recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pi og openelec og dns server .
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pi og openelec og dns server .

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pi og openelec og dns server .
    Sendt: 18-September-2017 kl. 13:39
Hej

Sidder med en rasperry pii med openelec ,, som jeg prøver at ændre dns server på . .,men den give mig ikke lov , . er det fordi at på mn router ikke har mulighed for at sætte dns server  .så jeg ville gøre det på selve openelec ,, nogen som har nogen gode ideer , ,tak ,,



Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 18:19
æhhhh din router er den eneste DNS server i huset - period.
det eneste du skal lave er at sætte en fast IP adresse  på pi'en i routeren ikke andet. - tror ikke du har ret meget styr på det. - må jeg give dig et godt råd? - læs op inden du forsøger dig, eller allier dig med en der ved noget om tingene i din omgangskreds. Det er som regel markant lettere.
Til top
truntemus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér truntemus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:25
Hvis der bliver tastet en DNS adresse ind i raspberry pi så vil det  være den DNS adresse opslaget bliver lavet til, og ikke den DNS som der står angivet i router claus_jac. Det er vel ok at miaj spørger her i forum som en forsøg på og finde ud af hvad der går galt.
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 03:30
claus_jac Sikke et svar at give !! og hvad aner du om hvad jeg ved og ikke ved !! Har du fået det forkeret ben ud af sengen idag !! 

Og sidder i udlandet med en udlandsk udbyder !! 


Redigeret af miaj - 19-September-2017 kl. 03:35


Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 03:34
Som sagt er router låst da den ikke giver mig lov til at ændre dns server . .Og når jeg gør det i openelec ..kan jeg ikke ændre den , ,går tilbage hvad den var efter genstart ,, Og det unblock dns server jeg vil have ind som dns server , ,
Og tænkte når router ikke giver mig muligheden , var der kun pii tilbage ,, 
Og tak for svar , ,


Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 03:39
Og i openelec står router som først nameserver .. med 192.168.100 .1 inde i DNS server opsætnngen , ,


Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 08:49
Nu skriver du ikke hvordan du har prøvet, men det normale vil være at ændre filen /etc/resolv.conf i PI.

Ellers er der også en procedure her, specielt for Openelec:

https://unblockr.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000046863-openelec-how-to-change-the-dns-servers

Redigeret af pfugl - 19-September-2017 kl. 08:59
/Peter
Til top
Skyhigh Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juni-2016
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyhigh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 11:21
Jeg er på ingen måde ekspert på de her JEOS-bokse/systemer, men så vidt jeg ved, så kan du opgradere til Libreelec og håndtere det hele fra netværksindstillinger. Du skal bare sætte en statisk IP-adresse, og så kan du redigere nameserver (DNS), som du vil. 

Så vidt jeg husker, så er/var Openelec mere besværlig på dette område, da 'connman' ikke tillod denne form for brugerredigering fra netværksindstillingerne direkte. Som sagt er jeg langt fra ekspert, men opgradering til Libreelec vil umiddelbart være mit bud på den mest enkle løsning. 

God vind.
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2017 kl. 18:02
Tak til begge :-) har løst det  .ved ikke hvorfor , ,men pii står tæt på router  ,og satte kabel på istedet for trådløs og så lykkes det med a have lov til at ændre DNS server , ,


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu