recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

@Kandesen: Det er et godt spørgsmål mht. væggene. Jeg tror de er ret solide i dette tilfælde. Tænker umiddelbart 2, måske 3 AP'ere, den tredje primært for at kunne dække terrasse og carport.

Hvis du skal lave en effektiv dækning med høj hastighed, (5G) så skal du op i 3 APére. Du kan evt placere end udendørs AP på terrassen, som en af de tre. 

En anden mulighed, som jeg har gået og tænkt lidt over. Det er at bruge Ubiquiti´s nye In-Wall AC. Jeg kunne godt finde på at sætte disse op i fx værelserne og kontoret. Fordelen ved dem er, at de udover at være APére også har gigabit udtag, 2 stk hvoraf den ene er med POE. Ikke fordi jeg har synderligt behov for POE i værelserne. Men muligheden er god at have. Og så er de til at betale. 
Ulempen er, at de er ikke lige så hurtige. Men på den anden side, så er de tættere på enhederne, så samlet set kan det vise sig at være et bedre resultat. 
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 11:55
Hvad med google WIFI? 
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

@Kandesen: Det er et godt spørgsmål mht. væggene. Jeg tror de er ret solide i dette tilfælde. Tænker umiddelbart 2, måske 3 AP'ere, den tredje primært for at kunne dække terrasse og carport.


Hvis du skal lave en effektiv dækning med høj hastighed, (5G) så skal du op i 3 APére. Du kan evt placere end udendørs AP på terrassen, som en af de tre.

Ja, det var lidt tanken. Kan se at de har to "outdoor" modeller:
UAP-Outdoor5 og UAP-AC-Outdoor, der er godt nok noget af en prisforskel...

Citér En anden mulighed, som jeg har gået og tænkt lidt over. Det er at bruge Ubiquiti´s nye In-Wall AC. Jeg kunne godt finde på at sætte disse op i fx værelserne og kontoret. Fordelen ved dem er, at de udover at være APére også har gigabit udtag, 2 stk hvoraf den ene er med POE. Ikke fordi jeg har synderligt behov for POE i værelserne. Men muligheden er god at have. Og så er de til at betale. 
Ulempen er, at de er ikke lige så hurtige. Men på den anden side, så er de tættere på enhederne, så samlet set kan det vise sig at være et bedre resultat. 


Ja, det kunne bestemt godt være interessant at sætte dem om, tror dog bare at det vil være en lidt større udfordring at få trukket kabler osv. men det skal da overvejes.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

 
Ja, det var lidt tanken. Kan se at de har to "outdoor" modeller:
UAP-Outdoor5 og UAP-AC-Outdoor, der er godt nok noget af en prisforskel...

Ja, det kunne bestemt godt være interessant at sætte dem om, tror dog bare at det vil være en lidt større udfordring at få trukket kabler osv. men det skal da overvejes.

Jeg tror du skal gøre op med dig selv, hvor god (effektiv) trådløs dækning du har brug for.
Personligt har jeg nedprioriteret det. Men det skyldes at jeg har trukket kabler rundt til de mere vitale enheder. Det betyder, at jeg omvendt kan "nøjes" med trådløs dækning til mobile enheder, der ikke kræver så meget. Reelt burde jeg have mindst en AP mere op i den ende af huset hvor der er tre værelser. Det har jeg også, men det er et "snyde" AP i form af et sæt Airties, som egentlig var det første der blev sat op, inden jeg fik trukket kabler og opsat Ubiquiti. Efter det er kommet op, så har Airties bare fået lov at blive stående og køre, selvom behovet egentlig slet ikke er til det. Men når jeg engang får taget mig sammen og købt en ny switch, så ryger de også, og der bliver opsat en ekstra AP i den ende af huset. Lige nu er motivationen der bare ikke, fordi behovet ikke er der.   

Skal se om jeg kan få lavet en tegning over mit netværk som det ser ud i dag. Jeg havde det i det gamle hus, men har ikke rigtig fået taget mig sammen her i det nye, endnu.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 14:08
Planen er at lave solid dækning i hele huset - gider ikke op og kravle på loftet igen senere :)
Men der er vel også en grænse for hvor tæt man bør have AP'ere siddende?

Redigeret af pointwood - 20-Oktober-2017 kl. 14:09
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 16:13
Det er ikke bedre at have for mange AP'er. Her vil maskinen hoppe mellem dem som har bedst signal, og kan medføre at den hele tiden står og skifter...
Dette vil resultere i at man vil opleve en ustabil forbindelse.

Jeg vil anbefale 2 stk ap'er. En i hver ende af huset.

Jeg har 2 stk ubiquiti AP-AC-Pro'er i mit hus.
En i garagen og en i modsatte ende af huset. Det giver 100% dækning og super stabilt internet.

Der hvor vi opholder os og benytter wifi, har vi altid et ap som har den dominerende dækning. :-)
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:39
Har lige været forbi huset og fik en positiv overraskelse - der er trukket rør og kabler til en række af værelserne og der var også ekstra tomrør op til loftet ved forbindelsen ud af huset.

@brafi: Det er helt sikkert fornuftigt, den skal ikke stå og hoppe mellem AP'ere hele tiden. Det kunne jeg dog godt se som en udfordring hvis vi placerer en i hver ende, så vil risikoen for det være i midten af huset og det er cirka der køkken-alrummet er placeret og dermed også et sted vi vil opholde os meget.

@Kandesen: Det kort du har lavet med dækning, hvordan er den lavet?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 10:06
Nå, jeg vækker lige denne tråd til live igen.

Jeg endte med at købe Google Wifi som faktisk har fungeret ganske udemærket men jeg har oplevet nogle udfald når man bevæger sig fra rum til rum, så nu kigger jeg på Ubiquity igen og kommer der et godt blackfriday tilbud, så hopper jeg sgu nok på vognen.

Jeg regner med at købe:

Unifi USG
Unifi Switch-US-8-60w
2xUnifi AP lite
og så kan jeg ikke blive klog på om jeg skal ha cloud key med nu hvor jeg er igang.

Og så lige et par spørgsmål

Hvad med roaming imellem forskellige AP's. Kan de forskellige AP's indbyrdes godt finde ud af hvilken en der giver det bedste signal afhængig af hvor i huset man befinder sig? Eller kræver dette en cloud key?

Jeg har en synology nas. Er det egentligt muligt at bruge den og bruge denne som controller?

Og hvis man nu skal ud og købe nye netværkskabler, hvad skal man så købe og hvor er det billigst?


Redigeret af Berdel - 22-November-2018 kl. 10:30
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Hvad med roaming imellem forskellige AP's. Kan de forskellige AP's indbyrdes godt finde ud af hvilken en der giver det bedste signal afhængig af hvor i huset man befinder sig? Eller kræver dette en cloud key?

Jeg har en synology nas. Er det egentligt muligt at bruge den og bruge denne som controller?

De AP'er fra Ubiquiti kan ikke finde ud af at lave roaming som du siger, og det vil en cloud key eller en kontroller ikke hjælpe på.

Du kan dog sætte dine AP'er op til at "kicke" enheder af, hvis signalet når under et vist niveau, og dine enheder vil så have større tilbøjelighed til at skifte over på et AP der er tættere på. Det kræver lidt justering, men du burde kunne få det til at køre OK, men decideret seamless roaming er det nu ikke.

Hvor stor er din bolig? Kan et AP ikke dække det hele, hvis den er placeret centralt? Det er altid en fordel, hvis man kan nøjes med et AP, da man så slipper for hele problematikken omkring roaming. 

Har du ikke en router? 

Unifi USG og Unifi Switch-US-8-60w er spild af penge, der er ingen grund til at bruge penge på det, hvis du har en router i forvejen.

Har du ikke en router, så kan du med fordel blot købe deres Edgerouter X, der er ingen ydelses forskel og prisen er ca. den halve. 

Du kan køre controlleren på din PC, der er ingen grund til at den kører hele tiden, kun når det skal sættes op. Jeg ved faktisk ikke om du kan køre softwaren på din NAS.


Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 10:50
Hvad skal man kigge efter af mesh hvis man gerne vil ha det du kalder "seamless roaming"? Jeg har ikke meget forstand på det men kigger efter Ubiquit fordi jeg troede de kunne netop det
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:


Hvor stor er din bolig? Kan et AP ikke dække det hele, hvis den er placeret centralt? Det er altid en fordel, hvis man kan nøjes med et AP, da man så slipper for hele problematikken omkring roaming. 

Jeg har billeder på side 1 og side 2 af plantegninger og løsninger med 1 og 2 APS

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Har du ikke en router? 

Jo, jeg har en YouSee router

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Unifi USG og Unifi Switch-US-8-60w er spild af penge, der er ingen grund til at bruge penge på det, hvis du har en router i forvejen.

Har du ikke en router, så kan du med fordel blot købe deres Edgerouter X, der er ingen ydelses forskel og prisen er ca. den halve. 

Ja, jeg har i forvejen en YouSee router som så skal i bridgemode og jeg har også en billig switch. Tænker bare at det skal være i orden denne gang...

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Du kan køre controlleren på din PC, der er ingen grund til at den kører hele tiden, kun når det skal sættes op. Jeg ved faktisk ikke om du kan køre softwaren på din NAS.

Nej, jeg har egentlig ikke behov for at overvåge det hele tiden så den vil jeg nok sparre. Tak!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvad skal man kigge efter af mesh hvis man gerne vil ha det du kalder "seamless roaming"? Jeg har ikke meget forstand på det men kigger efter Ubiquit fordi jeg troede de kunne netop det

Det troede jeg egentlig også. Det er det jeg er træt af med mit google wifi. Er blevet sparket af nettet indimellem når man går rundt i huset og den skal skifte AP
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu