recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ødelagt pickup?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ødelagt pickup?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ødelagt pickup?
    Sendt: 08-September-2017 kl. 23:20
Hej alle kloge hoveder

Først vil jeg gerne sige, at jeg har forsøgt at finde svar på siden, men jeg har ikke umiddelbart kunne finde svaret på mit spørgsmål.

Here goes: Jeg købte for ca et halvt år siden en brugt Rega P3-24. Super flot stand, og med en opgraderet pickup, nemlig Regas egen Exact (i stedet for standardpickuppen Bias 2). Jeg har været ovenud tilfreds med den, og synes lyden af pickuppen var fabelagtig sammenlignet med det gamle hakkebræt jeg havde før. For ca en måned siden synes jeg lyden ændrede sig til det værre, og nu er den helt gal. Jeg kan høre musikken meget lavt, og de høje sekvenser som f.eks. bas og trommer kommer igennem som høje skrat. Det lyder forfærdeligt, og jeg er sikker på at der er et eller andet helt galt.

Jeg har ringet til en lokal professionel og han lød ret overbevist om, at det er pickuppen, der er gået i stykker. Nålen ser fin ud og sidder ikke løs eller noget andet. 

Inden jeg farer ud og køber en ny, vil jeg gerne spørge jer, om der er andet, jeg bør tjekke først, eller om I også mener, at det simpelthen er pickuppen der er kaput? 

Jeg har forsøgt at køre den udenom min RIAA, også i forskellige indgange på forstærkeren, men det er det samme hele vejen rundt. Alle indgange lyder fint når jeg sætter andre kilder til. Jeg har også rensetde fire stik bagpå pickuppen, og de ser allesammen fine ud. Kablerne fra pladespilleren har jeg ikke rokket ved siden jeg først satte den til, så jeg tror næppe det kan være dem.

Jeg håber I har lyst til at give det en kommentar og dele jeres erfaringer og viden - hvis I gerne vil høre hvordan det lyder, kan jeg godt lægge en lydsnas op i morgen.

På forhånd tak!

/ - Dillan
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:26
Det kan også være din RIAA der er defekt.
Kig efter kabler i tonearmen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:30
Hej KlausDM, 1000 tak for dit svar!

Jeg har prøvet at køre udenom min RIAA, men problemet er der stadig. Det kan godt være at kablerne inde i armen er gået i stykker, men de kabler jeg kan se ved enden af armen ser fine ud. Er det til at måle på en måde, om forbindelsen gennem tonearmen er okay? Og hvad kræver det eventuelt af målegrej?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:34
Hvis lyden er den samme med og uden RIAA, er din RIAA defekt.

Kablerne kan du ohme, de sidder med stik på pickuppen. Mål også gerne ohm mellem de individuelle kabel og mellem kabler og stelforbindelsen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:38
Lyden er "den samme" om jeg kører den gennem min RIAA, eller direkte i min forstærkers phono-indgang, som også har indbygget RIAA. Jeg plejer at køre den gennem min RIAA i et andet input, fordi kvaliteten er bedre end min forstærkers indbyggede.

Redigeret af Dillan - 08-September-2017 kl. 23:39
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Dillan Dillan skrev:

Lyden er "den samme" om jeg kører den gennem min RIAA, eller direkte i min forstærkers phono-indgang, som også har indbygget RIAA. Jeg plejer at køre den gennem min RIAA i et andet input, fordi kvaliteten er bedre end min forstærkers indbyggede.

Du skal lige holde dig til én RIAA af gangen Big smile

Bruger du ekstern RIAA, så skal du ikke gennem forstærkerens RIAA indgang efterfølgende.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2017 kl. 23:47
Nej nej, det gør jeg heller ikke :) Det kan godt være jeg ikke lige fik det skrevet rigtigt, men jeg kører altid gennem min RIAA og i min forstærkers aux eller cd-input. Og det har altid lydt fortræffeligt. Meget bedre end hvis jeg går direkte fra pladespiller til phono-input, jeg tror den indbyggede RIAA er virkelig ringe i min forstærker :)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 09:26
Hvor bor du? Det kunne ske at der var en her der boede i nærheden og som kunne låne dig en pickup for at se om det løser problemet - så kan du da få fastslået om det er der den er gal.
Til top
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 10:24
Jeg bor i Aarhus - hvis nogen kunne tænke sig at låne mig en pickup, ville det være rigtig fedt! Jeg har tidligere spurgt i mit netværk, men desværre uden held.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 13:33
RIAA'ens opgave er at dæmpe diskanten og forstærke bassen.
Hvis det lyder ens uanset om du kører igennem RIAA'en eller ej er den defekt - eller rettere - den gør ikke sit arbejde.
Lån dig frem til en ny og se om ikke det hjælper. De sælges fra 300 kr i den blå og man kan være heldig at finde en god til de penge! Fx Nad, Pro-ject eller Rega.

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 14:37
BlueFox@ Han sammenligner forstærkerens indbyggede RIAA med den ext RIAA. Og det lyder ens. Tyder på Pickup fejl
Til top
Dillan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2017
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dillan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 19:36
Ja, lige præcis. Jeg sammenligner netop min eksterne RIAA med min forstærkers indbyggede. Jeg er ret overbevist om, at der ikke er noget i vejen med nogen af dem :)

Redigeret af Dillan - 09-September-2017 kl. 19:36
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu