recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dækker købeloven det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dækker købeloven det?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 09:42
Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?

Og er Komplett blevet kontaktet, for at høre om muligheden for reparation?

Indtil disse to er afprøvet, er diskutioner om købelov, print, etc ganske uden betydning.

Håber trådstarter får løst problemet.

Redigeret af Mufti - 16-September-2017 kl. 09:43
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 13:21
Jeg tror ikke vi kommer længere i denne tråd indtil at komplett har været på banen og trådstarter er tilbage med nyt Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.


Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.


Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.


Er det det jeg skriver/citerer?

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der gik paragraf i tråden.

Der foreslog jeg trådstarter at prøve med et andet kabel.

Er det forsøgt?


Har du prøvet at læse tråden? Det giver ofte svar...

M.v.h.



Nu har jeg skimmet tråden.

Så vidt jeg kan se har trådstarter ikke kontaktet komplett.


Er det det jeg skriver/citerer?

M.v.h.


Nej. Men det spørger jeg også om. Det valgte du at klippe ud.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 16:39
Ja, for halvdelen af dit spørgsmål ér allerede besvaret. Men du gider åbenbart ikke læse tråden, INDEN du svarer. Og selv bagefter "skimmer" du den bare..

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 16:48
Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.

Og du fandt en fejl. Tillykke med det.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.



Hvis det generer dig, hvorfor så deltage?

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Netop.

Tråden består af endeløse diskutioner om noget der ikke er sket.



Hvis det generer dig, hvorfor så deltage?

M.v.h.

Derfor hopper jeg også ud nu.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

jf. http://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad skal du jo kunne sandsynligtgøre, at fejlen var til stede ved købet.

Jeg er sgu ked af at sige det, på vegne af alle forbrugere inklusive mig selv, det er satme, beklager mit sprogbrug, svært med en usbport, hvis den er knækket af en printplade inde i tv'et, at kunne sandsynliggøre dette.

Jeg synes selvfølgelig at trådstarter skal fyre den af, og håber da også det hele er smertefrit i sådan et forløb. 

Men jeg ved bare også af erfaring, hvad værkstederne kan finde på at sende retur til en.

Jeg tænker at begrebet bevis og sandsynliggøre i disse tilfælde dækker det samme. Det gør det i al fald, når jeg kommer til at bytte rundt på dem, fordi jeg altid har følt jeg skulle bevise...


Som PerW er inde på.
En USB port skal holde til at blive brugt. Altså almen brug. Dvs hvis der ikke er decideret tegn på forkert brug, så vil den falde ud til forbrugerens fordel, også efter 14 måneder.

Anden mulighed er, at ikke alt bliver undersøgt/testet/afprøvet ved de produkter vi forbrugere køber i dag. Fx har jeg aldrig brugt USB porten i de sidste 3 TV jeg har købt, (dvs tilbage til 2012). Det betyder også, at jeg ville ikke opdage hvis en USB port ikke virkede, førend jeg prøver den.
Denne begrundelse er, efter min vurdering, også en acceptabel begrundelse - Ja jeg ved det, det er muligt at misbruge den forklaring. Men set i sammenhæng med ovenstående, at der ingen synlige tegn er på forkert brug, så er vi igen ovre i, den sandsynligvis (eller burde) falde ud til forbrugerens fordel.

Problemet er, hvis der er synlige tegn på forkert brug. Det er dette som en undersøgelse af produktet må gøre op. Og så man må tage det derfra. Det behøver IKKE være forårsaget af af forbrugeren selv, hvis det viser tegn på forkert brug/skade eller andet.
(Jeg beskriver om et øjeblik en personlig oplevelse der er lidt lig dette. Det bliver forholdsvis langt, så tag det som en advarsel til de som er trætte af mine såkaldte alen lange indlæg, kværuleren osv). 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 15:09
Et eksempel på en personlig oplevelse jeg havde for en hel del år siden. Sagen røg til forbrugerklagenævnet, som dog, desværre ikke endte ud med at komme med en afgørelse:

Jeg bestilte et nyt bundkort hos et firma ved navn SHG (de eksistere ikke mere). Jeg mener prisen var omkring 1000,-

Bundkortet ankom, og viste ikke umiddelbar tegn på skade ved fragt eller andet. Men da jeg åbnede æsken kunne jeg konstatere, at to af låsene på ram soklerne var knækket. Dette skyldes uden tvivl den måde som indholdet var pakket på, da man fra producentens side havde lagt et lag pap oven på bundkortet. Dette pap havde man bukket midt på på en sådan måde, at man kunne have plads til manualer, CD med driver os. i den ene side, og kabler i den anden siden. Selv bukket i pappet passede med, at det lå lige præcis ned på og trykke på disse låse, hvis ikke de sad i lås. Og det var højst sandsynlig årsagen til, at kun to af de fire låse var knækket, da de to andre låse var i lås.
I øvrig manglede der noget indhold i kassen. Bundkortet viste dog ikke tegn på at have været blevet brugt. Tape osv var ikke brudt. Så jeg tænkte det manglende indhold (en elektronisk IDE lås), måtte have manglet helt tilbage til produktionen. 

Anway - Jeg kontaktede med det samme SHG og forelagde dem "oplevelsen", og spurgte til hvad der skulle ske. SHG svarede retur meget hurtigt, hvor de selvfølgelig beklagede det der var sket, og ville sende mig et nyt bundkort, når jeg havde returneret det andet.

Nu stod jeg desværre i en akut situation, hvor jeg helt ikke lige ville undvære min maskine for længe. Jeg var i en forhandling omkring huskøb, og havde alle dokumenter osv. på harddisken. Så jeg svarede SHG tilbage, at jeg gerne ville beholde produktet fordi:
1. Af de fire ram sokler, skulle jeg kun bruge de to.
2. Den manglende IDE lås, den skulle jeg slet ikke bruge. (Det er en dims man satte på IDE kablet, som låste adgangen til harddisken, medmindre man kunne koden. Totalt ubruglig dims, men dengang var der sikkert nogle der synes det var fantastisk).
Jeg ville beholde bundkortet, forudsat at det ellers virkede som det skulle.

SHG havde ingen indvendinger i mod dette. Så bundkortet blev monteret, og virkede selvfølgelig helt som det skulle. Alle var glade. 

Alle var glade, lige indtil 9 måneder efter købet. Pludselig ville maskinen ikke tænde. Og efter lidt fejlsøgning kom jeg frem til, at bundkortet ganske enkelt var stået af. Det var helt dødt. (Jeg har indgående erfaring med disse ting, som lad være med stil spørgsmål til min viden eller alternative årsager).

Jeg kontaktede SHG og forelagde dem situationen. De skrev hurtigt retur, at jeg skulle oprette en sag på det, sende dem produktet og de vil så kigge på det.. Alt helt normal procedure. 

Jeg pakkede bundkortet ned, i øvrig i original æske med alt originalt indhold, som fulgte med ved købet. Pakket fuldstændigt som jeg fik det. Og sendte det til SHG.

Efter cirka en uge, så kom svaret fra SHG. 
Det kunne ikke acceptere reklamationen, da bundkortet viste tegn på forkert brug, i form af de to knækkede låse til ramsoklerne. (Altså at jeg selv skulle have knækket dem).
Min første reaktion var, at der må da være tale om en misforståelse, for den del vidste de allerede for 9 måneder siden. Men okay, de har nok glemt alt om det. Så jeg skrev tilbage til SHG, at det må de have glemt, og vedhæftede i øvrig hele mail korrespondancen.

Fik hurtigt svar retur fra support fyren igen. Og de fastholdt, at de ikke ville acceptere reklamationen, fordi bundkortet viste tegn på forkert brug.

Jeg skrev endnu engang til dem, og forklarede dem, dels hvad der stod i den mail korrespondance, men også, (igen) at det er indlysende for alle, at måden produktet er pakket på, der er der stor sandsynlighed for at det går galt under transport.

SHG svarede igen hurtigt retur, og endnu engang fastholdt de, samt de i øvrig henviste til forbrugerklaget nævnet, såfremt jeg ikke var tilfreds med afgørelsen.
 
Min opfattelse var helt klart, at de ikke på noget som helst tidspunkt havde set andet end de to knækket låse, og derfor ikke havde undersøgt bundkortet yderligere for at finde ud af, om det kunne have sin sammenhæng. Min holdning var, at sammenhæng mellem de knækkede låse og bundkortets fungeren i 9 mdr, hvorefter det dør, der er ikke nogen sammenhæng. 

Anyway - Jeg opgave kommunikationen med SHG, da den virkede ret formålsløst, og kontaktede forbrugerklagenævnet, da jeg simpelthen ikke vil finde mig i, at dels blive beskyldt for at have knækket disse låse selv (forkert brug). Og dernæst ikke kunne se nogen som helst ide i, at afvise reklamationen efter 9 mdr. med et argument, de tidligere havde indvilliget i at ombytte det for.
Forbrugerklagenævnet mente også jeg havde en sag, så derfor blev den oprettet.

(At forbrugerklagenævnet mener man har en sag, det er ikke ens betydende med, at man også får medhold. Der er nogle ting der skal være opfyldt, førend man kan oprette en sag, bla. et minimumsbeløb. Hvis disse ting er opfyldt, så har man en sag).

Sagen kørte hos forbrugerklagenævnet. Der var meget travlt på det tidspunkt.
Efter ca.. 10 mdr rykkede jeg forbrugerklagenævnet. På dette tidspunkt fik jeg at vide, at de havde forsøgt at få SHG i tale 3 gange siden sagen blev oprettet, men ikke modtaget svar retur. De ville give det et sidste forsøg. 

Efter næsten et år, og flere henvendelser til SHG som var blevet mødt med tavshed, så skrev forbrugerklagenævnet endnu engang til SHG, og bad om at få produktet udleveret til gennemsyn. Denne henvendelse reagerede SHG på.

Deres reaktion var, at de indvilligede i at hæve købet og give mig alle pengene retur. Confused

Principielt en lorte afgørelse, selvom jeg fik min penge retur. 
Dels synes jeg det var latterligt at vente så længe (1 år) på at reagere, og så med den reaktion. Dernæst ville jeg godt have haft en klar afgørelse på, om det kan have sin rigtighed, at selv med synlige tegn på "forkert" brug, at man så som forbruger skal stå med håret i postkassen, da det var oplagt, at dette "forkert brug" var opstået et helt andet sted. Desværre blev det ikke officielt stadfæstet. Men mine samtaler med forbrugerklagenævnet igennem forløbet var, at det netop er holdningen, at man som udgangspunkt også ville lægge vægt på, hvad forbrugerne fortæller, og deraf konkludere sandsynligheden i forklaringen. Kort sagt, alt tages i betragtning. Hvilket også er årsagen til, at hver enkelt sag altid vurderes individuelt. Også selvom to eller flere sager virker umiddelbart er ens. 

Denne sag blev et start skud for utrolige mange timer med at læse købelov, afgørelser osv fra min side, da det blev en voldsom principiel sag for mig, hvor jeg helt klart ville vide, hvad fanden alt det her går ud på, og hvad jeg som forbruger reelt har at forholde mig til. Derfor har jeg siden den gang interesseret mig meget for forbrugersagerne, hvilket en del sikkert har bemærket Wink 

I den konkrete sag, der havde jeg selvfølgelig en væsentlig fordel i, at jeg allerede fra dag et havde gjort forhandleren opmærksom på en mangel ved produktet (de knækkede låse). Men det kunne jo sagtens have været en port (USB port) i et andet produkt (TV), som jeg først ville opdage havde en mangel, den dag jeg bruger den.. Og så længe vi er inde for de 2 års reklamationsret, så kan man selvfølgelig klage over det. Hvis konklusionen er, at det må formodes at have været tilstede fra start - så skal forhandleren selvfølgelig udbedre manglen. Det har intet at gøre med 6 måneders formodningsregl, eller hvem der skal bevise hvad herefter. USB porten taler for sig selv. Det skal bare klarlægges, om der er tale om forkert brug eller ej. Og så må man tage det derfra.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu