recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <12345 14>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?

Nej :)

Vi har jo alle nogle forskellige ønsker.

Jeg har eksempelvis nogle udendørs kamera, som er indeover mit hjemmestyring, de virker ikke med HomeKit, men jeg er sikker på at der nok skal findes nogen som gør, så det er nok et dårligt eksempel.

Det kunne også være en ringeklokke, f.eks ring.com - Der er vidst heller ingen Homekit version (endnu)
Eller en Dyson robot støvsuger,, her har jeg også integration med mit hjemmestyring.

Der findes f.eks heller ikke særlig mange dørlåse som understøtter de her håndtag som skal trækkes op, før der kan låses, og jeg har aldrig set een som virker med homekit, men Yale laver nogle som virker til mit hjemmestyring.

Noget jeg også godt kunne tænke mig, er nogle madrasser som kan integreres, der findes nogle stykker, men de er lidt halvdyre. men her kunne jeg godt tænke mig at når både jeg og min kone har lagt os, så slukker den lyset over det hele, og aktivere automatisk skalsikring, hvor at jeg desværre stadig er nød til manuelt at aktivere skalsikring fra min telefon :(
men dem jeg lige umiddelbart har set, har ikke homekit.

Hvis folk har IHC, eller KNX, så mindes jeg heller ikke at Homekit er kompatibel.

Nu er der også lige blevet nævnt Nest røgsikring, som heller ikke har homekit, jeg har selv Nest, og det er integreret med resten af min hjemmestyring.

Min vaskemaskine og opvaskemaskine har heller ikke homekit, men er også integreret med mit eget system.

Men, lige så relevant er selve automatikken.
Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Min blæser på badeværelset aktiveres automatisk når vi går i bad (Heller ikke homekit kompatibel)

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.


Redigeret af Blank - 30-August-2017 kl. 11:45
BaaaaaH
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

hvad gør man den dag at der kommer et produkt som ikke er homekit, men man bare må eje?

Har du et eksempel på hvad dette kunne være?
fx et alarm system. De findes ikke med HomeKit i dag. Det kunne være fedt at når en alarm går, så tænder ens hue + evt de indendørs kamera.

Redigeret af lahan - 30-August-2017 kl. 13:18
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 13:14
Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?

Det kan vel eks. være smart at kunne sætte maskinerne til at vaske på bestemte tidspunkter - men det kan selvf. også laves med en alm. tidsstyring på selve maskinen. Måske maskinen også nemmere kan rapportere om behov for afkalkning, afspændingsmiddel osv - hvis nu maskinen har sendt dig en mail om at den mangler afspænding, så kan det være du husker det når du er på vej hjem fra arbejde :-)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 13:25
- bliver selvf. rigtigt smart, når vaskepulver/-tabs kan fyldes på i "bulk" og ikke per vask - men kræver jo stadig en manuel opfyldning af maskinen i forhold til dét der skal vaskes.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?

Det kan vel eks. være smart at kunne sætte maskinerne til at vaske på bestemte tidspunkter - men det kan selvf. også laves med en alm. tidsstyring på selve maskinen. Måske maskinen også nemmere kan rapportere om behov for afkalkning, afspændingsmiddel osv - hvis nu maskinen har sendt dig en mail om at den mangler afspænding, så kan det være du husker det når du er på vej hjem fra arbejde :-)

På Bosch /Siemens kan man få en besked når man er ved at løbe tør for opvasketabs. Er det smart ? Synes nu det er let at se om æsken er ved at være tom.
På Bosch og mange andre mærker, der kan maskinen selv dosere vaskemiddel. Her hælder du 1,3l vaskemiddel på, så klarer maskinen selv resten. Kan ikke se ideen med at skulle hive en telefon op for programmering når man alligevel står foran maskinen.
Starte på et bestemt tidspunkt, tja kan også gøres med et tryk direkte på maskinen.

En maskine holder måske 10 år, mon de husker at opgradere smart softwaren til iOS 11,12 osv de næste 10 år.
Jeg valgte personligt at spare de ca 8000kr som smart delen kostede på vaskemaskinen.

Redigeret af lahan - 30-August-2017 kl. 13:42
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 14:15
Smart delen på vaskemaskine osv.

Herhjemme har det flere funktioner.

Lyden Siemens og Bosch spiller når de er færdige er forfærdelig irriterende, og unødvendigt høj.
Ikke nok med en BING.. jeg er færdig, så fortsætter de med ca. 1 minuts mellemrum med at give et ding, dette fortsætter de med i en rum tid.
med smartdelen, får jeg min hjemme automatik til at sige, "ding, opvaskemaskinen er færdig"
og næste gang vi runder køkkenet, kan den også give en reminder om at huske at åbne lågen.
eller fortælle om vejrudsigten, når man går ud i bryggerset, så man ved om tøjet skal ud og hænge eller ej.
men ren Gimmick, JA.
Tilgengæld bestemmer jeg selv hvilken højtaller i mit Sonos som skal fortælle mig at maskinen er færdig, så på den måde behøver lyden ikke være lige så høj, og man kan tage højde for sovende børn.


Redigeret af Blank - 30-August-2017 kl. 14:15
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.

110% enig!
Men det har også visse hager. Fx pir sensorer registrere bevægelser. Men hvad hvis du sidder meget stille, i længere tid. Så slukker lyset. Eller hvis man har større dyr, så kan de også finde på at registrere det, (selvom de er blevet bedre til at undgå det).
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.

Jeg læser det nu heller ikke som at du nedgøre HomeKit

Hvad kunne du godt tænke dig at ringklokken skulle få dit hjem til at gøre? 
Hvorfor i alverden have en vaskemaskine forbundet til dit smartehjem? Så længe den ikke selv soter vasketøjet og ligger det i maskinen giver det da meget lidt mening?
Eneste ting jeg kunne se det kunne bruges til var at få dit lyst til at blinke hver gang der sker noget. 
Så det er bare et stort blinke cirkus eller hvad? :-)
Fortæller Google dig når tøjet er færdigt eller nogle ringer på døren? Fordi det gør min ringklokke og min vaskemaskine også. Bare med hver sin tone. De skruer selvfølgelig ikke ned for lyden fra tv/musik først.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

"Hey google, update unifi"
Ville det ikke være bedre at Ubiquity fik lavet så den selv bare opdateret på et fast tidspunkt om natten? Det gør min NAS fra synology. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen
Det kræver du er overdrevet struktureret før dette vil være brugbart. Det samme kan jeg da opnå med min robotplæneklipper hvor jeg bare indstiller hvad tid den må køre. Det er bare mere simpelt. 
HomeKit burde bare kunne se om nogle iOS enheder er inden for wifi rækkevide og så på baggrund af dette vurdere om nogle er hjemme. 

Min pointe er bare at jeg ikke syntes man skal integrere med homekit bare for integrationens skyld. 
Giver det mig øget værdi?

Fx så har nespresso lavet en kabsel maskine man kan styre remote. Men hvad pokker hjælper dette når man stadigvæk skal smide kabslen i selv og hælde vand på beholderen? Det er jo ikke mere smart end vores kaffemaskine til 200 kr fra Superbrugsen som vi hver aften inden vi går i seng putter vand og kaffe i så vi bare skal trykke tænd om morgnen. Det passer med at den er færdig samtidig med morgenmaden skal serveres.

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg har både HUE, Sonos, robotplæneklipper og Apple tv4 så total middelaldermand vil jeg ikke kalde mig selv :-)


Redigeret af kenneth85 - 30-August-2017 kl. 14:41
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I min verden er der ikke noget smart i at skulle have telefonen op af lommen for at tænde lys, eller justere lydstyrken på anlægget.
et smart hjem, tænder lyset, når du går ind i et rum, slukker alt lys og musik når hele familien forlader hjemmet, og aktivere automatisk alarm.
Justerer radiatorer eller gulvvarme automatisk udfra hvornår der er behov for det. Osv.
Det hele uden telefonen skal op af lommen.


110% enig!
Men det har også visse hager. Fx pir sensorer registrere bevægelser. Men hvad hvis du sidder meget stille, i længere tid. Så slukker lyset. Eller hvis man har større dyr, så kan de også finde på at registrere det, (selvom de er blevet bedre til at undgå det).


Placere du dine pir sensorer strategisk korrekt, kan du faktisk spore hvor folk befinder sig, og på den måde komme uden om problemet med at lyset slukker når du ser fjernsyn, eller er på toilettet eller i bad.

Har du større hunde, kan der stadig godt være udfordringer, men det kan løses.

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500
BaaaaaH
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 14:45
Når man tænker på de IoT enheder mange af os er ved at implementere, så har de en helt anden levetid en de enheder, vi forventer at skulle styre dem med. Jeg har f.eks. lige skifte 20 termostater ud til Donfoss living, som både er afhængig af en Danfoss Controller og en App til styring. En ting, som jeg nok ikke har fået forholdt mig til at levetiden. Alderen af de termostater, der blev erstattet er nok 40+ år. Det skulle de nye termostater gerne kunne leve op til. Det er nok naivt at tro, at jeg tror jeg kan anskaffe en erstatning for Danfoss controller, når den nuværende bryder sammen om måske 15 år. Ligeledes med Android App'en, som nok heller ikke kan køre på et eller andet tidspunkt i løbet at 10-15 år. 

Min pointe er, at livscyklusen for IoT enheder måske bliver meget kortere en for de stand alone enheder vi kender. Og udskiftening kommer nok til at følge den komponent, der har den korteste levetid.

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu