recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC

 Besvar Besvar Side  <1 34567 30>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 20:38
Biografen roder endnu engang:)



Konkluderede at processoren skal ovenpå skabet ved siden af projektoren!
De stikker begge lidt ud så må skjules elegant senere:)

I skabet skal de 4 sorte Lyngdorf stå uden låge - elsker synet så sådan bliver det
I det nederste skab kommer den sidste Lyngdorf og diverse afspillere

Er ikke ingeniør men med mange kilo projektor og processor på toppen og 50 kilo forstærker i skabet er maks vægten for en standard clic installation ikke gearet til læser.

Så udover den originale clic forstærkning i midten gik aftenen i går med et sætte kæmpe vinkler hele vejen rundt indenvendigt med 10mm plugs forstærket med 2 komponent forankring!

Udover dette kommer mindre vinkler på så bund, sider og top holder sammen:)

Status pt:
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 10:43
Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Om det lyder afsindig godt, afgøres i meget høj grad af akustikken samt integration af subwooferne.
I det rigtige rum kan højttalere til 10000kr lyde afsindig godt, og omvendt kan 200000kr højttalere lyde forfærdeligt i et dårligt rum.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 14:44
Der kommer da hele tiden, nyt i biffen. Har du overvejet, at sætte blæser i skabet? Papst laver helt lydløse blæsere 220v, min er selv på 17dB. Vær opmærksom på, hvis du beslutter dig for sætte blæser i, at du nemt får portstøj, ved at sætte filter og gitter foran. Jeg oplevede det selv, med mit DIY serverskab. De giver nu også meget luft. Der skal også tænkes på resonanser i det materiale, blæsernet monteres. Mit serverskab, står i brøkers. I en stue ville jeg være ked af så meget blæserstøj. Blæserne fåes med forskellig rpm, jo højere jo mere luft, kan de fortrænge.

Det er værd at tænke med, hvilken temperatur dine forstærkere i. Det forlænger levetiden, hvis de står svagt køligt.

Sæt evt. et termometer i skab og se, hvad temperaturen er i møblet

Redigeret af JackD84 - 06-September-2017 kl. 16:56
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Når jeg sidder og læser sådan en tråd kan jeg ikke lade være med at tænke, det må lyde afsindig godt og have et vanvittigt prisskilt.


Om det lyder afsindig godt, afgøres i meget høj grad af akustikken samt integration af subwooferne.
I det rigtige rum kan højttalere til 10000kr lyde afsindig godt, og omvendt kan 200000kr højttalere lyde forfærdeligt i et dårligt rum.
 
@Armani
 
Priserne er cirka fordelt således:
 
Højttalere: 160-170.000 kr.
Forstærkere og processor: 100.000 kr.
Projektor: 50.000kr.
Så samlet ca. 300.000 kr. da det rullede af samlebåndet
 
Med hensyn til rummet er der gjort alt det grundlæggende og fandt faktisk en gammel måling inden kalibrering og det er ikke helt skidt:
 
 
Med tiden kommer der helt sikkert noget corner trapz men det sker løbende :)
 
For nu er der bestilt matsort folie til lærred og det hvide clic møbel på opfordring herindeTongue
Så bliver kassen gjort sort .. Er der nok får sidekanaler også en tur :)
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 16:19
Dit rum måler, meget lidt min gamle stue, er det omkring 20 kvm?

I mit nye rum, der er større, er mine Peaks blevet markant mindre og rykket ned omkring de 30 Hz. Jo større rum, jo lavere ligger i frekvensområdet ligger peaket.

Dit rum, er der lidt problemer ved 30 Hz, svært at gøre noget ved og ved 80 og 100 Hz. og fra 100 Hz til 200 Hz. Det kan godt se ud til du har lidt problemer, længere oppe, på dine fronthøjttalere. Du skal dog passe på, med at korrigere, for hårdt, det tager al energien. Det kommer nemt, til at lyde fladt og kedeligt, ellers. 

Du kan prøve med, corner traps, som du kalder dem og ellers er vejen frem en mere avanceret rumkorrektion.

Jeg ville gøre det på din subwoofere. JBL laver en EQ der kan håndtere op til 4 stk, subwoofere. Den kan desuden konfigureres, til en subwoofer i hvert hjørne, hvor rummets resonanser hæves op under loftet.

Hvis dit peak, driller dig, er Revel nye subwoofere, virkelig avancerede. De angriber problemet lidt anderledes. Jeg har selv, R.A.B.O.S, i mine infinity subwoofere, dog kun et, hvor de gamle Revel, havde 5, hvis jeg ikke husker helt fejl, hvorefter jeg kalibrerer i processor.

Dette er kun, hvis, det er problem, du vil have kigget på, ellers, ser det slet ikke så tosset ud dine målinger. Det er dog et skam, dine Peaks, med så fint udstyr. 

Jeg spekulerer lidt på din efterklangstid, hvis du har mod på det akustisk loft, er vejen frem, jeg lever selv uden.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 16:23
Du kan også kigge på JBL EQ, som flere andre benytter, hvis du vil udjævne frekvensgangen længere oppe og slå din EQ fra, i processor. De er dog dyre, da jeg forhørte mig ad, med JBL EQ til sub, startede de omkring 10.000 kr. 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 16:37
Enig med Jack, pas på med og overkorrigere, især over 300hz.
En hoppende og dansende frekvensgang kan sagtens lyde bedre end en snor lige kurve forkneppet med PEQ. I det hele taget, så siger én enkelt frekvens gang måling i lytteposition, ikke ret meget om hvordan det lyder.

Redigeret af armani-thomas - 06-September-2017 kl. 16:58
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Jack, pas på med og overkorrigere. Men det kommer du så nok heller ikke til med audyssey pro, mener det er begrænset til +-3db.
En hoppende og dansende frekvensgang kan sagtens lyde bedre end en snor lige kurve forkneppet med PEQ. I det hele taget siger frekvens gang ikke ret meget om hvordan det lyder.

Helt enig, det hjælper lidt på en ikke så opsvulmet bas, og klarere mellemtone på højttalere. At over korrigere sluger al dynamisk formåen, af anlægget ud. Transient gengivelse bliver helt tam.

Der hvor jeg oplever, den største forskel i mit nye rum, er gengivelsen, der er mere rum omkring, en god frekvensgang hjælper dog på det. 

Der hvor frekvensgangen driller, er ofte ved høje lydtryk, hvor der kommer lidt buller.

Jeg synes dog med det sagt, at en mere avanceret EQ, er det eneste, der kan sættes finger på, ved anlægget.

Hvor vigtig surround kanalerne er, er lidt en smags sag, jeg synes der er prioriteret rigtigt, med god center og nogle rigtig fede front højttalere. 


Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 17:25
Når jeg selv ser på kurven er alt over 300hz så lidt at det alligevel ikke er værd at pille ved. Den lille smule fald når vi nærmer os 20.000hz giver en super behagelig klang med mere vægt på mellemtone end diskant. Mellemtonen er SUPER lækker og sprød ved stemmer. B&W laver en mellemtone som er helt igennem fantastisk til alt der ligger i det område. Elsker den!!! :) 

I forhold til at købe noget eksternt EQ vil jeg slet ikke overveje det af to grunde:

1. Jeg har rigeligt med filtrer i XT32 som jeg manuelt kan lave og eftermåle - Fungerer snorlige og sker digitalt så tror simpelthen ikke på at at de andre producenter kan trylle mere med så simpel en opgave når der er manuelt 

2. Vigtigst af alt har jeg lige købt en processor som essentielt bare er en sindsygt opbygget DA converter lydmæssigt. Uanset pris gavner det ikke lyden at skifte mellem analog og digital konvertering flere gange i signalvejen, så signalet skal kun skifte fra digital til analogt én gang og det skal gøres på den kasse jeg allerede har. 

Havde jeg selv kunne designe systemet havde jeg holdt signal vejen digital helt forbi delefitret og fodret den enkelte enhed med sin egen forstærker.. Men så havde det været et helt andet system igen



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Der kommer da hele tiden, nyt i biffen. Har du overvejet, at sætte blæser i skabet? Papst laver helt lydløse blæsere 220v, min er selv på 17dB. Vær opmærksom på, hvis du beslutter dig for sætte blæser i, at du nemt får portstøj, ved at sætte filter og gitter foran. Jeg oplevede det selv, med mit DIY serverskab. De giver nu også meget luft. Der skal også tænkes på resonanser i det materiale, blæsernet monteres. Mit serverskab, står i brøkers. I en stue ville jeg være ked af så meget blæserstøj. Blæserne fåes med forskellig rpm, jo højere jo mere luft, kan de fortrænge.

Det er værd at tænke med, hvilken temperatur dine forstærkere i. Det forlænger levetiden, hvis de står svagt køligt.

Sæt evt. et termometer i skab og se, hvad temperaturen er i møblet

Jeg har faktisk indtil nu kørt med blæsere fra Nocturn (tror jeg de hed) 
Men lyngdorf producere ikke så meget varme og nu står processor og Inuke selv helt frit, så er ikke så nervøs.. Vil dog på din opfordring smide en termostat derind alligevel når der testes igen. 
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Når jeg selv ser på kurven er alt over 300hz så lidt at det alligevel ikke er værd at pille ved. Den lille smule fald når vi nærmer os 20.000hz giver en super behagelig klang med mere vægt på mellemtone end diskant. Mellemtonen er SUPER lækker og sprød ved stemmer. B&W laver en mellemtone som er helt igennem fantastisk til alt der ligger i det område. Elsker den!!! :) 

I forhold til at købe noget eksternt EQ vil jeg slet ikke overveje det af to grunde:

1. Jeg har rigeligt med filtrer i XT32 som jeg manuelt kan lave og eftermåle - Fungerer snorlige og sker digitalt så tror simpelthen ikke på at at de andre producenter kan trylle mere med så simpel en opgave når der er manuelt 

2. Vigtigst af alt har jeg lige købt en processor som essentielt bare er en sindsygt opbygget DA converter lydmæssigt. Uanset pris gavner det ikke lyden at skifte mellem analog og digital konvertering flere gange i signalvejen, så signalet skal kun skifte fra digital til analogt én gang og det skal gøres på den kasse jeg allerede har. 

Havde jeg selv kunne designe systemet havde jeg holdt signal vejen digital helt forbi delefitret og fodret den enkelte enhed med sin egen forstærker.. Men så havde det været et helt andet system igen




Dine overvejelser, er skam fornuftige. Det fremhæver ikke din mellemtone, men kamuflerer den, vil jeg nærmere sige. Det du ser er nok nærmere, rummets påvirkning, af den direkte lyd. Om det er værd at kaste korrektion efter, er nok nærmere spørgsmålet. Et akustisk loft ville nok give en bedre efterklangstid, da stående bølger, mellem gulv og luft bliver minimeret. Det er et af de største løft, et rum kan få akustisk. Selv lever jeg som sagt, uden. Ja, hvis det skal være digitalt, med DSP procesering og aktivt, er du ovre i et system som mit Meridian. Jeg vil med hånden på hjertet sige, at begge løsninger, er lige gode, det er bare forskellige måder at gøre det på. Selv ville jeg gerne have en mere avanceret korrektion i bassen, mine højttalere måler fint. Det koster bare det hele Tongue

Hvilke subwoofer, har du nu?



Redigeret af JackD84 - 06-September-2017 kl. 17:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 30>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu