recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Når det er privat hjem så gå efter UAP-AC-LITE. DU har ikke brug for de andre modeller.

Hvad baserer du det på? Har nogle af de andre AP'ere ikke højere max hastighed? Jeg tænker her i forbindelse med overførsel af mange data fra f.eks. min bærbar til min NAS.


Altså forskellen fra UAP-AC-LITE og PRO er 1 antenne begge veje..
Har du nogle enheder i dit hjem som er 3x3 som du samtidig overfører data fra?
Mit bud er at der er 99% chance for at du IKKE har det :)

Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

]Ved overførelse af mange data mellem enheder, så bør man, efter min mening, slet ikke bruge trådløs. Medmindre man selvfølgelig har god tid, og/eller køre noget automatisk overførelse.

Nu er der jo efterhånden mange bærbare der ikke har et ethernet stik. Så kan man selvfølgeligt købe en dongle og bruge den, men næste punkt er så at man ikke nødvendigvis har en kablet forbindelse lige i nærheden.

Citér At de andre APére har højere hastighed, det er primært vigtigt når flere brugere er forbundet til den samme AP. EN UAP-AC-Lite køre 867Mbps på 5G nettet. Det er de færreste enheder som overhovedet når op i den hastighed.

Jeg er enig i at det for det meste ikke er relevant med superhøj hastighed, stabilitet er mere vigtig, men jeg skulle da mene at de fleste bærbare godt kan nå den (og højere) hastighed?
Vil man ikke kunne få op omkring dobbelt så høj hastighed med en UAP‑AC‑HD?


UAP-AC-HD kan teoretisk levere højere hastighed. Men hvis du ikke har nogle enheder som kan hive det ud af den er man ligevidt.. 
Hvis din telefon f.eks kun kan trække 500 mbit så sker der intet ved at montere en enhed der kan levere 1500mbit til en enhed. så er de 1000mbit spildt.. 


en uap ac hd koster omkring 2000-2500.
Det kan du få 5-6 LITE modeller for.
Igen så var jeg gået med LITE udgaven. Du får mere ud af det i forhold til det demand du kan lægge på dit wifi.

HD modellen bruger man i high density som f.eks et konference lokale med 100-200 folk i.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:


Nu er der jo efterhånden mange bærbare der ikke har et ethernet stik. Så kan man selvfølgeligt købe en dongle og bruge den, men næste punkt er så at man ikke nødvendigvis har en kablet forbindelse lige i nærheden.

Selvfølgelig kan man bruge wifi. Men det er tiden (og tålmodigheden) som bliver sat på prøve. Har man det, så kan man selvfølgelig fint bruge trådløs.


Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Jeg er enig i at det for det meste ikke er relevant med superhøj hastighed, stabilitet er mere vigtig, men jeg skulle da mene at de fleste bærbare godt kan nå den (og højere) hastighed?
Vil man ikke kunne få op omkring dobbelt så høj hastighed med en UAP‑AC‑HD?

Nej, de fleste enheder kan langt fra nå 867mbit. Det er muligt de har en høj "forbindelse". men effektiv hastighed er noget helt andet. Oven i det skal du også huske, at 0-10 meter (direkte linje) sker der utrolig meget med hastigheden specielt på 5G nettet.

Udover det så er jeg enig i SKandus. Man får mere stabilitet ud af flere Lite modeller end få HD modeller, pris og effektivitet.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


UAP-AC-HD kan teoretisk levere højere hastighed. Men hvis du ikke har nogle enheder som kan hive det ud af den er man ligevidt.. 
Hvis din telefon f.eks kun kan trække 500 mbit så sker der intet ved at montere en enhed der kan levere 1500mbit til en enhed. så er de 1000mbit spildt...


Det er forstår jeg udmærket. Det jeg så er mere i tvivl om er hvilke klienter der så rent faktisk vil kunne udnytte f.eks. en UAP‑AC‑HD fuldt ud? Jeg troede faktisk de fleste nyere bærbare ville være i stand til det, men det er måske ikke tilfældet?
I det tilfælde er jeg helt enig i at man lige så godt kan spare pengene :)

Redigeret af pointwood - 19-Oktober-2017 kl. 15:27
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


UAP-AC-HD kan teoretisk levere højere hastighed. Men hvis du ikke har nogle enheder som kan hive det ud af den er man ligevidt.. 
Hvis din telefon f.eks kun kan trække 500 mbit så sker der intet ved at montere en enhed der kan levere 1500mbit til en enhed. så er de 1000mbit spildt...


Det er forstår jeg udmærket. Det jeg så er mere i tvivl om er hvilke klienter der så rent faktisk vil kunne udnytte f.eks. en UAP‑AC‑HD fuldt ud? Jeg troede faktisk de fleste nyere bærbare ville være i stand til det, men det er måske ikke tilfældet?
I det tilfælde er jeg helt enig i at man lige så godt kan spare pengene :)

Der er ingen enheder som kan linke med 4x4 endnu.. kan MÅSKE være at samsung har lanceret en enhed.. men jeg er i tvivl:)

3x3 på en bærbar er sjældent. den helt nye macbook PRO har det, og Dell XPS linjen har det som ekstra køb mener jeg. Jeg har en Dell xps og den har 3x3.


din telefon vil som udgangspunkt altid være 2x2..  eller 1x1. :)


Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 19:08
Synes det er svært at finde info om hvilke antenner der er i f.eks. bærbare, men fandt dette: https://arstechnica.com/gadgets/2013/10/retina-round-two-apples-15-inch-2013-retina-macbook-pro-reviewed/3/

Hvis jeg læser dette korrekt, så har min Macbook Pro fra 2013 en 3x3 antenne?

En mulighed kunne vel være at bruge Lite AP's og så sætte en enkelt HD op der hvor behovet er størst?

Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 19:13
Et andet spørgsmål er så hvor mange AP'ere man har behov for?


Huset er på 162m2 og der er en overdækket terrasse og carport i det østlige hjørne hvor jeg også gerne vil have wifi-dækning:
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:



En mulighed kunne vel være at bruge Lite AP's og så sætte en enkelt HD op der hvor behovet er størst?


Du skal under alle omstændigheder vælge ud fra dit behov. Men forvent ikke at du får tilsvarende mere ud af en HD i forhold til prisen. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Et andet spørgsmål er så hvor mange AP'ere man har behov for?


Huset er på 162m2 og der er en overdækket terrasse og carport i det østlige hjørne hvor jeg også gerne vil have wifi-dækning:


På side 1 kan du se to billeder fra vores hus på ca. 300m2, hvor der er opsat en Lite ca. midt i huset. Bemærk specielt hvor hurtigt 5G forsvinder i dækning/hastighed. I realiteten kunne man sagtens lægge plantegningen fra dit hus ind i controlleren, og så vil du kunne se, hvordan Liten ville dække der. 
Men uanset om det er dit eller vores hus, så kan den ikke tage højde for vægge. Det er i direkte linie der viser det. 
Til top
DjonDjoe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-Juni-2004
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DjonDjoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 08:04
Jeg troede også, at jeg skulle ud i 2-3 access points i mit nye hus på 200 kvm, men til min "skuffelse" viste det sig, at én router (både Stofas egen og nu TP-Link Archer C8) fint dækker hele huset på 2.4 Ghz, så der røg mine Ubiquity planer.  Mine vægge er af porebeton og det tror jeg har en del at sige. I mit forrige hus med solide betonvægge, var den ikke gået tror jeg.
5G er håbløst. Fatter ikke hvad man skal bruge det til. Lige på den anden side af væggen, hvor routeren står, er der nærmest ingen dækning, så man skal åbenbart have dem stående i samme rum og lige ved siden af de enheder man skal køre 5G til for at få hastigheden.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 08:54
@Kandesen: Det er et godt spørgsmål mht. væggene. Jeg tror de er ret solide i dette tilfælde. Tænker umiddelbart 2, måske 3 AP'ere, den tredje primært for at kunne dække terrasse og carport.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af DjonDjoe DjonDjoe skrev:

Jeg troede også, at jeg skulle ud i 2-3 access points i mit nye hus på 200 kvm, men til min "skuffelse" viste det sig, at én router (både Stofas egen og nu TP-Link Archer C8) fint dækker hele huset på 2.4 Ghz, så der røg mine Ubiquity planer.  Mine vægge er af porebeton og det tror jeg har en del at sige. I mit forrige hus med solide betonvægge, var den ikke gået tror jeg.


Der er forskel på at "dække" et område. Og så at "dække" et område effektivt. 
Det ene AP lite jeg har, der kan jeg sagtens få "dækning" i det meste af vores 300kvm 1-plan hus. Men der er himmelvid forskel fra den ene ende til den anden, når jeg så ser på effektiviteten af "dækningen". 
Prøv at lav en måling på dit net, i det yderste hjørne, hvor du stadigvæk har 2G dækning Wink

Derfor behøver du ikke afskære planerne om Ubiquiti. Tværtimod kan du med det faktisk nemt argumentere med, dels bedre effektivtet, og så er det samtidig mere smidigt end andre produkter Smile

Oprindeligt skrevet af DjonDjoe DjonDjoe skrev:

5G er håbløst. Fatter ikke hvad man skal bruge det til. Lige på den anden side af væggen, hvor routeren står, er der nærmest ingen dækning, så man skal åbenbart have dem stående i samme rum og lige ved siden af de enheder man skal køre 5G til for at få hastigheden.


Ja det er det helt store problem med 5G. Det har en meget ringe udbredelse (dækning) så effektiviteten falder voldsomt hurtigt. Ikke dermed sagt at det slet ikke er brugbart. Men det stille visse udfordringer, hvis man har planer om meget høj hastighed i alle verdenshjørner (i huset). Så side 1 i tråden har jeg lagt to billeder op, der meget godt angiver, forskellen på 2G og 5G. Det er fra samme AP. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu