recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 13:40
Jeg synes det er lidt underligt at Shotcuts forholdsvis beskedne brug af DNR og EE på Matador blu-ray udgaven kritiseres SÅ meget, men ingen brokker sig over det "forkerte" aspect ratio de har valgt. Det har vel lige så meget at sige, hvis ikke mere, for hvordan serien tager sig ud hjemme i stuerne... At bruge en smule digitale rensnings- og skarphedsteknikker er åbenbart en dødssynd, men at beskære billedets top og bund + tilføje lidt billede i siderne er tilsyneladende helt i orden!  Ermm
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 14:15
Det er vel heller ikke det at der er brugt DNR og EE, i sig selv, der er problemet, men snarere at resultatet af det ikke er særligt kønt, at dømme ud fra de frames der er vist i tråden. Normalt kan man godt brugde den slags uden at det resulterer i ensfarvede "plamager"?
Til top
Okotta Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Okotta Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oprindeligt skrevet af Okotta Okotta skrev:

Du skriver det selv "Billedet er ikke lige så skarpt og detaljegraden heller ikke lige så fremtrædende". Jeg er glad for at resten af Matador ikke ser ud, som i den korte sekvens, for det er ikke kønt. Jeg tror nærmere man har glemt, ikke at kigge grundigere på elementerne til denne sekvens.

Blev færdig med boks'en i dag, og er ovenud tilfreds med resultatet af restaurerings arbejdet. Et meget behageligt, filmisk og detaljeret billede, med god grain struktur. Taget i betragtning hvad de havde at arbejde med, og standen på filmrullerne, så er dette et mageløst restaurerings arbejde, på Matador.

I disse UHD tider - som jeg personligt er stor forbruger af også - er det dejligt at se, at blu ray formatet stadig har noget at byde på, og så endda en fornem dansk udgivelse, af en af mine absolutte yndlingsserier.

Lidt ekstramateriale, havde dog været at foretrække, men det er der desværre ikke noget af.

Du citerer kun første halvdel af min sætning. I anden halvdel antyder jeg så, at der i resten af serien er tilført falsk skarphed, altså edge enhancement. At du ikke synes, at 16mm er kønt, er der jo ikke så meget at gøre ved. Sådan ser det altså ud.

Jeg vil nu engang foretrække, at serien – når nu den er skudt på 16mm – ligner noget, der er skudt på 16mm og ikke et digitalt manipuleret forsøg på at give et "up to date" look. Men indtil det bliver almindeligt at streame med en bitrate, der er lige så høj på som på en blu-ray, så er det selvfølgelig bedst at tilpasse sagerne efter dette. Så skulle NF bare have lavet en sand HD-version til blu-ray og en udgnidret digital version til stream og dvd.

Som efterhånden skrevet mange gange i denne tråd, så ja, så er restaureringsarbejdet formidabelt. Derfor er det en skam, at man efter dette arbejde har valgt at digitalmudre resultatet så meget, som det er tilfældet.

Jeg synes udemærket om 16mm; Den nyeste udgave af Texas Chainsaw Massacre er jeg meget tilfreds med feks, og mener ikke Matador er digitalt manipuleret til et up to date look. Det må stå for din egen regning. Der er et fint lag gryn på min 55" 4K skærm, når jeg ser Matador, og jeg synes billedet står rigtig godt. Er der brugt DNR? Sikkert, og nogle korser sig i det øjeblik de hører ordet, og jeg er af den mening, at bliver det brugt nænsomt, så har jeg ingen problemer med det. 

Du synes Matador ser bedst ud i den korte sekvens i afsnit 11; Jeg synes ikke den sekvens er pæn, og mener Matador ser bedst ud i resten af serien.

At du samtidigt mener, at man kun har optimeret serien til en mobiltelefon's skærm, mener jeg desuden er helt hen i vejret, og noget værre vrøvl. 

Nogle leder efter det perfekte billede, som de aldrig får. Jeg glæder mig over Matador aldrig har set bedre ud.

Til top
Okotta Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Okotta Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg synes det er lidt underligt at Shotcuts forholdsvis beskedne brug af DNR og EE på Matador blu-ray udgaven kritiseres SÅ meget, men ingen brokker sig over det "forkerte" aspect ratio de har valgt. Det har vel lige så meget at sige, hvis ikke mere, for hvordan serien tager sig ud hjemme i stuerne... At bruge en smule digitale rensnings- og skarphedsteknikker er åbenbart en dødssynd, men at beskære billedets top og bund + tilføje lidt billede i siderne er tilsyneladende helt i orden!  Ermm

Matador vises i 1:66.1 på blu ray, som den var skudt, og vist på tv i 1:33.1 i sin tid. Derfor tilføjes der en smule i siderne, når den vises i 1:66.1. De eneste som ved præcist hvad "korrekt" framing er, er fotografen og Balling. Balling er død og fotografen har selv været med til restaureringen.

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/matador-vender-tilbage-og-staar-knivskarpt

Efter ønske fra fotografen, der var med til at optage ’Matador’ i sin tid, har vi tilpasset billedformatet til nutidens fjernsynsskærme, som er større end dengang ’Matador’ blev sendt for første gang. Det betyder, at seerne ikke i samme grad som tidligere vil se de sorte bjælker i siden af billedet. Det giver et bedre visuelt udtryk for seeren, som nu kommer til at se hovedpersonerne tættere på og i et langt skarpere format,” siger Hans Vermeij.


Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Okotta Okotta skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg synes det er lidt underligt at Shotcuts forholdsvis beskedne brug af DNR og EE på Matador blu-ray udgaven kritiseres SÅ meget, men ingen brokker sig over det "forkerte" aspect ratio de har valgt. Det har vel lige så meget at sige, hvis ikke mere, for hvordan serien tager sig ud hjemme i stuerne... At bruge en smule digitale rensnings- og skarphedsteknikker er åbenbart en dødssynd, men at beskære billedets top og bund + tilføje lidt billede i siderne er tilsyneladende helt i orden!  Ermm

Matador vises i 1:66.1 på blu ray, som den var skudt, og vist på tv i 1:33.1 i sin tid. Derfor tilføjes der en smule i siderne, når den vises i 1:66.1. De eneste som ved præcist hvad "korrekt" framing er, er fotografen og Balling. Balling er død og fotografen har selv været med til restaureringen.

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/matador-vender-tilbage-og-staar-knivskarpt

Efter ønske fra fotografen, der var med til at optage ’Matador’ i sin tid, har vi tilpasset billedformatet til nutidens fjernsynsskærme, som er større end dengang ’Matador’ blev sendt for første gang. Det betyder, at seerne ikke i samme grad som tidligere vil se de sorte bjælker i siden af billedet. Det giver et bedre visuelt udtryk for seeren, som nu kommer til at se hovedpersonerne tættere på og i et langt skarpere format,” siger Hans Vermeij.
Det er snarere 1.55:1 (14:9) de har valgt, og den er oprindeligt skudt i standard 16 mm 1.37:1 . Prøv at se mit indlæg på side 10. De har både beskåret toppen og bunden af originalbillede + brugt lidt mere af bredden i originalen (mere end blot overscan). Derfor har billedet mindre med i top og bund end i den gamle 4:3 version, men til gengæld mere med i siderne. Ville Balling mon have ønsket dette, hvis han stadig levede?! Ermm
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Okotta Okotta skrev:

Matador vises i 1:66.1 på blu ray, som den var skudt
To fejl på så lidt plads. LOL Clap  Der er bare ingen der kan måle sig med dig, Okotta.

Kan du rent faktisk se forskel på blu-ray'en og så streamingen fra DR, som du jo også syntes var "rigtig flot"?


Redigeret af Jordsvin - 16-November-2017 kl. 15:15
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Derfor har billedet mindre med i top og bund end i den gamle 4:3 version, men til gengæld mere med i siderne. Ville Balling mon have ønsket dette, hvis han stadig levede?! Ermm

Serien er produceret direkte til TV, og datidens billedrørs-tv havde en ikke uvæsentlig overskandering (skar en del af kanterne). Dog med den udfordring at ingen TV var helt ens, så producenterne sørgede for at der ikke var noget betydningsfuldt billedindhold i kanterne.

Da første DVD-udgave så udkom, som ikke tog højde for det ændrede visningsformat, der så man pludselig ting i Matador som slet ikke skulle have været med. Som eksempelvis synlige boom-mikrofoner over skuespillerne i enkelte scener.

Så hvis Balling havde været med, så er jeg sikker på at han ville vælge den nye udgave, for det er tættere på den beskæring han instruerede scenerne ud fra Smile

  /Lars


Redigeret af Lars - 16-November-2017 kl. 15:25
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Serien er produceret direkte til TV, og datidens billedrørs-tv havde en ikke uvæsentlig overskandering (skar en del af kanterne). Dog med den udfordring at ingen TV var helt ens, så producenterne sørgede for at der ikke var noget betydningsfuldt billedindhold i kanterne.
Det burde så også gælde kanterne i siden, så hvorfor skal vi have mere af dem?

---

Men, Tarkin, jeg tror at en grund til, at ingen af os gider at brokke sig over billedformatet er at vi har været bekendt med den nye beskæring siden 2015.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Det burde så også gælde kanterne i siden, så hvorfor skal vi have mere af dem?

Ja, det er rigtigt. Dér er et kompromis.

Mig bekendt er der dog ingen uønskede ting i siderne. Det er bare scenen der er lidt bredere.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Det burde så også gælde kanterne i siden, så hvorfor skal vi have mere af dem?

Ja, det er rigtigt. Dér er et kompromis.

Mig bekendt er der dog ingen uønskede ting i siderne. Det er bare scenen der er lidt bredere.

  /Lars

Nu vil jeg ikke brokke mig over at der er kommet lidt mere med i siderne, men den slags kan godt få billede kompositionen til at se lidt sær ud. "Venner" i HD har fået samme behandling og det er ret tydeligt, i en del scener, at skuespillerne er anbragt i minden af billedet, for at kunne være på en 4:3 skærm. Det er ikke generende, men man kan godt spotte det hvis man tænker over det.


Til top
Okotta Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Okotta Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Oprindeligt skrevet af Okotta Okotta skrev:

Matador vises i 1:66.1 på blu ray, som den var skudt
To fejl på så lidt plads. LOL Clap  Der er bare ingen der kan måle sig med dig, Okotta.

Kan du rent faktisk se forskel på blu-ray'en og så streamingen fra DR, som du jo også syntes var "rigtig flot"?

Du havde problemer med streamingen qua din internet hastighed. Ikke mig. Samt problemer med Arnesens hånd, som sjovt nok ikke er der på min udgave. Men jeg pauser jo heller ikke ustandseligt, for at tælle pixels osv, så jeg kan brokke mig på internettet. 

Mht at tælle pixels, havde du jo rig mulighed dengang, pga. din langsommere internet hastighed, og følgende pixelering i din Matador streaming.

Serien ser indiskutabelt bedre ud i streaming versionen, end den nogensinde har gjort. Sammenlign gerne med den sidste "Remasterede" dvd udgave, og det er let at konstatere, hvor skramlet den dvd ser ud; Den ligner simpelthen noget bras. Men sådan har vi bare været vant til at se Matador. 

Sammenlignet med streaming udgaven Vs blu ray, vinder blu ray overlegent. Bedre og flere detaljer, og et knapt så mørkt og udetaljeret billede, og en bedre grain struktur. Fuldstændigt overlegent og filmisk billede - dvd'en lignede ikke engang film, knapt nok dårlig opbevaret video, fra en anden tid.





Redigeret af Okotta - 17-November-2017 kl. 08:22
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 11:04
@Aspect Ratio: Det er rigtigt, at det er lidt kontroversielt at beskære det til 14:9. Og det er rigtigt, at billedkompositionen ser lidt "mærkelig" ud i nogle sekvenser. Jeg lægger dog primært mærke til det i nærbilleder, når toppen af hovedet skæres af karaktererne. Det er selvfølgelig ikke heldigt, og man kunne have korigeret for dette ved yderligere manuel reframing under restaureringen. Når jeg ikke har angrebet dette, skyldes det, at jeg mener, at det er et meget mindre problem end DNR. Havde de beskåret til 16:9 havde det til gengæld været helt galt.

@Okotta: Jeg vil give dig så meget, at brugen af DNR kunne have været MEGET værre. Men den varierer betragteligt gennem hele serien, hvorfor mit gæt er, at det er en automatisk DNR, der er gennemført, og af princip er det simpelthen bare forkert. Da især, når man – som det ses i featuretten – allerede har haft en mand til manuelt at fjerne støj og støv fra filmrullerne inden da. Når jeg taler om stream og smartphones, så er det fordi den omtalte sekvens (som jeg kan lide, og som du ikke kan lide) vil ligne noget, der er total løgn, hvis de viser den med en bitrate på 1-2 mb. Det kan du jo selv teste på dr.dk. Derfor tror jeg at DNR er gennemført for at undgå, at hele serien ville se katastrofal ud ved lav bitrate-streaming. Der er DNR trods alt et bedre alternativ end online live komprimering.

Men som jeg skrev tidligere, så læg dog for katten den digitalt manipulerede version til stream og lad os få en ikke manipuleret version på blu-ray, der som format godt kan håndtere skidtet...


Redigeret af SpencerTracy - 17-November-2017 kl. 11:10
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu