recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

, og efter et indbrud handler det i de fleste tilfælde faktisk om følelsen af tryghed.


Jeg har fuldt ud forståelse for den følelsesmæssig påvirkning som et indbrud må have på familien. Jeg ville selv blive skrub hysterisk, hvis fx min datter eller søn kom hjem før mig og fandt huset spoleret. 

Men de følelsesmæssige virkninger skal helst heller ikke gribe til uovervejet tiltag. Ligesom vi fx heller ikke skal undlade at gå uden for en dør, fordi nogle ekstremt imbecile tosser flyver to fly ind i world trade center. (bevidst overdrivelse skal fremme forståelsen). 

Et eller andet sted er der en grænse. Og den vil altid være uhyre individuel. Dermed er der heller ikke een opskrift på bekæmpelse af indbrud. Nogle vælger fx at slet ikke gøre noget, mens andre forsøger forskanse sig for enhver pris, ligesom Kampus er inde på.
Jeg tror bare nogle ting kan have samme eller måske endda bedre effektivitet end en tågekanon. Fx nabohjælp. Det forudsætter selvfølgelig at man har naboer, og de i øvrig er parate til at være der når det gælder. (og i øvrig er i stand til at fx jage en indbrudstyv væk, eller måske decideret få vedkommende lagt ned. Uanset hvad, så ved indbrydtyven det ikke). Og mht til smarthome, så kan man faktisk udnytte dette til en stor fordel.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 16:28
Jeg kan ærlig talt ikke se det er en forskansning af hjemmet med en tågekanon. Jeg har forgæves forsøgt at lægge billeder ind af en meget fiks vægmomteret udgave, som ikke forstyrrer indretningen af boligen mere end de overvågnings alarmer folk elkers får hængt op. Problemet er jo at hardcore indbrudstyve er fløjtende ligeglade med alarmer, da de kun behøver 2 min, så er de ude igen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet er jo at hardcore indbrudstyve er fløjtende ligeglade med alarmer, da de kun behøver 2 min, så er de ude igen.


Og netop de 2 min skal du holde op imod hvad tågekanoner kan gøre på de samme 2 minutter.

Det ene link du sendte i går, den smider ca 150m3 tåge ud på 30 sekunder. Min stue består af ca 165m3. Altså tager det ca 36 sekunder at fylde den. Udover det er stuen åben ud til køkken og køkken alrum. Så kan du lægge ca 250m3 oven i. Eller så skal der +2 tåge kanoner til, eller så skal de være større. Alternativ er at tyven har mindst 36 sekunder at arbejde i, hvor stuen, køkken og alrum fyldes med røg. 
Hold de +36 sekunder op imod de 2 minutter du siger det tager, eller mer-udgifter til flere eller større tågekanoner.

Det er enormt svært at blive klog på, hvor effektivt det i virkeligheden vil være, og til hvilken pris. 
Og så har jeg i øvrig slet ikke taget værelserne med (5(6) stk), som bare forværrer hele regnestykket yderligere, men til gengæld nok vil være det sted de første og fremmest vil forsøge bryde ind. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 17:23
Jeg synes du skal prøve at få en demo Kim. Jeg tror du vil opdage at der ikke er nogle sek at orientere sig i og få timg med sig. Nej du får lyst til at komme ud - pronto!

Vil mene at man skal vælge at ha tågekanon i det største rum, hvor man så sørger for at opbevare værdisager og elektronik når det ikke er i brug. Og sætter klistermærker på alle vinduer med kanon motivet
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 00:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet er jo at hardcore indbrudstyve er fløjtende ligeglade med alarmer, da de kun behøver 2 min, så er de ude igen.


Og netop de 2 min skal du holde op imod hvad tågekanoner kan gøre på de samme 2 minutter.

Det ene link du sendte i går, den smider ca 150m3 tåge ud på 30 sekunder. Min stue består af ca 165m3. Altså tager det ca 36 sekunder at fylde den. Udover det er stuen åben ud til køkken og køkken alrum. Så kan du lægge ca 250m3 oven i. Eller så skal der +2 tåge kanoner til, eller så skal de være større. Alternativ er at tyven har mindst 36 sekunder at arbejde i, hvor stuen, køkken og alrum fyldes med røg. 
Hold de +36 sekunder op imod de 2 minutter du siger det tager, eller mer-udgifter til flere eller større tågekanoner.

Det er enormt svært at blive klog på, hvor effektivt det i virkeligheden vil være, og til hvilken pris. 
Og så har jeg i øvrig slet ikke taget værelserne med (5(6) stk), som bare forværrer hele regnestykket yderligere, men til gengæld nok vil være det sted de første og fremmest vil forsøge bryde ind. 


Det er ikke sådan en tågekanon virker.
Ja, det tager nok ca de 36 sekunder at fylde hele din stue ud. Fra hjørne til hjørne. Altså så samtlige cm3 er fyldt ud. Men med mindre du mener tyven kravler rundt i det fjerneste hjørne, så går der jo ikke mere end få sekunder, før han ikke kan se en skid. Altså vi taler 2-5 sekunder.

Og du skal ikke tænke i en kanon der kan klare hele dit hjem. Den skal ikke kunne fylde hele dit hjem. Den skal kunne dække indlysende indbrudsveje. Det er jo ganske unødvendigt at den dækker toilettet på 1. eller vaskerummet i kælderen. Der kommer han jo ikke ind.

Her en lille video af hvor hurtigt sådan en virker. Som du kan se, kan du ikke se noget allerede efter få sekunder, men som du ser, er rummet slet ikke fyldt ud før langt senere.
https://www.youtube.com/watch?v=bZXfkD6Koxs
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 11:21
Kampus - En demo kunne være godt. Men en demo er vel i realiteten kun effektiv, hvis den udføres det sted den skal dække. 
At flytte værdigenstande til det sted hvor tågekanonen er, det er efter min mening ikke en løsning. 

Nagash - Jeg er med på, at tågen bliver tykkere fra det øjeblik den starter. Og stuen (på papiret og i mit tilfælde) vil være fyldt helt ud efter ca 36 sekunder. Og tyven vil sandsynligvis forlade rummet inden da. 
Men de videoer jeg har set, at tyven forlader i det samme som tågekanonen starter. Det kan jeg godt sætte min tvivl ved. Ikke om tyven forlader, men derimod, hvor forlader tyven sig så hen. Der er to muligheder: Helt ud eller til et andet rum.
Det afhænger jo meget af, dels hvor kraftig tågen er, og hvor "nemt" det er at komme væk fra denne. 

Lad mig lige understrege - Jeg er IKKE i tvivl om, at en tågekanon er et effektivt middel. Men jeg kan have min tvivl om, hvorvidt tågekanonen vil være effektiv nok, sat op imod den investering der skal til, for netop at gøre det virkelig effektivt. 

En plantegning over vores hus viser måske lidt, hvorfor jeg har min tvivl, specielt sat op imod investeringen, hvis det skal have en ordentlige effekt. Se billedet.

Som det mest effektive man kan gøre, efter min opfattelse, det er at dække alle potentielle indgange (vinduer, inkl faste vinduer, og døre). Når man ser på vores hus, så er det praktisk talt alle steder, alle rum. 

Hvis vi i vores tilfælde går all-ind, så skal vi nok op i 10-12 stykker. Disse tågekanoner skal være styret af bevægelse og eller sensorer af en art. Der er absolut ingen grund til at samtlige tågekanoner starter på een gang, fordi tyven fx bevæger sig ind i et værelse i syd-enden. Jeg har set et par tågekanonener som er kontaktstyret. Dvs de burde kunne integreres med eksempelvis alarm styring, PIR/sensor eller andet, hvis det sidder der i forvejen. Det er smart nok. Men det er også dem der er noget dyrere. 

Alternativt skal man håbe på, at tyven bryder ind lige der hvor det begrænset antal tågekanoner er, og derefter vælger at forlade boligen, fremfor at bevæge sig til et andet sted. Tyven vil unægtelig forlade området hvor tågekanonen er. Den del er jeg slet ikke i tvivl om. Men om han fortsætter til andet, det kan jeg være i tvivl om. Hvis det sidste er tilfældet, så er der kun een optimal løsning - All-in!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 11:28
Lige en sidebemærkning til ovenstående plantegning. 
Når jeg ser på den ovenfra med viden om værdigenstanden der skal forsøges beskyttes, så er der tale om 7 rum som har status 'høj værdi'.
6 værelser og garagen.

Så i vores tilfælde:
7 tågekanoner, hvis man skal dække ud fra rum med værdi der skal beskyttes. 
12 tågekanoner, hvis man skal dække ud fra, hvor en tyven potentielt kan komme ind. 

Mindre end det, så er det fordi man satser/håber på, at tyven bevæger sig på en helt specifik måde.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 12:05
En “sikkerhedsmand” vil sandsynligvis komme frem til et andet antal tågekanoner. Du skal tænke ligesom en indbrudstyv. Hvordan er huset placeret ift til vej, og er der høj hæk eller åben forhave. Hvor er der buskads, som beskytter en evt indbrudstyv, så han kan bearbejde et vindue? Der vil ikke være så mange potentielle indbrudssteder som du lister op
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 12:10
Enig, åbne områder har også sin indflydelse på valg af hvor en tyv vil bryde ind. Desværre har vi mennesker en tendens til at forskanse os bag høje tætte hække, der giver os privatliv, men også samtidig giver en evt indbrudstyv "arbejdsro". Vores hække er dog ikke så høje endnu, så på den måde er det nærmest åbent hele vejen rundt om huset. Det er måske vores held, hvorfor vi ikke har været ramt af indbrud endnu. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 12:51
Nu kender jeg ikke din alder Kim. Men har lagt mærke til en tendens, når unge mennesker etablerer sig i et opvokset “sølvbryllups kvarter”. Så er det første der ryger hækken og høj beplantning mod vej. Huset får også en gang puds, for man vil gerne vise sit hus frem. Man ser heller ikke så mange “liguster facister” i nye udstykninger. Og sådanne åbne landskaber er ikke optimale arbejdsbetingelser for en indbrudstyv

Redigeret af Kampus - 06-Februar-2018 kl. 12:52
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 13:09
48 Wink
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2018 kl. 13:11
Ha hahh, så ligger du lige på vippen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu