recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC

 Besvar Besvar Side  <1 2627282930>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Skal lige spørge ind til de Icepower forstærkere, er du hoppet på Icepower og har skippet dine Lyngdorf? Eller hvad bruger du i dag?

Alle mine lyngdorf er solgt - teknologien i dem er jo classD (PWR). 
Jeg har søgt den simpleste måde at komme fra processor udgang til højttaler med aktivt delt signal til mine 4 vejs højttalere. Lige nu er PWR-ICE250 fra MiniDSP faktisk det mest simple. 
Gad rigtig godt en stor 12 kanals med DSP onboard og evt digital indgang og så købe MP60 modulet med digitalt output. Men det findes ikke på markedet andet end Trinnov (og det er dyrt :) ) 
[/QUOTE]
Tænkte godt at du var gået den vej...der må være blevet lidt mere plads i kælderen nu hvor du har skildt dig af med Lyngdorf'ne.
Jeg har også lige solgt min lyngdorf og regner med at få leveret en pakke fra Holland en af dagene med endnu en effektforstærker 🙂
[/QUOTE]

Det har været en stor tur fra classe 3xcam600 + en ca5300 til en helt masse “små amps”. Men teknologien udvikler sig og rummet bliver for varmt med for meget grej der udvikler varme😂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Skal lige spørge ind til de Icepower forstærkere, er du hoppet på Icepower og har skippet dine Lyngdorf? Eller hvad bruger du i dag?

Alle mine lyngdorf er solgt - teknologien i dem er jo classD (PWR). 
Jeg har søgt den simpleste måde at komme fra processor udgang til højttaler med aktivt delt signal til mine 4 vejs højttalere. Lige nu er PWR-ICE250 fra MiniDSP faktisk det mest simple. 
Gad rigtig godt en stor 12 kanals med DSP onboard og evt digital indgang og så købe MP60 modulet med digitalt output. Men det findes ikke på markedet andet end Trinnov (og det er dyrt :) ) 
Tænkte godt at du var gået den vej...der må være blevet lidt mere plads i kælderen nu hvor du har skildt dig af med Lyngdorf'ne.
Jeg har også lige solgt min lyngdorf og regner med at få leveret en pakke fra Holland en af dagene med endnu en effektforstærker 🙂
[/QUOTE]

Det har været en stor tur fra classe 3xcam600 + en ca5300 til en helt masse “små amps”. Men teknologien udvikler sig og rummet bliver for varmt med for meget grej der udvikler varme😂
[/QUOTE]
Ja et fitness abonnement er spild af penge for dig, sådan som du slæber udstyr ind og ud af kælderen 🤣
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2023 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Mens jeg går og venter på en ny forstærker til center går det mere og mere op for mig hvor ligegyldig en center er når man bare har 1-2 stole i midten. Det er vitterligt den mest overvurderede kanal imoBig smile
Det sagde Peter Holstein/ Holfi for vel omkring små 20 år siden, Holfi gjorde brug af “virtual center”, og ikke decideret centerkanal.


Lige præcis det var også det han fortalt mig da jeg købte surround forstærker hos Holfi for mange år siden, havde en integra 8 stereo forstærker som han sagde jeg kunne bruge til baghøjtalerne, og så bruge den intregra 8S jeg købte til fronterne og så køre uden center. Dog var der ikke virtuel center i den 8S fra start det var noget der var i de dyere modeller sagde han, men han sagde han kunne bygge det ind i min 8S.

Dog hvis jeg en dag ville have en center på skulle det laves om igen. Men det skal det ikke for er super godt tilfreds, mange tror der skal være en rigtig center på men det behøves ikke hvis man sidder lige midt for i sweetspot. Mange jeg har talt med kan ikke forestille sig ikke at have en center højtaler på, jeg tænker de måske har hørt hvordan det lyder uden via dekoderens phantom mode som er det de fleste surround forstærkere har hvor lyden bliver lavet om i dekoderen til 4.1 eller 4.0 hvis man ikke har en subwoofer. Som Peter Holstein sagde virtual center lyder langt bedre.

I opsætningen  i dekoderen på min oppo bluray afspiller har jeg blot sat den som om at jeg har en center koblet til, dvs. der går et kabel fra center udgangen og over til forstærkeren som så fordeler center lyden som den skal ud til højre og venstre front med fuld dynamik.

Stemmer og tale står klart og lækkert i midten foran mig som stod de i min stue. Med en center højtaler blir det ofte lidt for direkte kasse lyd og for tydeligt at høre at lyden kommer fra over eller under TV'et da man ikke kan sætte højtaleren bag TV'et ligesom man kan med feks. et lærred hvor den bare spiller igennem. Med virtual center behøver jeg ikke tænke på dette da stemmerne står flot lige midt for hvor TV'et hænger på væggen. Og når noget bevæger sig fra den ene front til den anden får man en lækker præcis overgang.

Det kræver selvfølgelig man har sat fronterne godt op med god afstand imellem som svarer til cirka den afstand der er hen til lyttepositionen så man kan danne en trekant. Når man så får stemmer til at stå lige midt for ved musik lytning så får man det også ved film.


Redigeret af Tom-H - 19-Maj-2023 kl. 22:53
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2023 kl. 09:47
Uanset hvad Holfi har bildt jer ind, så kan man ikke gengive et monosignal (centerkanalen) med flere end én højttaler uden at generere unoder. I mange tilfælde (f.eks tale radio) ville det også være bedre kun at have én højttaler i stedet for at have den samme stemme komme ud af to højttalere, som genererer ekko og udfasninger. Løsningen er et finde en ordentlig centerhøjttaler, ikke at eliminere den.
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2023 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Uanset hvad Holfi har bildt jer ind, så kan man ikke gengive et monosignal (centerkanalen) med flere end én højttaler uden at generere unoder. I mange tilfælde (f.eks tale radio) ville det også være bedre kun at have én højttaler i stedet for at have den samme stemme komme ud af to højttalere, som genererer ekko og udfasninger. Løsningen er et finde en ordentlig centerhøjttaler, ikke at eliminere den.


Kan høre du ikke selv har hørt hvordan det lyder for ellers ville du ikke skrive som du gør Wink

Faktum er at det lyder rigtig godt og langt mere ægte, der er ingen ekko eller andet som ikke skal være der. Du kan da sagtens gengive et mono signal med 2 højtalere, det jo bare monosignalet der bliver fordelt ud på venstre og højre front.

Hvis man skulle følge det du siger så ville man heller ikke kunne høre gamle musik numre fra tiden før der var noget der hed stereo over 2 højtalere, hvilket man jo sagtens kan uden problemer, derfor passer det ikke det du skriver :)

Problemet som jeg også skrev er at i en hjemmebio hvor der blir brugt et TV der vil man ikke kunne placere centeren lige midt for hvor TV billedet er, den ville skulle stå under eller hænge over TV'et. Dette giver ofte  en lidt uheldig lyd, og når lyd bevæger sig fra side til side vil det heller ikke være optimalt da centeren ikke er på linje med fronterne.


Redigeret af Tom-H - 19-Maj-2023 kl. 23:08
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 08:43
Mefisto har ret... Der er lavet flere artikler om udfordringerne med phantom center selvom man sidder i midten. (Nedenstående er fra Sound Reproduction - ignorer det gule markerede. Er taget fra et andet site).

Hvor hørbart det er skal jeg ikke gøre mig klog på - men udfordringerne er der.



Redigeret af Jonas_h - 20-Maj-2023 kl. 18:57
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Uanset hvad Holfi har bildt jer ind, så kan man ikke gengive et monosignal (centerkanalen) med flere end én højttaler uden at generere unoder. I mange tilfælde (f.eks tale radio) ville det også være bedre kun at have én højttaler i stedet for at have den samme stemme komme ud af to højttalere, som genererer ekko og udfasninger. Løsningen er et finde en ordentlig centerhøjttaler, ikke at eliminere den.


Kan høre du ikke selv har hørt hvordan det lyder for ellers ville du ikke skrive som du gør Wink

Faktum er at det lyder rigtig godt og langt mere ægte, der er ingen ekko eller andet som ikke skal være der. Du kan da sagtens gengive et mono signal med 2 højtalere, det jo bare monosignalet der bliver fordelt ud på venstre og højre front.

Hvis man skulle følge det du siger så ville man heller ikke kunne høre gamle musik numre fra tiden før der var noget der hed stereo over 2 højtalere, hvilket man jo sagtens kan uden problemer, derfor passer det ikke det du skriver :)

Problemet som jeg også skrev er at i en hjemmebio hvor der blir brugt et TV der vil man ikke kunne placere centeren lige midt for hvor TV billedet er, den ville skulle stå under eller hænge over TV'et. Dette giver ofte  en lidt uheldig lyd, og når lyd bevæger sig fra side til side vil det heller ikke være optimalt da centeren ikke er på linje med fronterne.

Der er mere at pakke ud her end jeg orker idag. Men, problemet med monosignaler gengivet med stereohøjttalere gælder sådan set også for stereosignaler(!) fordi det man gengiver naturligt er mono. Et menneske har f.eks kun en mund at synge med og er næsten altid mixet 100% ens i højre og venstre kanal. Altså to ens monosignaler gengivet med hver deres højttaler. Det giver præcis de samme problemer som at mixe centerkanalen oven i højre og venstre i surround. Det kan en speciel analog holfi forstærker heller ikke lave om på.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 14:06
Det er i sidste ende reference vs præference.
Når jeg selv har testet og prøvet ting gør det ingen forskel om der står i nogle guidelines eller test at andet virker meget bedre. 

Med en center kan alle som har den under deres monitor simpelt bare slå den fra i GUI og vurdere hvad der lyder bedst for dem. 
Så lange debatter er reelt overflødige.

Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Mefisto har ret... Der er lavet flere artikler om udfordringerne med phantom center selvom man sidder i midten. (Nedenstående er fra Sound Reproduction - ignorer det gule markerede. Er taget fra et andet site).

Hvor hørbart det er skal jeg ikke gøre mig klog på - men udfordringerne er der.

Link: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/phantom-center-png.187032/




Nu bruger jeg ikke phantom mode men virtual center som er en anden teknik som lyder langt bedre. Det går intet tabt da forstærkeren modtager direkte signal fra center udgangen på min dekoder hvorefter det så blir fordelt ud på fronterne. Alle de der målinger kan jeg ikke bruge til noget, det man kan bruge til noget er at sætte sig ned og høre hvordan det lyder, og det er tydeligt at ingen af jer har hørt hvordan virtual center det lyder, det kan ikke helt sammenlignes med Phantom, det er langt bedre. Stemmerne står mere levende i rummet på en bedre måde en det du får med en center, så længe du bare sidder godt midt for i sweetspot.

Det er ikke for sjovt at Holfi byggede den virtual center teknik ind i deres surround forstærkere.


Redigeret af Tom-H - 20-Maj-2023 kl. 17:41
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Det er i sidste ende reference vs præference.
Når jeg selv har testet og prøvet ting gør det ingen forskel om der står i nogle guidelines eller test at andet virker meget bedre. 

Med en center kan alle som har den under deres monitor simpelt bare slå den fra i GUI og vurdere hvad der lyder bedst for dem. 
Så lange debatter er reelt overflødige.



Lige præcis, det bedste er at lytte selv og så vurdere hvad man synes bedst om, og ikke lade sig påvirke af hvad der står i nogen guidelines om hvad der er korrekt. I sidste ende er det en smagssag.


Redigeret af Tom-H - 20-Maj-2023 kl. 17:43
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Mefisto har ret... Der er lavet flere artikler om udfordringerne med phantom center selvom man sidder i midten. (Nedenstående er fra Sound Reproduction - ignorer det gule markerede. Er taget fra et andet site).

Hvor hørbart det er skal jeg ikke gøre mig klog på - men udfordringerne er der.



Nu bruger jeg ikke phantom mode men virtual center som er en anden teknik som lyder langt bedre. Det går intet tabt da forstærkeren modtager direkte signal fra center udgangen på min dekoder hvorefter det så blir fordelt ud på fronterne. Alle de der målinger kan jeg ikke bruge til noget, det man kan bruge til noget er at sætte sig ned og høre hvordan det lyder, og det er tydeligt at ingen af jer har hørt hvordan virtual center det lyder, det kan ikke helt sammenlignes med Phantom, det er langt bedre. Stemmerne står mere levende i rummet på en bedre måde en det du får med en center, så længe du bare sidder godt midt for i sweetspot.

Det er ikke for sjovt at Holfi byggede den virtual center teknik ind i deres surround forstærkere.

Kan du ikke forklare forskellen på phantom center og virtuel center for os som ikke har læst Holfi's marketingmateriale?

Og prøv lige at hoppe af defensiv-hesten... Jeg skriver netop at jeg ikke skal gøre mig til herre over om noget lyder dårligere eller ej, men det er da relevant information, at løsningen uden centerhøjttaler har en teoretisk ulempe ift. at have dedikeret center. At du ikke kan bruge dét til noget er fair nok. Men personligt synes jeg beslutninger skal tages på baggrund af alle informationer og ikke kun informationer som "Det er da ikke for sjov at virksomhed A har gjort det anderledes end virksomhed B... Så må A være bedre".

Men forklar gerne lige forskellen på phantom og virtuel center...
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Mefisto har ret... Der er lavet flere artikler om udfordringerne med phantom center selvom man sidder i midten. (Nedenstående er fra Sound Reproduction - ignorer det gule markerede. Er taget fra et andet site).

Hvor hørbart det er skal jeg ikke gøre mig klog på - men udfordringerne er der.



Nu bruger jeg ikke phantom mode men virtual center som er en anden teknik som lyder langt bedre. Det går intet tabt da forstærkeren modtager direkte signal fra center udgangen på min dekoder hvorefter det så blir fordelt ud på fronterne. Alle de der målinger kan jeg ikke bruge til noget, det man kan bruge til noget er at sætte sig ned og høre hvordan det lyder, og det er tydeligt at ingen af jer har hørt hvordan virtual center det lyder, det kan ikke helt sammenlignes med Phantom, det er langt bedre. Stemmerne står mere levende i rummet på en bedre måde en det du får med en center, så længe du bare sidder godt midt for i sweetspot.

Det er ikke for sjovt at Holfi byggede den virtual center teknik ind i deres surround forstærkere.

Kan du ikke forklare forskellen på phantom center og virtuel center for os som ikke har læst Holfi's marketingmateriale?

Og prøv lige at hoppe af defensiv-hesten... Jeg skriver netop at jeg ikke skal gøre mig til herre over om noget lyder dårligere eller ej, men det er da relevant information, at løsningen uden centerhøjttaler har en teoretisk ulempe ift. at have dedikeret center. At du ikke kan bruge dét til noget er fair nok. Men personligt synes jeg beslutninger skal tages på baggrund af alle informationer og ikke kun informationer som "Det er da ikke for sjov at virksomhed A har gjort det anderledes end virksomhed B... Så må A være bedre".

Men forklar gerne lige forskellen på phantom og virtuel center...


Sorry det var heller ikke for at være super defensiv, jeg siger bare at for mig lyder det godt, det er klart er man flere der ser med hvor alle ikke kan sidde nogenlunde midt for så er det selvfølgelig bedst med en center.

Forskellen ligger ifølge Peter Holstein fra Holfi I at man får bedre lyd kvalitet på den måde fremfor når det blir lavet om digitalt i dekoderen, det er også det jeg oplever at stemmer står flot og tydeligt i rummet. Med phantom blir det kunstigt lavet om i dekoderen, men med virtual center er den i opsætningen sat som om at jeg har en center koblet til, dvs. den får det fulde center signal overført til forstærkeren som så på en effektiv måde får lyden fordelt ud på fronterne.

Jeg fandt lidt om det på engelsk på en anden side som forklarer det meget godt.

Citér
VIRTUAL CENTER SPEAKER
The VCS-function is available to allow you to get multi channel sound without using a center speaker.
What is unique about VCS arises from the fact that it is done in the analogue domain and unlike other
digital versions of avoiding the center speaker, VCS maintains the maximum sound quality and leaves
you in control of the center speaker signal (level and delay). If you have a high quality set-up you will get
better sound quality with this function.



Redigeret af Tom-H - 20-Maj-2023 kl. 19:34
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2627282930>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu