recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjtalere til surround sound.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjtalere til surround sound.

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2017 kl. 19:04
Men en bil der komme bagfra, skal vel ramme dig?
Den kører vel ikke hen over hovedet af dig?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2017 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men en bil der komme bagfra, skal vel ramme dig?
Den kører vel ikke hen over hovedet af dig?


Klaus


Præcis og derfor jeg ikke vil have dem for højt oppe, samme med stemmer der kommer bagfra skal heller ikke komme oppe fra. Men til helicopter og fly og den slags er det selvfølgelig fint nok.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af Male80 Male80 skrev:

Oprindeligt skrevet af HHH HHH skrev:

Jamo D500 Surround


Ser ud til at være en ok højtaler.
Dog er prisen på den annonce for høj, så vil jeg hellere købe en helt ny.

Oprindeligt skrevet af HHH HHH skrev:

Du er med på hvordan det skal vende?
 

Mener du at højtalerne burde være ved siden af sofaen, eller hvordan?

Det mest kritiske ved valg af baghøjttalere er nok at de matcher lydbilledet fra center/front så det ville jeg gå efter. Dvs. kan du finde nogle Wharfedale baghøjttalere med tilsvarende enheder så vil det nok være det bedste. Men når det er sagt så er lydbilledet fra baghøjttalerne jo diffust og oftest opnås det bedst fra f.eks. dipol højttalere som der også bliver foreslået af andre.

I praksis vil det nok være indretningen der bestemmer udseendet, og skulle jeg selv pege på et kompakt setup så gå efter noget KEF KHT xx der spiller flot til prisen og som der er stort udvalg af på DBA. Har selv brugt KHT 2001.5 tidligere og de integrerer fint i indretningen.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra

Så må han jo dukke sigSmile
Ning
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra


Så må han jo dukke sigSmile

Lavede en grinende smiley fordi det jo netop er ligegyldigt med højden for at få surround fornemmelsen. Der hvor højde placeringen betyder noget er hvis der sidder flere i sofaen, som dækker for højttalerne.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

@jacobe - Iøvrigt fedt bio rum du har fået lavet, var lige inde på dit link og kigge ser super godt ud Clap


Tak!! Embarrassed Vi er også meget glade for den!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra LOL


Hmm, der er jeg så ikke helt enig. De skal lidt over ørehøjde, men ikke meget. Hvor meget afhænger så igen af afstanden til lyttepositionen.

Tænk på, at mulighederne for "surround sound", i ordets bogstaveligste forstand, er ret begrænsede i 5.1. Det er jo derfor de sidenhen har udviklet systemerne med flere og flere kanaler, og de er sikkert ikke færdige.
5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven. Og jeg er i øvrigt helt enig med Henrik B (sker ellers ikke ofte LOL) i, at højttalerplacering generelt ofte er en kompromis-løsning, alt efter hvad der der praktisk muligt - jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! - men jeg ville personligt aldrig placere mine surrounds på væggen lige bag sofaen (medmindre man kører Pro Logic!?), men på væggen ved siden af sofaen, vinklet mod lytteposition, hvis det er praktisk muligt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 10:47
Der er måske også en mulighed mere. 7.1. Selvom meget indhold kun er 5.1 så giver det imo god mening at matrixe op til 7.1. Jeg havde før 5.1 med surround i siderne, langt fra sofaen, fordi jeg ser på tværs af stuen. Det gav mig et hul bag ved, som nu bliver udfyldt af de sidste to som sidder lige over sofaen. Bestemt ikke optimalt, men bedre end den gamle 5.1 løsning. Uanset om man ender med 5.1 eller 7.1 vil jeg opfordre til at prøve sig lidt frem for at få lyden til at "hænge sammen".
Til top
Male80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Maj-2014
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Male80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 12:15
Tak for de gode råd allesammen, jeg har ikke før sat et surround sound op, så det er fedt at høre jeres erfaringer.
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 07:06
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

@jacobe - Iøvrigt fedt bio rum du har fået lavet, var lige inde på dit link og kigge ser super godt ud Clap


Tak!! Embarrassed Vi er også meget glade for den!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra LOL


Hmm, der er jeg så ikke helt enig. De skal lidt over ørehøjde, men ikke meget. Hvor meget afhænger så igen af afstanden til lyttepositionen.

Tænk på, at mulighederne for "surround sound", i ordets bogstaveligste forstand, er ret begrænsede i 5.1. Det er jo derfor de sidenhen har udviklet systemerne med flere og flere kanaler, og de er sikkert ikke færdige.
5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven. Og jeg er i øvrigt helt enig med Henrik B (sker ellers ikke ofte LOL) i, at højttalerplacering generelt ofte er en kompromis-løsning, alt efter hvad der der praktisk muligt - jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! - men jeg ville personligt aldrig placere mine surrounds på væggen lige bag sofaen (medmindre man kører Pro Logic!?), men på væggen ved siden af sofaen, vinklet mod lytteposition, hvis det er praktisk muligt.


Hvad synes du om lyden da du kørte 4.1 vs 5.1 ? Kører selv uden center for at jeg kunne bruge min gamle 2 kanals til bag HT istedet for at skulle ud og købe en 3 kanals, og så også fordi jeg ikke synes der er plads til en center under mit tv i mit setup, og synes ikke det vil se pænt ud hvis den hang ovenover. Og synes fakatisk at det lyder bedre end hvis der var en center da lyden blir knap så direkte men mere flydende i rummet som når man lytter til musik i stereo med vokalen i midten mellem højtalerne. Men kan så også lade sig gøre fordi der someregel kun er mig der sidder der når der ses film, så der kan jeg sætte mig i sweetspot, havde man nu været 2 mand eller flere havde jeg nok manglet en center.


Redigeret af Tom-H - 20-September-2017 kl. 07:09
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

... jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! ...


Hvad synes du om lyden da du kørte 4.1 vs 5.1 ?

Jeg vil sige det sådan - man vænner sig til det. Vil dog lige indskyde, at det fungerede ok i min stue dengang pga. indretningen, vi havde to sofaer med et bord imellem stående på langs af en lille stue, og sofaerne stod længere ud i siderne end de to fronter, hvilket gjorde at lyden mindede meget om stereo "TV" lyd, blot suppleret af de to surrounds og en sub. Bedre end ingenting.

Om man synes det lyder bedre med eller uden center er vel subjektivt. "Phantom center" fra to gode fronter kan lyde bedre end lyden fra en dårlig dedikeret center. Men jeg synes der bliver en bedre balance i lyden med en centerhøjttaler, da dialogen ellers let kan drukne i musik og lydeffekter. I mit nuværende setup ville jeg aldrig undvære.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

@jacobe - Iøvrigt fedt bio rum du har fået lavet, var lige inde på dit link og kigge ser super godt ud Clap


Tak!! Embarrassed Vi er også meget glade for den!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra LOL


Hmm, der er jeg så ikke helt enig. De skal lidt over ørehøjde, men ikke meget. Hvor meget afhænger så igen af afstanden til lyttepositionen.

Tænk på, at mulighederne for "surround sound", i ordets bogstaveligste forstand, er ret begrænsede i 5.1. Det er jo derfor de sidenhen har udviklet systemerne med flere og flere kanaler, og de er sikkert ikke færdige.
5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven. Og jeg er i øvrigt helt enig med Henrik B (sker ellers ikke ofte LOL) i, at højttalerplacering generelt ofte er en kompromis-løsning, alt efter hvad der der praktisk muligt - jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! - men jeg ville personligt aldrig placere mine surrounds på væggen lige bag sofaen (medmindre man kører Pro Logic!?), men på væggen ved siden af sofaen, vinklet mod lytteposition, hvis det er praktisk muligt.

DD siger i øre højde.
THX siger  "2 feet or higher above the listener. "

Jeg personligt foretrækker THX´s anvisning, den virker super, og tingene kommer hvor fra de skal.
Ellers ville film heller ikke virke i biografen.


Det er altid dejligt med folk som ikke gider at læse de anbefalinger der findes....
.....
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

@jacobe - Iøvrigt fedt bio rum du har fået lavet, var lige inde på dit link og kigge ser super godt ud Clap


Tak!! Embarrassed Vi er også meget glade for den!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra LOL


Hmm, der er jeg så ikke helt enig. De skal lidt over ørehøjde, men ikke meget. Hvor meget afhænger så igen af afstanden til lyttepositionen.

Tænk på, at mulighederne for "surround sound", i ordets bogstaveligste forstand, er ret begrænsede i 5.1. Det er jo derfor de sidenhen har udviklet systemerne med flere og flere kanaler, og de er sikkert ikke færdige.
5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven. Og jeg er i øvrigt helt enig med Henrik B (sker ellers ikke ofte LOL) i, at højttalerplacering generelt ofte er en kompromis-løsning, alt efter hvad der der praktisk muligt - jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! - men jeg ville personligt aldrig placere mine surrounds på væggen lige bag sofaen (medmindre man kører Pro Logic!?), men på væggen ved siden af sofaen, vinklet mod lytteposition, hvis det er praktisk muligt.

DD siger i øre højde.
THX siger  "2 feet or higher above the listener. "

Jeg personligt foretrækker THX´s anvisning, den virker super, og tingene kommer hvor fra de skal.
Ellers ville film heller ikke virke i biografen.


Det er altid dejligt med folk som ikke gider at læse de anbefalinger der findes....


Måske er jeg bare træt, men jeg kan simpelthen ikke se formålet med dit indlæg ...??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu