recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjtalere til surround sound.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjtalere til surround sound.

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 11:28
THX har en ret udførlig guide:
 
 
Personligt synes jeg at dipol surround højttalere ca. 180 cm oppe på væggen i 90 grader til lyttepositionen fungerer rigtigt fint. Men som man ser hos både Dolby og THX så er der flere forskellige muligheder og selvom alt ikke sidder helt perfekt så kan man godt få et udmærket og underholdende system. Den helt storre udfordring kommer hvis man ønsker et helt "korrekt" system som præcist genskaber filminstruktørens vision med lyden - så bliver det udfordrene og kan kræve ekspertbistand Smile
 
Mvh
Jacob 
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

@jacobe - Iøvrigt fedt bio rum du har fået lavet, var lige inde på dit link og kigge ser super godt ud Clap


Tak!! Embarrassed Vi er også meget glade for den!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surround højttalerne SKAL op over hovedhøjde, ellers får du en helikopter i hovedet, når de kommer flyvende bagfra LOL


Hmm, der er jeg så ikke helt enig. De skal lidt over ørehøjde, men ikke meget. Hvor meget afhænger så igen af afstanden til lyttepositionen.

Tænk på, at mulighederne for "surround sound", i ordets bogstaveligste forstand, er ret begrænsede i 5.1. Det er jo derfor de sidenhen har udviklet systemerne med flere og flere kanaler, og de er sikkert ikke færdige.
5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven. Og jeg er i øvrigt helt enig med Henrik B (sker ellers ikke ofte LOL) i, at højttalerplacering generelt ofte er en kompromis-løsning, alt efter hvad der der praktisk muligt - jeg kørte i en periode 4.1, da jeg simpelthen ikke havde plads til en centerhøjttaler! - men jeg ville personligt aldrig placere mine surrounds på væggen lige bag sofaen (medmindre man kører Pro Logic!?), men på væggen ved siden af sofaen, vinklet mod lytteposition, hvis det er praktisk muligt.

DD siger i øre højde.
THX siger  "2 feet or higher above the listener. "

Jeg personligt foretrækker THX´s anvisning, den virker super, og tingene kommer hvor fra de skal.
Ellers ville film heller ikke virke i biografen.


Det er altid dejligt med folk som ikke gider at læse de anbefalinger der findes....


Synes så heller ikke altid lyden kommer som den skal i biografen, specialt side / baghøjtalere, ofte er de placeret for højt synes jeg i forhold til lytteren så synes ikke det gir det samme som når jeg ser film derhjemme, fornemmer dem meget bedre der. Men måske bare en smags sag.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven.


Syntes ikke kompromi'et behøver og blive delt så hårdt op. Når jeg lytter 5.1 lydspor i mit 7.1 setup, bliver jeg nogen gange nød til at, gå om og lytte til mine surround back, og høre om de spiller med. Panoreringen i velproduceret 5.1 lydspor kan narre en til og tro lyden kommer bagfra, selvom højttalerne hænger i 90 grader ud til siden.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


5.1 vil altid være lidt af et kompromis. Man kan så foretrække lyd som kommer bagfra, som Tom-H, gør, eller lyd som kommer fra siden eller om det skal komme mere eller mindre fra oven.


Syntes ikke kompromi'et behøver og blive delt så hårdt op. Når jeg lytter 5.1 lydspor i mit 7.1 setup, bliver jeg nogen gange nød til at, gå om og lytte til mine surround back, og høre om de spiller med. Panoreringen i velproduceret 5.1 lydspor kan narre en til og tro lyden kommer bagfra, selvom højttalerne hænger i 90 grader ud til siden.

Præcis! Ligesom et velproduceret stereosignal også kan brede sig udenfor fronternes placering og fylde rummet med vellyd
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu