recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan powerbank bruges til lyskæder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan powerbank bruges til lyskæder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan powerbank bruges til lyskæder?
    Sendt: 03-September-2017 kl. 19:02
Hej Eksperter

Jeg er begyndt at rode med et hobbyprojekt, hvor jeg skal bygge noget, jeg bedst kan beskrive som et dukketeater, hvor der bl.a. skal indgå en del led-lyskæder, der alle er batteridrevne, og alle bruger 3 x AA = 4,5 V. Jeg har tidligere lavet noget mindre, hvor jeg havde sat alle batteripakkerne sammen, og så i ren Georg Gearløs havde lavet en løsning, hvor man mekanisk kunne tænde og slukke 3 batteripakker samtidig. Til mit næste projekt tænkte jeg på, om man i stedet for 5-6 batteripakker, kunne bruge en powerbank som strømkilde i stedet? Det vil selvfølgelig kræve lidt lodninger og kontakter her og der, men kan det lade sig gøre? Jeg er desværre ren novice på dette område, og har også forsøgt at google mig frem til det, men de resultater jeg får, er vist skrevet mere til ingeniører end til nybegyndere, så håber nogle her kan hjælpe mig.

Mvh Claus
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2017 kl. 23:55
De fleste powerbanks er 5 volt, så det burde ikke være et problem.

Hvis det er forbindelsen, der bekymrer dig (USB -> lyskæde), så kan du jo bruge USB-lyskæder/USB-ledbånd. 

Hvis du vil beholde dine nuværende lyskæder, så køb et han-til-han usb-kabel og tag strømmen direkte fra USB-stikket. 

Når du ser ind i USB-stikket (tegning til venstre) og vender det, så du kan se de fire kontaktbaner i bunden, så er den til højre 5 volt, mens den til venstre er jord. De to andre i midten er til data. 





Om det er nemmest at lodde direkte på banerne eller brække stikket fra hinanden, ved jeg ikke. Du kan også bare klippe stikket af og forbinde dem - rød el. orange er som regel plus og hvid el. sort er minus. Er ledningerne for klejne, kan du evt. skrue/brække powerbanken åben og lodde på dens lade-udgang.





Redigeret af longjohn2 - 04-September-2017 kl. 00:00
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 07:51
RØD er altid +5V og sort er stel (-).
Som longhjohn2 skriver, klip en usb ledning over, brug rød/sort, klip hvid og grøn af, de er Data + og Data-, og de skal ikke bruges.


100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 10:13
Tusind tak for svar til jer begge - det bliver den afklippede usb-ledning, jeg går efter!
2 bonusspørgsmål, som jo desværre udstiller min manglede viden om elektriske installationer:
1: Kan man i princippet tilslutte lige så mange batterilyskæder på 4,5 V uden at spændingen falder, og lyset "dør" (strømforbruget stiger naturligvis og levetiden mindskes inden mellem hver opladning)?
2: Hvad sker der, hvis man tilslutter en lyskæde, der kun bruger 2 AA-batterier = 3 V. Brænder den af, eller regulerer det sig selv?
På forhånd tak for hjælpen Smile


Redigeret af simony - 04-September-2017 kl. 10:14
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 13:40
Du skal være opmærksom på hvor mange A din powerbank kan levere. Jeg vil ikke forvente meget mere end 1500mA (og nok mindre).


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 13:55

Det vil være bedre at bruge en forstning der er kraftig nok til at trække alle lyskæder, en Powerbank vil næppe være kraftig nok, eller holde længe.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 14:09
En omformer til lysnet med variabel out er da sagen.

Har selv nogle batteridrevne LED lyskæder til 3 volt, som taber pusten efter 24 timer uafbrudt
Til top
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 14:23
Det ville være optimalt, bare at smide en omformer til lysnettet på, men mit lille projekt skal kunne køre på batteri, da den skal kunne flyttes rundt og bruges uden ledning.

Radiomanden: Jeg er lidt i tvivl om, hvad du her anbefaler.

Jacobask: Hvordan kan man finde ud af, hvor mange A min powerbank kan levere? Den er på 10.000 mAh og der står 5A på USB-udgangen.


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 14:30

Hvis ikke det må være en lysnet forsyning, så er der jo ligemeget, så må der bruges batterier.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af simony simony skrev:

Det ville være optimalt, bare at smide en omformer til lysnettet på, men mit lille projekt skal kunne køre på batteri, da den skal kunne flyttes rundt og bruges uden ledning.

Radiomanden: Jeg er lidt i tvivl om, hvad du her anbefaler.

Jacobask: Hvordan kan man finde ud af, hvor mange A min powerbank kan levere? Den er på 10.000 mAh og der står 5A på USB-udgangen.



10.000 mAh = 10 Ah
10 Ah x 5 V = 50 watt timer, som du dividerer med lyskædens watt forbrug. Så har du hvor længe den vil lyse

Tar det forbehold at jeg har resultatet fra google, et mobilt anlæg og et traktor batteri

Redigeret af Kampus - 04-September-2017 kl. 16:17
Til top
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 17:17
LOL Den er købt, Kampus!

Tusind tak for hjælpen til alle - jeg må hjem og rode med det!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af simony simony skrev:


1: Kan man i princippet tilslutte lige så mange batterilyskæder på 4,5 V uden at spændingen falder, og lyset "dør" (strømforbruget stiger naturligvis og levetiden mindskes inden mellem hver opladning)?
2: Hvad sker der, hvis man tilslutter en lyskæde, der kun bruger 2 AA-batterier = 3 V. Brænder den af, eller regulerer det sig selv?


Hvis din Powerbank i det hele taget vil levere strøm nok ud (normalvis forhandler chipsættet i både powerbank og tilsluttet enhed om strømmen), så rister du både dine 4,5 og 3 volts lyskæder ved at sætte 5 volt til dem. De vil lyse kraftigere, men i kortere tid.

Du skal have en faldmodstand ind i dit kredsløb.

Klaua
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu