recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

1. Hvis du går Ubiquiti. så tag og gå hele vejen.
Den Yousee router du har kan du smide i "bridge" mode. dvs du kobler din egen router i samt switch og access points osv.

Vælger du den løsning så skal der købes
1 stk Unifi security gateway
1 stk unifi switch
1-2 stk unifi access point

Vil sige at for 90 % af befolkningen vil det næsten være 1600 kr ud af vinduet for en USG og en US-8-60.
Tror næppe de får brug for de ekstra funktioner som de ekstra enheder giver.


Det er vel et definations spørgsmål?

har man brug for at der står Audi på sin bil? eller at der står Phillips på sine led pærer?

Skal der ændres noget eller udvides så er det væsentlig nemmere hvis man er gået hele vejen mht Unifi
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2017 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg tror ikke du får held med at streame 1:1 BluRays via Wifi selv med Ubiquiti. Hvis det er med fuldt lydspor også, så skal du kunne trække op mod 50 Mbit/s (nok typisk kun 30 i snit).

Hvis det er i stuen der skal være mest hul igennem, så ville jeg gå modsat af hvad Kandersen foreslår og sætte det ene AP nede i stuen lige inden for døren og lade det andet sidde som din skitse. Der skal vel ikke være wifi i skuret, så det er lidt spildt at sætte noget op i bryggers? Det er vel værelser, stue og soveværelse der er kritiske?

Mht kabling, så skal hvert AP have et netværkskabel og så skal der sidde en POE-injector til hver af dem et sted (sæt dem i bryggers, så du kan nå dem) eller også skal du have switchen med POE. Men uanset hvad, så skal de have hvert sit kabel. Så vidt jeg har forstået, så kan en Pro'er godt fungere som passthrouh, men ikke med fuld båndbredde. Ved ikke om den kan give POE til et helt AP alligevel. Men hvis du er oppe på loftet med kabel, så kan man vel ligeså godt trække to - så kan du styre dem hver for sig, hvis det skal pilles fra (hvis den første får i stykker eksempelvis).

Edit: jeg synes i øvrigt det er lidt af en brøler, at man ikke har lagt netværkskabel i væggene i så nyt et hus. Det fatter jeg slet ikke noget af.

Hvorfor skulle han ikke ku streame 1:1 blu-ray? der er grænser for hvad det kræver :)

Jeg har endda kørt test på en enhed for Ubiquiti hvor jeg samtidig havde et LITE AP kørende.
der ku jeg trække 4 ultra hd streams samtidig med en masse andet jeg havde kørende. Det er INGEN problemer og trække tunge ting på wifi. det handler bare om at gøre tingene rigtigt.

Til top
Henrik1234 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik1234 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 09:07
Jeg er med på "en lytter" i denne tråd.

Men jeg har dog lige to spørgsmål:

1) Forudsætter Skandshus løsning en server eller en ‘cloud-key’?

2) Har nogen erfaring med UniFi AC In-Wall, og vil sådan et umiddelbart kunne indgå i Skandshus løsning? 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Henrik1234 Henrik1234 skrev:

Jeg er med på "en lytter" i denne tråd.

Men jeg har dog lige to spørgsmål:

1) Forudsætter Skandshus løsning en server eller en ‘cloud-key’?

2) Har nogen erfaring med UniFi AC In-Wall, og vil sådan et umiddelbart kunne indgå i Skandshus løsning? 

1. Ubiquiti kræver en controller. Det kan enten være software installeret på din computer eller en cloud key, (fysisk hardware). Controlleren behøver reelt ikke køre hele tiden, men hvis du vil have data indsamling osv, så er den nødt til det. 
Jeg bruger en cloud key af to årsager primært fordi den kan køre POE, og jeg ikke gad have controlleren kørende på min computer, som jeg ellers startede med. Data indsamling bruger jeg reelt ikke, det var kun lige i starten. 

2. AC In-wall kender jeg ikke noget til. Tror det er et meget nyt produkt. Men når man læser på det, så lader det til at det skal sættes direkte ind i et allerede eksisterende netværks (Ethernet, RJ45) udtag. Og så får man en AC AP, samt to 1Gbit udtag ud af det, hvoraf det ene er med POE+.  Det er faktisk lidt interessant, men desværre kun i USA. 
Det forudsætter for det første, at det eksisterende ethernet (RJ45) allerede har POE+. Og dernæst at dåsen/stikket/whatever, passer på denne nye. Og det sidste synes jeg er et problem, både med den gamle men også med denne nye, for de passer mig bekendt ikke i en Fuga dåse. (måske den nye gør). Ellers kan jeg faktisk rigtig godt li ideen med denne nye version. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Henrik1234 Henrik1234 skrev:


2) Har nogen erfaring med UniFi AC In-Wall, og vil sådan et umiddelbart kunne indgå i Skandshus løsning? 

Denne PDF viser svaret på dit spørgsmål, (Side 3 i PDF´en).

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_UAP-AC-IW_QSG.pdf

Den kan i øvrig købes hos Dustin, og lidt overraskende er den faktisk billigere end jeg forventede. 


Redigeret af Kandersen - 18-September-2017 kl. 10:34
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 10:58
Fedt fedt!

Nu har jeg kigget lidt på dine billeder Kandersen og det ser ud til at 5ghz har en radius på ca 5m og 2ghz ca 9m

Så er jeg fremme ved disse 2 scenarier og det ser ud til at komme an på hvor højt man vægter 5ghz for 2ghz dækker fint det hele




Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Fedt fedt!

Nu har jeg kigget lidt på dine billeder Kandersen og det ser ud til at 5ghz har en radius på ca 5m og 2ghz ca 9m


mja.. det er korrekt, hvis du tager udgangspunkt i det absolut maksimale. 5G rækker noget længere, men falder meget hurtigt i effektivitet. Fx kan jeg sagtens streame med rigtig god 5G hastighed på mit LG Oled TV, selvom det faktisk sidder uden for det røde felt (modsatte ende af stuen til venstre for APén). Men der er ingen vægge imellem AP og TV, så derfor er det super optimalt. 

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Så er jeg fremme ved disse 2 scenarier og det ser ud til at komme an på hvor højt man vægter 5ghz for 2ghz dækker fint det hele






Dette er den løsning jeg forslog tidligere, og det ville være den jeg ville gå efter, hvis det var mig. Men ja, det afhænger meget af, hvor meget du vægter kvaliteten. I bund og grund virker både 2G og 5G i det meste af dit hus. Spørgsmålet er bare hvor effektivt. Der vil jeg helt klart se på hvor behovet er størst. I stuen tænker jeg det måske kunne blive ret aktuelt, fx med streaming. Så derfor en AP så tæt på der som muligt. Du må ikke se dine røde cirkler som et udtryk for, at det ikke virker på ydersiden. Blot du er klar over, at effektiviteten kan være nedsat, og i nogle tilfælde meget nedsat, (men virksomt). 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 11:38
Glemte lige at sige.. 
Årsagen til mit forslag skal også ses i lyset af, at en AP-AC lite kun koster lige omkring 600,- (588 er det billigste jeg har set). Og med den pris, så ville jeg slet ikke betænke mig i at smide 2 eller måske 3 stk op, (3 - hvis du vil have næsten maks hastighed over alt. Men det vil i langt de fleste tilfælde sikkert vise sig at være overkill). Vælger du en større og dyrere AP, så skal prisen selvfølgelig tages med i betragtning.

I vores hus, som faktisk er på godt 300m2, så burde jeg have sat en AP op mere i den lange ende (nederst på billedet). Men jeg kablede værelserne i den ende med gigabit net, så derfor er behovet for lyn hurtig trådløst ikke rigtig til stede. I det ene værelse står der dog en Airties AP, som bruges engang imellem, og dækker behovet. Unifi APén kommer dog nok op alligevel, en dag. Argumentet.. bare fordi LOL og for at kassere Airties´ene og kun have Unifi. De Airties fulgte med mit Fibia abb.. Og de blev opsat i starten, inden jeg fik kablede den afdeling af huset. Og så har den bare fået lov at stå. 

Jeg kunne måske godt finde på at prøve de der føromtalte AC in-wall i stedet, specielt i værelserne. Men det skal lige gennemtænkes på en ordentlig måde, da jeg fornemmer det kan blive en udfordring med dåser og muligvis lidt bøvl fordi nuværende installation sidder i gulvhøjde (afsluttet i 5 port GB switches). 

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 12:57
Ja, tror også at det bliver den løsning. Det er ikke pengene der er problemet - det er mere arbejdet forbundet med at sætte dem op. Som tidligere nævnt, skal jeg ha pillet troldtekt ned fra loftet for at trække kabler. Jo mindre jeg skal ha ned jo mindre chance er der for at jeg ødelægger et eller andet :-D
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 13:05
jeg har lige haft de fleste af mine troldtekt plader nede for at trække kabler, det skal gøres een gang og er noget nemmere end gips lofter, og det kan ikke ses at de har været nede... jeg vil anbefale at du få trukket kabler til der hvor du skal have dit tv, så enheder der kan kables, og så to kabler til hvert access point, så er du super dækket ind, også til fremtiden.. jo det tager lidt tid, måske en eftermiddag, men det er altså noget dejligere end at ærge sig gul og blå over at wifi ikke er stabil over tid, hvor kravet bliver større og større.

(jeg trak 16 kabler rundt i huset under troldtekt, mindst to til hvert rum, det tog max en dag.)
her er 5g dækning, ca 175kvm (260 med garage) 


Redigeret af affer - 18-September-2017 kl. 13:10
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

For 90% af befolkningen, der vil Ubiquiti være penge lige ud af vinduet.

Jeg tror du skal se skandus indlæg som, at når man alligevel vælger Ubiquiti APére, så kan man lige så godt smide det sidste i og gøre det nemmest for sig selv. Fx en POE switch til APérne, og så en USG der kæder det hele sammen. Det er 1600, -for et fuldendt Ubiquiti netværk, som nok kunne gøres lidt billigere med andre mærker, men slet ikke i nærheden af samme funktionalitet og sammenkædning.

Til trådstarter. 
Jeg ville placere 2 stk APére (lite). Den ene i stuen, lige inde for. Den anden ville jeg rykke ned i den anden ende af køkken alrum, tæt på dit teknikskab.

Vil da mene at 90 %+ af befolkningen vil få bedre wifi ved at skifte til Ubiquity APs frem for at bruge det deres ISP har givet dem.
De vil bare have et stabilt trådløst netværk og vil aldrig få brug for det som en USG og unify switch kan tilbyde og derfor vil det være penge lige ud af vinduet. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Det er vel et definations spørgsmål?

har man brug for at der står Audi på sin bil? eller at der står Phillips på sine led pærer?

Skal der ændres noget eller udvides så er det væsentlig nemmere hvis man er gået hele vejen mht Unifi

Så kan man jo købe USG og Switch til den tid. Han går ikke glip af noget ved kun at købe et eller to UAP-AC-Lite (eller måske et LR hvis der kun skal være et) frem for at bruge minimum 1600 kr mere. 


Redigeret af donfrankie - 18-September-2017 kl. 16:44
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:


Vil da mene at 90 %+ af befolkningen vil få bedre wifi ved at skifte til Ubiquity APs frem for at bruge det deres ISP har givet dem.
De vil bare have et stabilt trådløst netværk og vil aldrig få brug for det som en USG og unify switch kan tilbyde og derfor vil det være penge lige ud af vinduet.


Enig, at det kan sagtens fungere uden USG og switch.
Det kommer nok mest an på, hvor meget kontrol man selv ønsker at have over det. Den slags mennesker du/vi snakker om, de mener heller ikke de har brug for en router, (de aner dårligt hvad det er). For dem skal der bare være et eller andet som deres "dims" kan forbinde trådløst til.. Om det hedder WiFi, HiFi, BiFi eller noget som helst andet, de rager dem en papand. Bare "lortet" virker. De kunne såmænd være tilfredse, om de slet ikke havde noget som helst, men bare havde forbindelse fx til naboens netværk, eller mobilt netværk.
Alt det her er vi helt enige om. Lige indtil den dag, hvor de gerne vil lidt mere med deres "dims", end bare surfe, chatte, facebooké og den slags, eller at "lortet" ikke er effektivt/stabilt nok for dem. Her kommer resten af UniFi komponenterne ind i billedet, som en ekstrem stærk "samarbejdspartner". 

Som du kan se af dagens artikel i dag omkring Fullrate, så er der tilsyneladende en hel del mennesker derude, som døjer med WiFi problemer. Men det vil være forkert at antage, at man bare skal opsætte en Unifi AP, så forsvinder alle problemerne. En Unifi AP er ikke et vidundermiddel alene. Alene er det et stærkt produkt, og god konkurrent til en lav pris. Men dens absolutte styrke kommer, når man kombinere den med andre Unifi produkter, mest af alt nok i virkeligheden controlleren. Det giver et overblik og en kontrol der slet ikke kan sammenlignes med andre, for ingen andre har det, i consumer verden. 

Hr og fru WiFi-amøbe behøver det ikke. Men det er ikke fordi de ikke behøver det. Det er fordi det ikke interessere dem. Resultat interessere dem til gengæld. Det er jeg ret overbevist om.
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu