recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men dens absolutte styrke kommer, når man kombinere den med andre Unifi produkter, mest af alt nok i virkeligheden controlleren. Det giver et overblik og en kontrol der slet ikke kan sammenlignes med andre, for ingen andre har det, i consumer verden. 

 

Kan du ikke forklare, hvorfor det lige præcis er en styrke i consumer segmentet, hvor der bliver brugt 1-2 ap'er? Man har jo altså adgang til controlleren via en PC f.eks.

Der er ingen tvivl om at både du og skandhus har en stor viden om det her emne, men der er altså i mine øjne også en tendens til at de løsninger der bliver foreslået bliver "over engineered" i forhold til, hvad spørgeren har brug for.


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men dens absolutte styrke kommer, når man kombinere den med andre Unifi produkter, mest af alt nok i virkeligheden controlleren. Det giver et overblik og en kontrol der slet ikke kan sammenlignes med andre, for ingen andre har det, i consumer verden. 

 

Kan du ikke forklare, hvorfor det lige præcis er en styrke i consumer segmentet, hvor der bliver brugt 1-2 ap'er? Man har jo altså adgang til controlleren via en PC f.eks.

Der er ingen tvivl om at både du og skandhus har en stor viden om det her emne, men der er altså i mine øjne også en tendens til at de løsninger der bliver foreslået bliver "over engineered" i forhold til, hvad spørgeren har brug for.



Helt enig.
Til hr og fru Danmark vil 1-3 AP være mere end dækkende.
De er sgu ligeglade med det overblik og kontrol som det giver at have et fuldt unify system. Specielt når du nævner prisen for dem.
Det skal være sættes op og så skal det virke. 
Sådan har det i hvert fald været for dem jeg har set det op hos. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men dens absolutte styrke kommer, når man kombinere den med andre Unifi produkter, mest af alt nok i virkeligheden controlleren. Det giver et overblik og en kontrol der slet ikke kan sammenlignes med andre, for ingen andre har det, i consumer verden. 

 

Kan du ikke forklare, hvorfor det lige præcis er en styrke i consumer segmentet, hvor der bliver brugt 1-2 ap'er? Man har jo altså adgang til controlleren via en PC f.eks.


Derfor skrev jeg også, "mest af alt når man kombinere det med controlleren". 
Styrken ligger i hele måden det konfigureres på. Consumer segment eller ej, så er forskellen oftest måden noget opsættes/installeres på, og dernæst prisen. Unifi er temmelig langt nede i pris, men har et interface som det professionelle. Dette interface (controlleren) skal trådstarter jo igennem alligevel. 

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Der er ingen tvivl om at både du og skandhus har en stor viden om det her emne, men der er altså i mine øjne også en tendens til at de løsninger der bliver foreslået bliver "over engineered" i forhold til, hvad spørgeren har brug for.

Hvad trådstarter har brug for, det skal jeg ikke gøre mig klog på, udover det som trådstarter selv giver udtryk for. Dvs klippestabil trådløs forbindelse der dækker hans hus.
Ud fra det kan han få de foreslag som vi (dvs os alle) nu engang synes er en god løsning til at opnå hans mål. 
Du mener 2 Unifi APére er godt nok til ham. Jeg er ikke uenig. Men det skal ikke afholde mig for at fortælle, hvad der skal til, for at så få noget mere ud af disse APére, eller hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i hans situation. Om trådstarter så mener det er en god ide for ham eller ej, det lader jeg være helt op til ham at vurdere. Jeg synes ikke jeg siger, at det ikke virker uden. Hvis det er opfattelsen, så beklager jeg, for det var bestemt ikke min hensigt. 
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Henrik1234 Henrik1234 skrev:

Jeg er med på "en lytter" i denne tråd.

Men jeg har dog lige to spørgsmål:

1) Forudsætter Skandshus løsning en server eller en ‘cloud-key’?


Smider lige ind at softwaren kan køre både på diverse NAS og Raspberry Pi. Hvilke modeller må i selv google jer til. Men det kan være en fin løsning hvis man alligevel har en nas til at stå og brumme, eller en Pi der ligger ubrugt i en skuffe :)

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 16:21
Jeg er ikke helt med på hvordan det software fungerere... Er det ikke bare at sætte skidtet op og lade det køre af sig selv? Eller skal server software køre i baggrunden? 
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg er ikke helt med på hvordan det software fungerere... Er det ikke bare at sætte skidtet op og lade det køre af sig selv? Eller skal server software køre i baggrunden? 

jo, det er kun hvis du vil ha mulighed for at 'overvåge' dit netværk at controlleren skal køre hele tiden. 


Redigeret af affer - 19-September-2017 kl. 16:55
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg er ikke helt med på hvordan det software fungerere... Er det ikke bare at sætte skidtet op og lade det køre af sig selv? Eller skal server software køre i baggrunden? 

Jo. Det behøver ikke køre hele tiden. Kun til statistik (Deep Packet Inspection). Og så kan du have hele din netværks konfiguration liggende på key'en, backup osv osv.. Mener også der er noget med Captive portal, men det må du lige google dig til  :)

Men igen; nej. Det behøver ikke køre hele tiden.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 08:38
Super, tak allesammen!
Til top
rktdi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Horsens, DK
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rktdi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 08:48
hej

jeg står i samme situation som trådstarter - dog med et nybygget hus, som jeg også overvejer at montere Ubiquity i...

min ISP er Stofa, jeg tænker at sætte en router ind efter stofas modem i bryggers, og så lave at AP i stuen (hvor der er trukket et ethernetkabel til).
Vil dette mærke / denne opsætning ikke være et fornuftigt valg?
Præcis hvilke enheder har jeg brug for?


/René
Sony KD-65XE8505/Sony STR-DN1060/Panasonic PMB-BD60/Nvidia Shield
M&K K7+K5 / Velodyne SPL800i
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af rktdi rktdi skrev:

Vil dette mærke / denne opsætning ikke være et fornuftigt valg?
Præcis hvilke enheder har jeg brug for?

/René

Opsætning og enheder er ikke til at vide uden at have kendskab til dit hus, størrelse og indretning/rum mm. 

Ubiquiti er altid et fornuftigt valg - Men det forudsætter også en vis interesse i deres struktur, hvis man vil drive det mere optimalt. Trådstarteren i denne tråd virker som om, at han bare vil have nogle APére op. Og sådan kan man godt gøre det. Men man slipper ikke for at skulle indfinde sig med controlleren. 
Derefter kan man gøre op med sig selv, om man vil investere yderligere i det og få et langt mere optimalt resultat ud af det. Det koster selvfølgelig noget. Så man skal gøre op med sit budget.

Personligt ville jeg vælge:
X-antal AP-AC lite, afhængig af boligens størrelse og kravet til trådløs kvalitet. Skal det være rigtig god kvalitet, så er det HD modellen. Men den koster temmelig meget, endnu. Alternativ kunne være en AC Pro. AC longe range ville jeg ikke satse på. Det virker ret ligegyldig, da den forudsætter at de trådløse enheder også kan køre "long range". 
En controller (evt cloud key, den koster lige over 600,- så vidt jeg husker). Selve controlleren (softwaren) er gratis og kan køre på en computer, NAS eller Rpi. Cloud Key er ´nice to have´ da den kan køre POE, og derfor bare mokkes i switchen med POE. Så passer den sig selv. 
En USG (routeren). Den er også forholdsvis billig.
Afhængig af antal af APére, så en POE+ switch.

Her med links:
http://www.computersalg.dk/i/1207540/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-traadlos
http://www.computersalg.dk/i/3220295/ubiquiti-unifi-switch-us-8-60w
http://www.computersalg.dk/i/2352138/ubiquiti-networks-usg-512-mb-135-x

Med 2 stk APére, så er samlet pris lige godt 3600,- Er to APére ikke nok, så koster det 610,- at tilføje en ekstra. Switchen kan snilt trække 3 APére og en cloud key. 

PS.. At jeg har linket til computersalg, det skyldes udelukkende, at det var der jeg lige nemmest kunne finde linksene med cirka priser. Jeg har ikke undersøgt om det kan fåes billigere andet sted. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg er ikke helt med på hvordan det software fungerere... Er det ikke bare at sætte skidtet op og lade det køre af sig selv? Eller skal server software køre i baggrunden? 

Jo. Det behøver ikke køre hele tiden. Kun til statistik (Deep Packet Inspection). Og så kan du have hele din netværks konfiguration liggende på key'en, backup osv osv.. Mener også der er noget med Captive portal, men det må du lige google dig til  :)

Men igen; nej. Det behøver ikke køre hele tiden.

Hvad med roaming imellem forskellige AP's. Kan de forskellige AP's indbyrdes godt finde ud af hvilken en der giver det bedste signal afhængig af hvor i huset man befinder sig? Eller kræver dette en cloud key?

Jeg har en synology nas. Er det egentligt muligt at bruge den og bruge denne som controller?
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 15:10
Jeg er gået lidt en anden vej og har købt et TP-LINK Deco M5 sæt.

Første enhed skal sættes i routeren som jeg har sat i bridge mode. og de 2 andre enheder skal blot have strøm, intet andet.

Så ingen træk af netværks kabler, de danner et mesh netværk a'la det Sonos laver.

Det fungerer ganske glimrende i vores hus, (jeg har kun 2 ap'er sat op.. ikke alle 3 der fulgte med) selv i hjørnet af børnenes værelse hvor der før var problemer med dækning i stort set hele værelset.

og ja. tager jeg en speedtest så kører det en anelse langsommere end hvis jeg kørte kabel, men det kører omkring 80-90mbit/s i hele huset. hvor jeg før havde omkring 110mbit/s.. (tror lige jeg klarer den)

Så HVIS man vil slippe for kabeltræk osv. så kunne det være en mulighed.
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/routere-og-netvaerk/routere/tp-link-deco-m5-wifi-mesh-system/p-570632/?q=deco m

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu