recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <1 23456 16>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg synes, det kunne være interessant at vide, hvilke monitorer "remaster-holdet" har anvendt og her tænkes ikke mindst skærmstørrelsen. Har man virkelig set, hvor ubehagelige billederne er på en nyere fladskærm på typisk 55" og 65", eller har man udelukkende arbejdet med monitorer på max 20"?

I udsendelsen der omhandler restaureringen, der besøger de Nordisk Film Shortcut, som er dem der har stået for restaureringen.

I det redigeringsrum der vises i tv-udsendelsen, der står en professionel referencemonitor fra Dolby foran mastering-teknikeren. Den er på 42" og er placeret tæt på.

  /Lars


Redigeret af Lars - 08-November-2017 kl. 11:53
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 11:42
Tak for svaret - men linket virker nu ikke hos mig.
Det er forbavsende, hvis man har haft et acceptabelt godt billede på en 42" skærm, men da arealet på en 65" skærm er 2½ gange så stort, så er det selvfølgelig en stor del af forklaringen på, at billedet opleves voldsomt grynet og uskarpt på samme tid.
Jeg har ligesom SpencerTracy også set gamle udenlandske film og tv-produktioner, og her er det ofte lykkedes at gøre dem langt mere behagelige at se på.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har ligesom SpencerTracy også set gamle udenlandske film og tv-produktioner, og her er det ofte lykkedes at gøre dem langt mere behagelige at se på.

Men har det ikke været 35mm og 70mm film?

Matador blev lavet direkte til tv-skærmene dengang man kun havde billedrørs-tv med ringe opløsning. 

For at holde prisen nede valgte man at skyde den på 16mm film, den skulle jo alligevel ikke op på det store lærred i biograferne.

Der var heller ingen som regnede med at serien ville leve så mange år. Havde de kunnet se ud i fremtiden, havde de nok ofret penge på et bedre filmformat.

Serien har altid været grynet at se på, men det er som om scanningen til HD har forstærket det. Eller også har der været et "blødgøringsfilter" på de tidligere udgaver, som man har fravalgt i HD da sådan et reducerer skarpheden/opløsningen.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 12:32
Indtil for et års tid siden var der en tysk (nu lukket) tv-kanal, der hed ZDF-kultur HD, som sendte over satellit i 720P. Her viste man tit gamle tyske film og tv produktioner i det oprindelige 4:3 format.
Mange af de produktioner blev lavet i samme periode som Matador og var udelukkende beregnet til datidens fjernsyn.
Jeg tror ikke, at der kan være tvivl om, at der er lavet en digital forbedring af de oprindelige optagelser, og det er man lykkedes ualmindelig godt med. Selvfølgelig ikke i ægte HD, men dejlig afstemte billeder, som var rigtig behagelige at se på. Også på 65".
Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Indtil for et års tid siden var der en tysk (nu lukket) tv-kanal, der hed ZDF-kultur HD, som sendte over satellit i 720P. Her viste man tit gamle tyske film og tv produktioner i det oprindelige 4:3 format.
Mange af de produktioner blev lavet i samme periode som Matador og var udelukkende beregnet til datidens fjernsyn.
Jeg tror ikke, at der kan være tvivl om, at der er lavet en digital forbedring af de oprindelige optagelser, og det er man lykkedes ualmindelig godt med. Selvfølgelig ikke i ægte HD, men dejlig afstemte billeder, som var rigtig behagelige at se på. Også på 65".
Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.
så længe man ikke ved i hvilket format de oprindelig op optaget i, så kan man ikke sammenligne.

Så bare fordi de også var beregnet til at blive vist på TV, kan de godt være optaget i et bedre format end lige 16 mm film.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:00
Men man kunne i det mindste have beholdt det oprindelige format på 4:3. Ændringen til 14:9 giver endnu mere grovkornede billeder, da billedet nødvendigvis skal forstørres med brug af zoom.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har ikke kendskab til, hvilket format ZDF's originale materiale er optaget i, men optagelserne skulle naturligvis vises på samme type tv som Matador.

Kan kun blive et gæt.

Men de store tyske tv-kanaler ARD og ZDF opererer med store budgetter. ZDF har 4 gange så mange penge at bruge som DR - og det til at drive én tv-kanal.

Så de har/havde pengene til at sætte barren højere. Det taler imod at de har sparet på filmrullerne.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:21
Jeg kender ikke budget-tallene for ZDF, men de sender dog på mere end én kanal: ZDF, ZDF-neo, ZDF-info 3 er rene ZDF-kanaler.
KiKa og Phoenix laves sammen med ARD, og 3sat og arte er ZDF også en del af.
Men det er da rigtigt, at der er langt større budgetter end hos DR, hvad man også tydeligt kan se både med hensyn til teknik og indhold.
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars


Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Og det lyder som om, du og Kampus ser filmkorn som noget negativt? Det er da ganske naturligt. At man ikke har kunnet gengive det på oldgamle tv-skærme, er da ikke et argument for at bibeholde dette smadrede look.

Jeg har på intet tidspunkt kritiseret det fantastiske restaureringsarbejde. Ej heller, at man har valgt at lave transferet i 14:9-format i stedet for 4:3. Min kritik går udelukkende på den "degraining" eller støjreduktion, der er foretaget på filerne efter scanningen og restaureringen af 16mm-rullerne. Navnlig fordi, man med HD endelig har muligheden for at gengive analoge filmkorn korrekt (i modsætning til dvd, hvis komprimering vil pixelere det hele væk).

Nu har jeg ikke set dokumentaren og restaureringen. Den havde man jo åbenbart ikke midler til at inkludere på udgivelsen. Til gengæld kan jeg se, at screenshottet, som jeg delte tidligere i tråden var komprimeret under upload. Her er det i lossless (KLIK), hvilket dog ikke gør det kønnere.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så havde jeg netop, inden Matador, set den franske blu-ray af Scener fra et ægteskab. Den serie er skudt 5 år før Matador, men under nøjagtig samme omstændigheder; på 16mm og produceret til tv.

Her er et screenshot fra den serie (KLIK), hvor det ses, hvordan 16mm-filmkorn kan gengives korrekt i 1080p. Uden "degraining" og anden fikumdik.


Redigeret af SpencerTracy - 08-November-2017 kl. 13:30
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Men man kunne i det mindste have beholdt det oprindelige format på 4:3. Ændringen til 14:9 giver endnu mere grovkornede billeder, da billedet nødvendigvis skal forstørres med brug af zoom.
Jeg så udsendelsen i sin tid, omkring deres fin pudsning af matador til hd. Der sagde kamera manden fra optagelserne af, at 14:9 passer til originalen, da overscan var en del af tv produktion den gang pga. billedrørs tv var som de var. Men efter fladsmærmene kom, var overscan ikke nødvendig, og derfor blev der vist for meget billede på den gamle dvd udgave en den gamle på vhs og tv. Så For at få alt det overskydende væk fra top og bund, så var 14:9 det bedste
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:36
Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars


Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Og det lyder som om, du og Kampus ser filmkorn som noget negativt? Det er da ganske naturligt. At man ikke har kunnet gengive det på oldgamle tv-skærme, er da ikke et argument for at bibeholde dette smadrede look.

Jeg har på intet tidspunkt kritiseret det fantastiske restaureringsarbejde. Ej heller, at man har valgt at lave transferet i 14:9-format i stedet for 4:3. Min kritik går udelukkende på den "degraining" eller støjreduktion, der er foretaget på filerne efter scanningen og restaureringen af 16mm-rullerne. Navnlig fordi, man med HD endelig har muligheden for at gengive analoge filmkorn korrekt (i modsætning til dvd, hvis komprimering vil pixelere det hele væk).

Nu har jeg ikke set dokumentaren og restaureringen. Den havde man jo åbenbart ikke midler til at inkludere på udgivelsen. Til gengæld kan jeg se, at screenshottet, som jeg delte tidligere i tråden var komprimeret under upload. Her er det i lossless (KLIK), hvilket dog ikke gør det kønnere.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så havde jeg netop, inden Matador, set den franske blu-ray af Scener fra et ægteskab. Den serie er skudt 5 år før Matador, men under nøjagtig samme omstændigheder; på 16mm og produceret til tv.

Her er et screenshot fra den serie (KLIK), hvor det ses, hvordan 16mm-filmkorn kan gengives korrekt i 1080p. Uden "degraining" og anden fikumdik.



Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu