recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <1 34567 16>
Forfatter
Besked
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 14:50
Ja, det tror jeg, du har ret i. Det er nok også mit udstyr, der får Olsen Banden-filmene til at ligne noget, der er løgn. Mit udstyr kan åbenbart håndtere alt, undtagen altså restaureret materiale fra Nordisk Film.

PS. Scener fra et ægteskab er en serie/film af Ingmar Bergman. Den er svensk, men kun ude på blu-ray i Frankrig og Japan. Det er Svensk Filmindustri, der har restaureret den, ikke Nordisk Film, hvorfor mit udstyr altså kan afspille det uden besvær.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.


De få procent gør nok ikke den store forskel.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Ja, det tror jeg, du har ret i. Det er nok også mit udstyr, der får Olsen Banden-filmene til at ligne noget, der er løgn. Mit udstyr kan åbenbart håndtere alt, undtagen altså restaureret materiale fra Nordisk Film.

PS. Scener fra et ægteskab er en serie/film af Ingmar Bergman. Den er svensk, men kun ude på blu-ray i Frankrig og Japan. Det er Svensk Filmindustri, der har restaureret den, ikke Nordisk Film, hvorfor mit udstyr altså kan afspille det uden besvær.
jeg lavet sammen test som på computer i dag
Ganske rædselsfuldt. Men på min Shield ser vi det ikke
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Altså jeg oplever matador som med din franske serie. Men matador ligger som 1080i, så er det nok din deinterlaging der fejler et sted.


Deinterlacing tilfører ikke DNR.
nej den skal sammensætte et halvt billede som den tror et helt billede ser ud. Så der kan det godt gå galt
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Den argumentation kender jeg godt. Det var ikke det jeg hentydede til. Det er selve dét, at billedet gøre større (zoomes ind) og dermed bliver mere grovkornet, man godt kunne have undgået.


De få procent gør nok ikke den store forskel.
ja og der skulle jo zoomes uanset hvad, pga. De nye fladskærme og projektorer
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 17:52
Jeg har aldrig set materiale, der ikke blev forringet, når der blev zoomet ind på et større eller mindre område. Hvor mange procent forringelsen bliver, kan jeg ikke sige, og jeg ved heller ikke, hvordan man vil angive sådan en procentforringelse, men der er altid en tydelig forskel at se.
Jeg kan ikke vide, hvordan en ny restaureret Matador ville have set ud i originalformat 4:3, men hvis ikke der er sket en synlig forringelse ved at zoome fra original 4:3 til 14:9, må jeg nok sige, at det er tale om et yderst sjældent fænomen.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg har aldrig set materiale, der ikke blev forringet, når der blev zoomet ind på et større eller mindre område. Hvor mange procent forringelsen bliver, kan jeg ikke sige, og jeg ved heller ikke, hvordan man vil angive sådan en procentforringelse, men der er altid en tydelig forskel at se.
Jeg kan ikke vide, hvordan en ny restaureret Matador ville have set ud i originalformat 4:3, men hvis ikke der er sket en synlig forringelse ved at zoome fra original 4:3 til 14:9, må jeg nok sige, at det er tale om et yderst sjældent fænomen.
der er lige så meget billede som da du så den på dit gamle tv i sin tid. Så det er ikke anderledes fra den gang og ti nu
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 19:15
Jeg ved ikke, hvornår debatten begyndte at handle om "zoom". Skulle det forestille at være en forklaring på den digitale støjreduktion/maltraktering af filmkornene? Eller "degraining", som Nordisk Film kalder det på nydansk?

Som nævnt har jeg ikke set dokuen om restaureringen, men snakken om zoom lyder forvrøvlet, da der da forhåbentlig (!) ikke er blevet digitalt zoomet nogen steder. Man har haft en masse filmruller i Academy Ratio, 4:3, og de er blevet scannet og siden beskåret til 14:9, dvs. man har klippet toppen og bunden af billedet, og de sorte bjælker i siderne (når man ser det på widescreen-display) er blevet mindre. Det behøver der ikke gå opløsning tabt af, med mindre man er gået frem på en ualminndelig tåbelig måde. Man har jo vist, inden man scannede, at man ville beskære billedet, så scanningsopløsningen er (igen forhåbentlig da!) også tilpasset derefter.

Jeg kan ikke forstå, at nogen stadig er i tvivl efter at have set mit screenshot, når nu det endda er Nordisk Film, som også stod bag Olsen Banden-miseren. Man mener jo simpelthen, åbenbart, på de kanter, at det danske publikum helst vil have et udglattet digitalt look uden filmgryn, og derfor degrainer man bevidst filmscanningerne.

Det er samme praksis som mange af Universal Films katalogtitler lider under, i øvrigt. Så fænomenet er ikke ukendt.


Redigeret af SpencerTracy - 08-November-2017 kl. 19:15
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 19:22
I øvrigt, prøv lige at kigge på dørkarmens kanter på Matador-screenshottet (KLIK). Det, der formodes at have været rette linier engang, er reduceret til pløret og pixeleret kage.


Redigeret af SpencerTracy - 08-November-2017 kl. 19:22
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

I øvrigt, prøv lige at kigge på dørkarmens kanter på Matador-screenshottet (KLIK). Det, der formodes at have været rette linier engang, er reduceret til pløret og pixeleret kage.


Hvis vi overhovedet skal ha en chance for at følge med i dine fejl, bedes du angive afsnit og nøjagtig tidspunkt.
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 20:26
Som skrevet tidligere i tråden, så skærer det mest i øjnene, når billedet fryser i slutningen af afsnittene. Screenshottet er fra afslutningen på episode 5. Du må gerne tage et "korrekt" screenshot og poste det her, så min "fejl" bedre kan udstilles.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu