recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 23456 14>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er ikke igang med at nedgøre homekit, men jeg kan bare se mange scenarier hvor at produkter ikke har homekit, eller nogen garanti for at det kommer.
HomeKit er naturligvis også relativt nyt, og flere funktioner kommer, og så må jeg jo revurdere til den tid.

Jeg læser det nu heller ikke som at du nedgøre HomeKit

Hvad kunne du godt tænke dig at ringklokken skulle få dit hjem til at gøre? 
Hvorfor i alverden have en vaskemaskine forbundet til dit smartehjem? Så længe den ikke selv soter vasketøjet og ligger det i maskinen giver det da meget lidt mening?
Eneste ting jeg kunne se det kunne bruges til var at få dit lyst til at blinke hver gang der sker noget. 
Så det er bare et stort blinke cirkus eller hvad? :-)
Fortæller Google dig når tøjet er færdigt eller nogle ringer på døren? Fordi det gør min ringklokke og min vaskemaskine også. Bare med hver sin tone. De skruer selvfølgelig ikke ned for lyden fra tv/musik først.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

"Hey google, update unifi"
Ville det ikke være bedre at Ubiquity fik lavet så den selv bare opdateret på et fast tidspunkt om natten? Det gør min NAS fra synology. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen
Det kræver du er overdrevet struktureret før dette vil være brugbart. Det samme kan jeg da opnå med min robotplæneklipper hvor jeg bare indstiller hvad tid den må køre. Det er bare mere simpelt. 
HomeKit burde bare kunne se om nogle iOS enheder er inden for wifi rækkevide og så på baggrund af dette vurdere om nogle er hjemme. 

Min pointe er bare at jeg ikke syntes man skal integrere med homekit bare for integrationens skyld. 
Giver det mig øget værdi?

Fx så har nespresso lavet en kabsel maskine man kan styre remote. Men hvad pokker hjælper dette når man stadigvæk skal smide kabslen i selv og hælde vand på beholderen? Det er jo ikke mere smart end vores kaffemaskine til 200 kr fra Superbrugsen som vi hver aften inden vi går i seng putter vand og kaffe i så vi bare skal trykke tænd om morgnen. Det passer med at den er færdig samtidig med morgenmaden skal serveres.

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg har både HUE, Sonos, robotplæneklipper og Apple tv4 så total middelaldermand vil jeg ikke kalde mig selv :-)

Ringeklokken opføre sig forskelligt alt efter om børnene sover, ligesom vaskemaskinen.
Som jeg før har skrevet, så er ringetonen fra hvidevarene, forfærdelig, at kunne vælge sin helt tone, synes jeg er guld værd.

Jeg kan godt auto update, men jeg gør det ikke, da jeg selv vil bestemme tidspunktet, for så kan jeg også health tjekke når den er færdig, om alt er gået godt.

Det kræver ikke den store struktur at skrive ind i sin kalender at man skal til fødselsdag den og den dag. eller man holder fødselsdag ;)

mht. nespresso kapsel maskinen.. så er det den jeg har..
Jeg bruger mere eller mindre aldrig smart delen, men alligevel gør jeg.

1. min kone er på barsel, og med mødregrupper og gæster osv. så forsvinder kapslerne nogengange lidt hurtigt.
Hun holder ikke øje med om vi er ved at løbe tør, og det gør jeg heller ikke, tilgengæld får jeg en besked om at vi er ved at løbe, så det er meget rart jeg ikke selv skal kigge i skabet.
en anden fordel er opsætningen på størrelserne af kopperne, det fungere helt perfekt via appen.

men jeg laver ikke kaffe via appen, endnu :)
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?
Personligt, ville jeg holde mig fra produkter som er REN homekit.
den dag at Apple vælger at opdatere homekit meget radikalt, så kan der være nogle gamle produkter som ikke følger med, og derefter bliver ubrugelige.
eller hvis Apple trækker stikket.

Dine Danfoss findes i en åben ZWave variant, og der er et stort open source community som udvikler på protokollen, en USB Zwave stick koster ca 2-300 kroner, og de kan formentlig fåes mange år endnu.

Jeg prøver så vidt muligt at købe produkter som har en åben API, så jeg ved at selvom de opdatere deres produkt og deres API, så kan min hjemmestyring følge med., og når min hjemmestyring er blevet opdateret, så opdatere jeg min IOT enhed.

Det er selvfølgelig ingen garanti, men man er nok nød til at acceptere at IOT stadig er så nyt, så der bliver konstant fundet på nye standarder, og måde at de fungere på, så de vil nok også have en kort levetid.
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:



Placere du dine pir sensorer strategisk korrekt, kan du faktisk spore hvor folk befinder sig, og på den måde komme uden om problemet med at lyset slukker når du ser fjernsyn, eller er på toilettet eller i bad.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i. 

Har du større hunde, kan der stadig godt være udfordringer, men det kan løses.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500

Et skidt alternativ, da man netop skal bort fra at man skal gå rundt med mobil (eller andet) for at hjemmet ved at du er hjemme, og hvor du er. For det er nemlig ikke specielt smart, synes jeg.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvis folk har IHC, eller KNX, så mindes jeg heller ikke at Homekit er kompatibel.

Vi har IHC her i huset. Problemet med IHC er, at det netop ikke er specielt åbent, og derfor ikke umiddelbart kan snakke sammen med andre systemer. Derfor er jeg i øjeblikke i gang med at integrere det med en Openhab2 kørende på en RPi 3. Det er primært for at få en gateway til z-wave, så jeg vi z-wave enheder kan styre IHC mulighederne. 
Systemet fungere, men det er virkelig ekstremt langhåret at sætte op, fordi alt skal hardcodes i hånden. Det er virkelig ærgerligt, og desværre typisk, når det er open source systemer, der i øvrigt oftest er beskrevet i en ekstrem indforstået grad, og henvendt til folk med en stor viden om specielle ting, eksempelvis unix og java.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men, lige så relevant er selve automatikken.

Det er automatikken der definere, hvor smart et smarthome er. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Homekit er efter min mening ved at lave samme problem, som eksempelvis IHC har. Det er systemer som lukker sig om sig selv, og kan slet ikke forestille sig en verden uden det. Forskellen er bare ca 30 års forskel. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Rent praktisk - Hvordan gør du så det med at lade dit hus kende din kalender?


Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor er det smart at kunne styre sin vaskemaskine / opvaskemaskine.

Overvejede selv funktionen på Bosch / Siemens sidst vi købte, men kan ikke se det smarte i det. Hvad gør det smart i dit setup ?


Hvis du har solceller så er det jo en fordel at bede tingene gå i gang klokken 13.00 fremfor kl 03.00 hvor Solen er gået i seng for længst ;)
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 19:08
Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?
Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i.

I vores køkken alrum har vi 4 pir sensore, og jeg mangler 2 for at dække det hele.

Sæt dem i par så at din controller kan se hvilken pir der går først og sidst, på den måde kan controlleren se i hvilken retning du går.
Så går du ud i køkkenet, uden også at gå tilbage.. så er du nok i køkkenet.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

En alternativ løsning er at bygge et indendørs gps system med ibeacons, og enten altid have sin telefon på sig, eller et armbånd. Det kan laves for ca 1500

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Et skidt alternativ, da man netop skal bort fra at man skal gå rundt med mobil (eller andet) for at hjemmet ved at du er hjemme, og hvor du er. For det er nemlig ikke specielt smart, synes jeg.
Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.


Redigeret af Blank - 30-August-2017 kl. 20:28
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det jeg har set af homekit, er stadig meget begrænset i forhold til mit eget.
Jeg bruger Google Assistant, og det kan jeg sætte op til at opdatere min unifi controller, bare ved at sige, "Hey google, update unifi"

Homekit er efter min mening ved at lave samme problem, som eksempelvis IHC har. Det er systemer som lukker sig om sig selv, og kan slet ikke forestille sig en verden uden det. Forskellen er bare ca 30 års forskel. 
Af samme årsag jeg anbefaler åbne at folk køber produkter med åbne protokoller.
HUE er et godt eksempel på noget som har en god og fyldestgørende API, hvor at IKEA Traadfri er rigtig dårlig.
Så selvom IKEA er billigere en HUE, og i bund og grund fungere ganske fint, så fortsætter jeg med at betale lidt ekstra for HUE, da åbenheden er det værd.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Mit hjemmestyring kan se alle mine kalendere, så automatikken ved om vi er ude hele dagen, om jeg er på arbejde osv. det betyder at automatikken kan regne ud hvornår at natdæmpning skal aktiveres, og deaktiveres om morgenen, da den ved hvornår jeg eller min kone står op.

Rent praktisk - Hvordan gør du så det med at lade dit hus kende din kalender?
Jeg bruger google kalender, som jo har en rigtig fin API.
Jeg kigger så på Titel, beskrivelse, sted og naturligvis tidspunktet, og jeg kan trigge på hver enkelte.
BaaaaaH
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..

Mon ikke hun også bare er sød ved dig? ☺️
De ting du nævner har alle forskellige brugerinterface, meget lidt af det snakker sammen og intet af det er virkelig uundværlig.
Det er nok bare vores familie der er ved at bevæge os den anden vej. Vi smider ud og forsimpler vores husholdning.
Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 20:57
Alt kan selvfølgeligt undværes, du behøver jo heller ikke eb fjernbetjening til dit tv. Det virkede fint førhen, der var måske ikke så mange kanaler.

Jeg prøver selv at være skeptisk og kun benytte det som giver mening.

Sonos, sku fedt at man kan droppe alle de gamle radioer, samt bøvle med fysiske medier.

Hue, bruger det semiautomatisk. Dels som en almindelig pære, men også som automatisk tænd /sluk når vi er på ferie.

Har overvejet Velux systemet, men har kun 2 Velux vinduer som ikke er så centrale. Her giver det ikke mening i mit setup. Havde jeg haft flere vinduer i køkken/stue så havde det givet mening.

Somfy gardiner, kunne være fedt men et et lukket system.

Smart vaskemaskine/opvask, har jeg også droppet.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du kan gøre det i et hus med store rum i.

I vores køkken alrum har vi 4 pir sensore, og jeg mangler 2 for at dække det hele.

Sæt dem i par så at din controller kan se hvilken pir der går først og sidst, på den måde kan controlleren se i hvilken retning du går.
Så går du ud i køkkenet, uden også at gå tilbage.. så er du nok i køkkenet.

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Som jeg forstår det, så virker det mest optimalt, hvis man har fuldstændig styr på hvor hver enkel person er. Og så er vi faktisk tilbage til det med ibeacon og armbånd. Ellers lad os udvide teknikken, og operere end indbygget chip ind. Så ved vi inde for få cm hvor hver person er. 

Misforstår mig ikke - jeg interessere mig ekstrem meget for det. Og alene det du har fortalt indtil nu, er i store træk den præcis samme måde jeg gerne vil gøre vores hus til. Jeg starter dog i det små, bla fordi jeg vil have en skudsikker løsning fra start. Derfor tester jeg pt OpenHab og zwave. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.

Skridttæller, mobil, armbånd, indbygget chip.. Altså sammen har i det her tilfælde alene til formål at stadfæste en persons færden. Men vi skal over i en løsning, hvor man slet ikke skal bruge noget/være afhængig af noget. Her tror jeg ansigts-genkendelse meget snart bliver langt mere aktuel.  Ja det betyder vi skal udskiftet vores PIR med kamera i stedet. Og så bruger vi kun mobil/skridttæller/armbånd osv i tilfælde af, at det primære system fejler. 

Ang bluetooth - hvordan løser du dækningen med det i et stort hjem? Jeg har tænkt meget på det, men det fungere ikke helt efter hensigten. Fx hvis jeg går ud i haven med mobilen, er det en skidt ide, at "huset" tror jeg har forladt det og evt aktivere alarmen eller andet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu