recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 16>
Forfatter
Besked
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 14:42
Tak til SpencerTracy for hans kommentarer i denne tråd. Som altid når DNR diskuteres, bliver jeg chokeret over hvor mange der ikke ved hvad det er eller ikke kan se hvad det gør ved billedet. Men der er ikke noget nyt i dette: Da Universal udgav noget ustyrligt bras - syltet ind i DNR og EE - for nogle år siden (de er generelt blevet meget bedre), så var der masser der påstod at billedet stod "rigtigt flot" på deres TV.

Hvis I gerne vil se hvor flot 16mm kan se ud på BD, så kan jeg anbefale 40 års jubilæumsudgave af Motorsavsmassakren (helst den britiske) eller 30 års jubilæumsudgaven af Henry: Portrait of a Serial Killer. Der er ingen som helst undskyldning for at Matador ser ud som den gør.


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du burde da være glad for den oplysning. Dvs der findes en kopi med AL FILMGRAIN på. Så kan du med egne øjne se forskellen.

Synes faktisk det er et uforskammet svar, at de bare skal sende det til dig. Næh du, du må lette R...... og tage hen hvor materialet findes. Hvis du ellers er interesseret, kan det måske lade sig gøre at få lov at se det.

Tror du virkelig at man kan besøge NF og få lov at se råmaterialet?


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Præcis! Min oplevelse med den gamle version, var at filmgrain var så voldsomt, at det var ulideligt at se på allerede på 32” skærm. Det er så live TV udgaven, jeg har ikke set den gamle dvd boks
Som SpencerTracy allerede har skrevet, så kan SD slet ikke gengive filmgryn. Det du kunne se på den gamle udgave var bare digital støj.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.
Ja, det er lige netop dér, hvor billedet fryser, det ser værst ud. Scenen lige op til ser ikke så slem ud.
Men selv en scene op til/lige efter en freezeframe eller anden optisk effekt kan være ringere end resten af filmen. Det ses tydeligt specielt i ældre film, fx under start- eller rulleteksterne, hvor billedet bliver grovkornet og farverne matte/dunkle.
 
SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5.
Jeg siger ikke, at de ikke har brugt for meget DNR, for det har de sikkert, men mon ikke dit rædsomme screenshot eksempel fra Madator blu-ray'en også skyldes at det er fra en freezeframe scene?!
 
Kan du ikke prøve at tage et nyt screenshot fra en lignende indendørsscene, men ikke en slutscene hvor billedet fryser eller hvor der fades over i nyt billede, da sådanne effekter ofte medfører et ringere billede.
Ja, det er lige netop dér, hvor billedet fryser, det ser værst ud. Scenen lige op til ser ikke så slem ud.
Men selv en scene op til/lige efter en freezeframe eller anden optisk effekt kan være ringere end resten af filmen. Det ses tydeligt specielt i ældre film, fx under start- eller rulleteksterne, hvor billedet bliver grovkornet og farverne matte/dunkle.
 
SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.

Det er ret tydeligt, at se på DR.dk Matador afsnit 5, at den sidste freeze frame er ringere end de foregående sekunder fra samme scene. På DR.dk ligner det hele noget der er løgn, men den sidste frame er dog værst. Jeg havde indtil idag, regnet med at DR.dks version var ringe fordi den blev streamet, men det ser ud til at den restaurerende version bare ikke er særligt vellykket. Det er da noget øv!
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.
Man kan også finde eksempler der er endnu værre end STs billede. Jeg har kigget lidt på de første par afsnit og der er steder hvor billedkvaliteten er chokerende dårlig. Jeg er dog ikke sikker på, om det skyldes noget "degraining" eller om det bare skyldes et absurd ringe komprimeringsarbejde - jeg hælder til sidstnævnte.

Her er tre i træk - læg mærke til at komprimeringen slet ikke kan håndtere de mørke jakker:

Og hvad sker der lige her?
Det er meget enkelt: Det er det efterfølgende billede som "ghoster" ind i det forrige!

Og se så hvordan det går for Arnesens hånd:

Ja, det ser værre ud på stillbilleder end i bevægelse, men jeg kan sagtens se det når serien kører. Virkelig flot, Nordisk Film! ClapAngry


Redigeret af Jordsvin - 09-November-2017 kl. 19:12
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

SpencerTracy's screenshot er derfor nok ikke særligt velegnet som eksempel for billedkvaliteten på blu-ray-udgaven. Man kan næsten altid finde et tidspunkt i ældre analoge film hvor billedet tager sig dårligt ud.

Man kan også finde eksempler der er endnu værre end STs billede. Jeg har kigget lidt på de første par afsnit og der er steder hvor billedkvaliteten er chokerende dårlig. Jeg er dog ikke sikker på, om det skyldes noget "degraining" eller om det bare skyldes et absurd ringe komprimeringsarbejde - jeg hælder til sidstnævnte.

Her er tre i træk - læg mærke til at komprimeringen slet ikke kan håndtere de mørke jakker:

Og hvad sker der lige her?
Det er meget enkelt: Det er det efterfølgende billede som "ghoster" ind i det forrige!

Og se så hvordan det går for Arnesens hånd:

Ja, det ser værre ud på stillbilleder end i bevægelse, men jeg kan sagtens se det når serien kører. Virkelig flot, Nordisk Film! ClapAngry


i har godt nok jeres problemer. Med jeres udstyr
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

I har godt nok jeres problemer. Med jeres udstyr
Troller du eller har du vitterligt ikke forstået, at dette ikke er billeder af mit TV eller lærred, men captures direkte fra blu-ray'en?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

I har godt nok jeres problemer. Med jeres udstyr

Troller du eller har du vitterligt ikke forstået, at dette ikke er billeder af mit TV eller lærred, men captures direkte fra blu-ray'en?
jeg troller ikke. Jeg ved ikke hvad for deinterlag du bruger og om du bruger VLC, som er elendig til deinterlag. Det påvirker også billede når du capture det via den medie afspiller du bruger
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:


Her er tre i træk - læg mærke til at komprimeringen slet ikke kan håndtere de mørke jakker:


Der er en del komprimeringsartefakter, når jeg ser på folderne i de mørke jakker. Især på ærmerne. Nu har jeg ikke set den scene på tv, så jeg ved ikke hvor mørkt billedet skal være. Men jo mere jeg skruer op for lyset, jo værre ser det ud.
Men ser det også forkert ud på et korrekt kalibreret tv?

Redigeret af Brixen - 10-November-2017 kl. 00:29
Venlig hilsen
KB
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jordsvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg ved ikke hvad for deinterlag du bruger og om du bruger VLC, som er elendig til deinterlag. Det påvirker også billede når du capture det via den medie afspiller du bruger

Det her har intet med deinterlacing at gøre, hvilket burde være tydeligt. Ved du vitterligt ikke hvordan dårligt komprimeret video ser ud? Jeg bruger MPC.



Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Men ser det også forkert ud på et korrekt kalibreret tv?
Ja, komprimeringsproblemer går ikke væk fordi TVet er kalibreret.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg ved ikke hvad for deinterlag du bruger og om du bruger VLC, som er elendig til deinterlag. Det påvirker også billede når du capture det via den medie afspiller du bruger

Det her har intet med deinterlacing at gøre, hvilket burde være tydeligt. Ved du vitterligt ikke hvordan dårligt komprimeret video ser ud? Jeg bruger MPC.



Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Men ser det også forkert ud på et korrekt kalibreret tv?
Ja, komprimeringsproblemer går ikke væk fordi TVet er kalibreret.
jo det ved jeg godt. Igen, jeg ser ikke de forringelser som i to ser. der er korn af H til ja. Men igen lys følsomhed, og så på 16mm. Så ved man da at det er sådan det er. Men de i siger med kvilteten. Du med komprimering, ja afsnittene er på hhv. et sted mellem 30 og 35 Mbps. i snit. Så de er nok ikke så hårdt komprimeret som du gør det til. og med der blev nævt støgreduction, ja det er ikke det der er mest synlig hjemme hos mig. og så heller ikke hos Kampus, som jeg forstår
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 08:53
Lysfølsomhed har da intet at gøre med pixelerede sorte jakker. Der er fint lys i de scener, som Jordsvin har postet. Jeg tror stadig, det skyldes støjreduktion. Hvis man har brugt automatisk støjreduktion (det må næsten forventes, eftersom kun én person krediteres for arbejdet) og ikke manuel støjreduktion, så er det jo op til en computer at gætte, hvordan en helt sort jakke skal se ud. Det har den vel svært ved, og derfor bliver jakken til en pixeleret støjbunke. Som T-Duck skriver, så er bitraten generelt ret høj, så det burde ikke være et komprimeringsproblem. Så skal det i hvert fald være sket, fordi man har arbejdet på komprimerede filer inden overførslen til blu-ray. Men så dumt, tror jeg dog ikke, landet ligger.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Lysfølsomhed har da intet at gøre med pixelerede sorte jakker. Der er fint lys i de scener, som Jordsvin har postet. Jeg tror stadig, det skyldes støjreduktion. Hvis man har brugt automatisk støjreduktion (det må næsten forventes, eftersom kun én person krediteres for arbejdet) og ikke manuel støjreduktion, så er det jo op til en computer at gætte, hvordan en helt sort jakke skal se ud. Det har den vel svært ved, og derfor bliver jakken til en pixeleret støjbunke. Som T-Duck skriver, så er bitraten generelt ret høj, så det burde ikke være et komprimeringsproblem. Så skal det i hvert fald være sket, fordi man har arbejdet på komprimerede filer inden overførslen til blu-ray. Men så dumt, tror jeg dog ikke, landet ligger.
Nej men jo flere korn på billede, jo mere bitrate skal der bruges. Og serien har et højt antal korn, så er det da mærkeligt at man ikke forventer at alm. høj bluray bitrate er måske stadig for lav, så der kommer lidt pixelering, som jeg ikke har set hjemmen på vores systemer. og den støjreduction. Ja de når vi er flere end bare dig der siger, det er elendig, så er det nok dit system der fejler et sted.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu