv? Hvilke materiale er bedst at bruge, og hvor mange skal man have op før det gør en forskel?

Mit store problem er, at min stue på ingen måde er velegnet til lyd. Jeg vil derfor gerne prøve om jeg kan gøre stuen en smule bedre lydmæssigt, når nu jeg er så glad for at se film.

Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 15:18
Du bliver nødt til at klarlægge dit problem. Det er som at skyde gråspurve med kanoner. Der er dog nogle ting, der næsten altid er at foretrække, hvis muligt.

Det er ofte at foretrække, at lægge 300mm rockwool op under loft, evt. slut af med troldtekt. Et plus er det tager refleksioner, mellem loft og gulv og dæmper.

Du skal koncentrere dig, om første refleksion på sidevæge.

Du skriver ikke helt, hvad problemet er. Der skal virkelig meget dæmpe materiale til, at dæmpe i de dybe frekvenser, men til gengæld, kan højere frekvenser let dæmpes. Der skal dog passes på rummet ikke bliver for dødt.

Jeg har en godt fyldt stue, med forskellige materialer og ting der hænger på væge for at bryde lyden, planter osv. 

En god rum korrektion, hvor der korrigeres medfiltre. Det er i de fleste surround receivere/processorer, afhjælper problemet i det dybe register. Jeg foretrækker selv, der ikke korrigeres i høje frekvenser.


Redigeret af JackD84 - 20-August-2017 kl. 17:11
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:35
Sorry, jeg troede der var nogle "go-to" justeringer man bør tage.

Problemet er, at min stue er relativ kort. Stuen er ca. 5,5 m lang hvor væggene er beklædt med filt. Bag ved mig, og lige ud for fjernsynet, er der kæmpe vinduer. Loftet er rå, nubret, beton. 
Jeg har købt nogle mørklægningsgardiner til at gøre noget ved vinduespartiet.

Mht. til hvor problemet er rent lydmæssigt, ved jeg det ikke rigtig. For jeg kender ikke til andet, så det jeg er ude efter er mere at optimerer for at opleve en bedre lyd.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:52
Smid noget troldtekt på loftet. Husk der skal isolering bagved også, for at det bliver rigtigt effektivt.
https://www.google.dk/search?q=troldtekt&client=ubuntu&hs=IS9&channel=fs&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiOr-_yhubVAhVDCZoKHYsMCpYQ_AUIxwEoAQ&biw=1855&bih=983




Redigeret af Totoronto - 20-August-2017 kl. 17:01
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

Smid noget troldtekt på loftet. Husk der skal isolering bagved også, for at det bliver rigtigt effektivt.
https://www.google.dk/search?q=troldtekt&client=ubuntu&hs=IS9&channel=fs&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiOr-_yhubVAhVDCZoKHYsMCpYQ_AUIxwEoAQ&biw=1855&bih=983

Det var også min første tanke. Men jeg tænker om væggene også bør gøres noget ved?
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Det var også min første tanke. Men jeg tænker om væggene også bør gøres noget ved?

Start med loftet og supplér med gardiner + tæpper. Det skal heller ikke overdæmpes.

Det bedste er vel at fylde rummet op med møbler, reoler og andet grej, men det er jo ikke sådan vi bor nutildags. Der skal være rene åbne rum og sammen med vores moderne hårde byggematerialer skabes der den hårde akustikOuch.

I en anden akustiktråd var der én der fortalte om, da han flyttede ind i sin nye tomme lejlighed. Der var bare en madras på gulvet, og hele natten lå han så og lyttede til larmen fra trafikken udenfor og naboerneConfused. Da han så fik fyldt op med møbler, tæpper og grej så var der tyst og fintLOL.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 17:24
Det kommer helt an på hvad du vil opnå, hvis du vil dæmpe dybe frekvenser, har det intet at sige. Der skal som sagt meget, til for at dæmpe lyden. Det bliver omsat til varme i troldtekt. 

Hvis du gerne vil opnå en mere direkte lyd og synes lyden er lidt skinger, kan det være en god ide at dæmpe lidt på vægge, selv gør jeg det ikke. Du skal fokusere på første refleksion og at få dæmpet den tilstrækkeligt. Det der er ekstrem vigtig, at første refleksion, på sidevægens, lydbølger rammer dig senere. Lyden af refleksionen må ikke høres før, den direkte lyd fra højttaleren. Du kan med fordel absorbere lyden fra, første refleksion. Det kan også være en god ide at dæmpe bag lytte position, for at eliminere, stående bølger, du risikerer dog rummet bliver for dødt, og det lyder fladt og kedeligt.

Et godt rum, har forskellige materialer, selv foretrækker, jeg er et rum, der ikke er overdæmpet og noget til at bryde lyden. Du skal have et rum, hvor lyden også reflekteres. Der skelnes mellem direkte og indirekte. 

Først koncentrer dig om loftet og første refleksion. Og tag den derfra du kan hurtigt, miste overblikket over hvad, bidrager til en gode lyd og hvad der gør det modsatte.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Det var også min første tanke. Men jeg tænker om væggene også bør gøres noget ved?

Start med loftet og supplér med gardiner + tæpper. Det skal heller ikke overdæmpes.

Det bedste er vel at fylde rummet op med møbler, reoler og andet grej, men det er jo ikke sådan vi bor nutildags. Der skal være rene åbne rum og sammen med vores moderne hårde byggematerialer skabes der den hårde akustikOuch.

I en anden akustiktråd var der én der fortalte om, da han flyttede ind i sin nye tomme lejlighed. Der var bare en madras på gulvet, og hele natten lå han så og lyttede til larmen fra trafikken udenfor og naboerneConfused. Da han så fik fyldt op med møbler, tæpper og grej så var der tyst og fintLOL.
Vores stue er er så lille, at jeg ikke kan fylde ret meget mere i end jeg har nu. Derfor jeg tænkte jeg ville smide noget på væggene. 

Men jeg vil kigge efter noget toldtekt, da det virker til at være der jeg skal sætte ind.

Jeg har et lille barn, så jeg kender alt til unødig larm.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 17:39
Vær opmærksom på troldtekt ik dæmper dybt, det er der ik nok masse til. Rum korrektion er nok vejen frem i et lille rum, til at supplere, i de flestes hjem😀
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 17:43
Jeg ved ikke hvikle frekvenser jeg gerne vil forbedre. Men jeg kunne bare godt tænke mig en mere omgivende lyd. Jeg synes også ofte jeg er nødt til at skue højt op, for at kunne høre hvad der bliver sagt.

Hvad er rum korrektion? Er det en kalibrering af forstærkeren? 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 18:02
Nu kan vi ikke se eller "høre" din stue, men du har sikkert en masse ekko og lydreflektioner, siden du ikke kan høre hvad der bliver sagt. Jeg vil i den forbindelse foreslå dig, at dæmpe 1. reflektionerne med passende dæmpeplader, som du kan lave selv eller købe færdig*. Det øger taleforståelsen betydeligt. 1. reflektionen er de steder på vægge, loft (og gulv) hvor du ville kunne se dine højttalere fra den alm. sidde position, hvis der var monteret et spejl.

*Der er utallige muligheder:


Ellers en stor ramme med et 50-100mm rockwool batts i og passende stof omkring.

Brug google og lad dig inspirere.
 



Redigeret af Mefisto - 20-August-2017 kl. 18:09
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 18:05
Skal jeg så lave nogle plader til loftet? Jeg tænker sådan en ramme med rockwool og stof?

Gulvtæpper skal helst være langhåret ikke?

EDIT: 1. reflektionen er det så mod eller væk fra højtalerne spejlet skal vende? Altså der skal akustikplader på den væg hvor højtalerne er?


Redigeret af Jimmbo - 20-August-2017 kl. 18:07
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu