recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning af NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af NAS
    Sendt: 01-September-2017 kl. 11:47
Hej..

Jeg har en del af mine film liggende på en Synology NAS, så de kan afspilles via Kodi på mit Shield TV. Problemet er dog at hver gang Synology genstarter, f.eks. ved opdatering og så sent som i går ved strømafbrydelse, så får den en ny IP adresse og så Kodi skal helt forfra med at gendanne biblioteket, vel og mærket efter jeg har været inde og peje på den nye IP adresse.

Er der en nem og smart måde at komme omkring dette problem på ?


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 11:51
Ja, giv den en fast IP-adresse i din router.
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 11:58
Hvordan gøres det mon på en yousee router ? Er der nogle ulemper ved at den har en fast IP ?
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:11
Du kan også sige til NAS'en, at den skal bede om den samme IP hver gang den starter.. Det gør du inde i indstillingerne, under netværk...
 
Men det bedste er at gøre den inde i routeren som Deschain siger.. Du skal ind i opsætningen af routeren via din browser.. Du må have fået nogle papirer med oplysninger om routeren, admin-kodeord etc.
 
Ind i opsætningen, skal du så kigge efter at reserver/låse IP til en specifik enhed, som identificeres via. enheden MAC-adresse.

Du bør kunne finde oplysninger, hvordan og hvorledes via. Google, fordi jeg har ikke tid til at finde ud af, hvordan det specifikt gøres i dit tilfælde.
 
Men som sagt, det vil også kunne fungere via. synology opsætning under netværk, og det vil i 9 ud af 10 tilfælde fungere fint for den alm. bruger.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:28
Som Nikolaj skriver, tildel NAS'en et fast IP via din router. Det er routeren der står for udlevering af ip-adresser til udstyret på netværket og du kan som oftest konfigurere DHCP-serveren, så den giver et specifikt IP-nummer til udstyr udfra deres MAC-adresse (unik adresse på netkort). Hvis det af en eller anden årsag ikke er muligt, kan du også angive en fast IP-adresse på NAS'en, men det er en dårligere løsning og kan potentielt give problemer med IP-adresse-konflik samt måske manglende adgang, hvis router udskiftes (hvis ny router kører med andet IP-segment til lokalnetværket).
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:35
Tak skal i have for svaret... Jeg tror jeg i første omgang, vil prøve med om jeg kan tildele NAS'en den samme IP, som Nikolaj skriver. Ellers må jeg ty til google for hjælp med tildeling af fast IP

God weekend.


Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:41
...hvis du gør det direkte på NAS'en så sørg for at opsætte resten af netværket, så du undgår adressekonflikter og husk at være opmærksom på indstillingen, når du engang i fremtiden får en ny router som kører med et andet lokalnetværk. (ja, det er den dårligste/dummeste løsning)
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianTT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:46
Det kan godt være jeg skal forsøge mig med den anden løsning Confused
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 20:10
alternativt har NAS et navn - kunne fx være en Synology  ds-216j - så vil du faktisk kunne tilgå kassen via //ds212j.local også. - så skal du slet ikke tænke på IP adresse. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 23:04
Du kan også logge ind på din router og se hvilket adresseområde (fra - til), den uddeler IP adresser (det kaldes DHCP).
Hvis du derefter går ind i din Synologys konfiguration, kan du give den en fast IP adresse, som ligger udenfor routerens DHCP område.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu