recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dækker købeloven det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dækker købeloven det?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 15:21
OT: SHG eksisterer skam stadig - de hedder blot Proshop i dag.

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

OT: SHG eksisterer skam stadig - de hedder blot Proshop i dag.

M.v.h.

Ja, men det var mere for at nogen ikke sad og undrede sig over, at de ikke kunne finde SHG i dag. Jeg ønskede heller ikke, at man skal tolke min oplevelse ud fra, hvordan Proshop er i dag. Min oplevelse ligger +13 år tilbage. Så det ville ikke være fair at bruge over for Proshop i dag. Jeg har handlet med Proshop sidenhen, men det er i nyere tid. 
Til top
Jokeren1943 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2015
Sted: Aalborg, Danmar
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jokeren1943 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 20:32
Tak for den store passion i forhold til spørgsmålet - endnu større end jeg havde regnet med (på en god måde).

Jeg har som sagt prøvet med to usb3 kabler men den hopper stadig konstant af (og på), i denne uge har jeg prøvet med et USB stik (man har data på i forhold til skole arbejde). Tv'et laver de samme narrestreger. Jeg har derfor besluttet at tage kontakt til Komplett.dk i morgen og bede om en reparation af det defekte USB stik på tv'et så må vi se hvad de siger.

Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:



Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?

Jeg ville sige det fuldstændigt som det er, som du oplever det.

Min opfattelse er ikke, at forhandlerne partout forsøger at undgå at modtage varen. Men du skal nok være forberedt på, at de vil true med bål og brand, hvis de ikke kan "finde fejl" på produktet. Komplett er dog ikke lige dem jeg har den erfaring med, tværtimod tog de en SATA dock retur uden fakturering, som jeg ikke kunne få til at virke, men den virkede hos dem. (Årsagen til at den ikke virkede skal jeg lade være usagt. Jeg prøvede på tre maskiner).
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Tak for den store passion i forhold til spørgsmålet - endnu større end jeg havde regnet med (på en god måde).

Jeg har som sagt prøvet med to usb3 kabler men den hopper stadig konstant af (og på), i denne uge har jeg prøvet med et USB stik (man har data på i forhold til skole arbejde). Tv'et laver de samme narrestreger. Jeg har derfor besluttet at tage kontakt til Komplett.dk i morgen og bede om en reparation af det defekte USB stik på tv'et så må vi se hvad de siger.

Er der noget der ville være ekstra godt at påpege i opringningen? - er der noget sælger firma normalt siger for at undgå at modtage varen til reparation?
Det kan ikke være fordi at du benytter en harddisk som er på grænsen til at bruge for meget strøm. Så vil man nemlig opleve at den hopper af og på. Har du prøvet at sætte ekstern strømforsyning til harddisk, eller prøvet med en USB stick i stedet som ikke bruger nær så meget strøm.

Det er ikke alle eksterne harddiske som kan drives af den indbyggede USB port på diverse tv.
Så man skal benytte dem som anbefales af producenten for at være sikker på at de kan drives.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Jokeren1943 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2015
Sted: Aalborg, Danmar
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jokeren1943 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 20:23
Okay, Jeg kontaktede komplett.dk kundeservice i mandags (den var så på engelsk - har jeg aldrig prøvet før). De skrev det ned jeg har fortalt her. Accepterede det jeg sagde. Jeg fik besked på af kundeservicen at de ville sende forsendelseblanket/seddel (at de ville betale portoen til værkstedet) til min privatadresse så jeg kunne sende fjernsynet. Så i dag, har jeg fået besked på af komplett.dk, at jeg istedet for selv skal tage kontakt med Samsung i forhold til at fixe fejlen? Øhhhh kan de godt det?

Redigeret af Jokeren1943 - 21-September-2017 kl. 20:24
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 20:42
Nej! Du har handlet med Komplett, og DE har ansvaret for at lave aftale m.h.t forsendelse/afhentning, eller hvad Samsung nu ønsker. De kan IKKE stille krav om, at du skal kontakte Samsung, værkstedet eller andre. De ENESTE du skal have kontakt med/forholde dig til, er Komplett.

M.v.h.
Til top
Jokeren1943 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2015
Sted: Aalborg, Danmar
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jokeren1943 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 22:26
Ordret skriver Komplett.dk således:

"Hej!

Tak for din henvendelse.
Det er hurtigst og nemmest for dig som kunde, at kontakte producenten direkte. Angiv producent/mærke på siden i linket nedenfor, for at få deres kontakt oplysninger "Produkthjælp og retur"

Har du spørgsmål eller brug for hjælp med din sag, er du velkommen til at kontakte os. 

Med venlig hilsen 

Komplett

Vi gør opmærksom på at Komplett forbeholder sig ret til at fakturere køber de faktiske omkostninger ved sagen, hvis det viser sig, at defekten ikke er omfattet af garanti/reklamation"

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Ordret skriver Komplett.dk således:

"Hej!

Tak for din henvendelse.
Det er hurtigst og nemmest for dig som kunde, at kontakte producenten direkte. Angiv producent/mærke på siden i linket nedenfor, for at få deres kontakt oplysninger "Produkthjælp og retur"

Har du spørgsmål eller brug for hjælp med din sag, er du velkommen til at kontakte os. 

Med venlig hilsen 

Komplett

Vi gør opmærksom på at Komplett forbeholder sig ret til at fakturere køber de faktiske omkostninger ved sagen, hvis det viser sig, at defekten ikke er omfattet af garanti/reklamation"

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?

Nej!
Du misforstår den tekst, som at de overlader problemet til dig. Men det er IKKE det de skriver herover. Det er en oplysning til dig om, hvordan du/de nemmest (hurtigst) kan komme videre. 
Du KAN godt vælge at lade være, og fx sige til dem, at du ikke har lyst, gider, kan (whatever) tage kontakt til producenten. Og så må Komplett gøre det. Men så skal du samtidig huske, at det tager ekstra tid. Komplett har ikke pligt til at smide alt andet fra sig og kun ordne dit problem. Derfor kan du risikere, at der går flere dage, som i bedste fald, medmindre du har mere personlige årsager, vil være spild af tid, for dig.

Den løsning synes jeg ikke man som forbruger skal sætte sig op imod. Reelt set er det ligegyldigt for os forbrugere, om vi skal kontakte forhandleren eller en anden part, vel at mærke, så længe vi ikke bliver ringere stillet. Men det er klart, går tingene i hårdknude med den anden part, så ER det forhandlerens ansvar og hovedpine. Den del er der ikke og kan der ikke være tvivl om, aldrig! 

Jeg har selv benyttet ovenstående metode med et Samsung TV. Og den gang (2013) var det faktisk uhyre effektivt. En enkelt opringning til Samsung kundeservice, 5 minutter efter var der bestilt en tekniker som kom hjem til mig 3 dage efter. Og i løbet af ½ time virkede mit TV igen. (strømforsyningen var stået af). Det der tog længst tid, det var at skrue bagpladen af.
Jeg kan, som forbruger, slet ikke se et problem i det her. Og jeg er ret overbevist om, at hvis det skulle være foregået via Elgiganten (forhandleren), så var chancen for at noget ville gå galt væsentlig større. 

Jeg synes du skal tænke lidt over det, og så overveje, hvad du selv mener vil være bedst for dig, bla ved at tage med i overvejelserne, om Komplett skal til at lave en aftale med producenten for dig, eller om det er nemmere du selv gør det.

Hvis det værste skulle ske, at producenten ikke mener det er et problem der er omhandlet af reklamationsretten, så kan du selvfølgelig altid være bagklog og sige, at så har du spildt tid med det. Men det er ikke ens betydende med, at producenten har ret. Og så retter du blot fornyet henvendelse til forhandleren og siger, at det var ikke en god løsning for dig. Så må komplett finde på noget andet.

Det er ikke alting i købeloven der partout skal gøres mere besværlig end nødvendigt, bare fordi man kan tolke det sådan. Så længe det ikke stiller dig ringere som forbruger, (og det gør den løsning ikke), så gælder det om at gribe de muligheder og udnytte dem på en effektiv måde. Metoden er en effektiv måde at håndter en reklamations sag på, hvor resultatet er/burde være det samme for dig, som forbruger. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Jokeren1943 Jokeren1943 skrev:

Skal jeg i morgen, når jeg kontakter dem pr. telefon skarpt understrege at købeloven diktere at i denne situation er ansvaret deres - at de prøver at omgå loven ved at undsige sig ansvaret?


Som Kim skriver, så kan det være at man sparer en dag eller to, ved at kontakte Samsung direkte. Men det er ikke sådan at Komplett må trække din sag i langdrag, blot fordi du vælger at kører tingene gennem Komplett.

Uanset, hvis du vælger at tage fat i Komplett, så lad være med at starte ud med købeloven o.s.v. Man kan jo vælge at være den venlige kunde: "Jeg har det bedre med at I (Komplett), håndterer denne sag overfor Samsung".
Ønsker de så ikke at følge den henstilling, eller de fortsat fremsætter påstande om længere sagsbehandling og yadda yadda, så kan man henvise til købelovens bestemmelser.

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Men det er ikke sådan at Komplett må trække din sag i langdrag, blot fordi du vælger at kører tingene gennem Komplett.

De må ikke - Men så længe de har "rimelig tid" at køre på, hvis de SKAL overholdet købeloven til punkt og prikke, så kan det blive det en svær kamp at påvise, at de har trukket den i langdrag førend vi er ude over "rimelig tid". Jeg er 110% sikker på, at de slipper ikke alt de har i hænder 2 sekunder efter de har haft trådstarter i røret, for at løse hans problem. Risikoen er, at sagen sendes videre til en anden ansat, som så måske "opdager" den på et tidspunkt, som derefter så skal tage kontakt til producenten, for derefter at tage kontakte til trådstarter om, hvornår det passer trådstarter at få besøg af en tekniker og/eller afhentning, hvorefter vedkommende igen skal tage kontakt til producenten eller værksted. 
Selvfølgelig kan det gøres hurtigt og effektivt, (ovenstående skal tolkes som et skrækscenarie) men næppe lige så hurtigt og effektivt som trådstarter selv.
Det er det jeg mener med, at lige se fordelen i det, for sig selv. Og ikke som et udtryk for, at forhandleren forsøger at løbe fra noget. 

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 Uanset, hvis du vælger at tage fat i Komplett, så lad være med at starte ud med købeloven o.s.v. Man kan jo vælge at være den venlige kunde: "Jeg har det bedre med at I (Komplett), håndterer denne sag overfor Samsung".


Altid en god ide at holde en fornuftig dialog. Også selvom det er møg frustrerende at stå med et produkt som ikke virker som det skal. Det er sjældent den man får i røret som bære skylden.
Så det tager jeg nærmest for givet, (naiv som jeg er Smile).

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Ønsker de så ikke at følge den henstilling, eller de fortsat fremsætter påstande om længere sagsbehandling og yadda yadda, så kan man henvise til købelovens bestemmelser.

M.v.h.


Det bør ikke ske. I så fald har vi med endnu en forhandler at gøre, som ikke kender deres forpligtigelser. 
Til top
Jokeren1943 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2015
Sted: Aalborg, Danmar
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jokeren1943 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:45
Okay. Jeg har lyttet til hvad i skriver. 

Har kontaktet Komplett.dk "værksted". De kommer på tirsdag og henter varen og den skal vist laves i Pandrup. Nu må vi se om det gør nogen forskel.

Jeg informerer længere inde i forløbet. Hvordan det hele går. 

Tusind tak for den uddybende hjælp. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu