recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sikring af kældermiljø
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sikring af kældermiljø

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af larsand larsand skrev:

Grunden til at man ikke anbefaler at isolere kældervægge indvendigt er risikoen for kondens og der med skimmel på selve kælderydervæggen.
Når man isolerer indvendigt, f.eks. med 100 mm, bliver kælderydervæggen koldere, og når der så trænger fugtig luft fra rummet og ud i konstruktion, har vi risikoen for kondens.
En beklædt kældervæg, vil altid få en K2 i en tilstandsrapport, og hvis der kan måles forhøjet fugt - en K3'er

Som nævnt længere oppe, er f.eks. Ytongs Multipor den eneste rigtige løsning. Den er desværre så blød at man kan bore i den med en rød pølse, så det er ikke nemt at hænge noget op i dem

Mit håb er at man kan behandle fx udefra med isolering og dræn i en sådan grad at man trygt kan beklæde kælderen. Om det så teknisk set er en K2 bekymrer jeg mig ikke om før huset engang skal sælges.

Hvis det er så blødt, så er det måske faktisk lidt godt ift akustik?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:54
Jeg er ved at bygge bio i kælderen. Alle vægge er lavet med diffusionsåbent maling og hvad der ellers skal til.

Dét jeg har valgt at gøre er, at lave et træ-skelet rundt i hele rummet og beklæde dette med stoframmer. På den måde kan jeg lave designet i bioen som jeg har lyst til, uden at skulle beklæde vægge med gips, maling etc. De kan stadig ånde gennem stoffet. Det er i hvert fald min tese :)

Endnu en fordel ved dette er, at man kan skjule akustik og højttalere bag stoframmerne.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er ved at bygge bio i kælderen. Alle vægge er lavet med diffusionsåbent maling og hvad der ellers skal til.

Dét jeg har valgt at gøre er, at lave et træ-skelet rundt i hele rummet og beklæde dette med stoframmer. På den måde kan jeg lave designet i bioen som jeg har lyst til, uden at skulle beklæde vægge med gips, maling etc. De kan stadig ånde gennem stoffet. Det er i hvert fald min tese :)

Endnu en fordel ved dette er, at man kan skjule akustik og højttalere bag stoframmerne.

Skal der bygges om? Mindes ellers du havde en ret solid bio.

Har overvejet noget lignende. Men der skal jo akustiske paneler op, som ikke er til at ånde igennem. Men det er helt sikkert en løsning jeg hælder til.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er ved at bygge bio i kælderen. Alle vægge er lavet med diffusionsåbent maling og hvad der ellers skal til.

Dét jeg har valgt at gøre er, at lave et træ-skelet rundt i hele rummet og beklæde dette med stoframmer. På den måde kan jeg lave designet i bioen som jeg har lyst til, uden at skulle beklæde vægge med gips, maling etc. De kan stadig ånde gennem stoffet. Det er i hvert fald min tese :)

Endnu en fordel ved dette er, at man kan skjule akustik og højttalere bag stoframmerne.

Skal der bygges om? Mindes ellers du havde en ret solid bio.

Har overvejet noget lignende. Men der skal jo akustiske paneler op, som ikke er til at ånde igennem. Men det er helt sikkert en løsning jeg hælder til.
Er flyttet :) Større lejlighed og samtidigt større kælder og bedre højttalere LOL

Akustikpaneler skal ikke nødvendigvis sidde limet på væggen og (jeg håber!) at der vil være nok luftcirkulation ved at have lidt afstand mellem dem. 
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Er flyttet :) Større lejlighed og samtidigt større kælder og bedre højttalere LOL

Akustikpaneler skal ikke nødvendigvis sidde limet på væggen og (jeg håber!) at der vil være nok luftcirkulation ved at have lidt afstand mellem dem. 

Tillykke, hvorhen? Dine var et af de setups jeg meget gerne ville ud at opleve en dag. Ikke mere JBL synth?

Men det er en fin idé. Det æder noget ekstra af rumstørrelsen, men sådan må det jo være
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 13:54
Jo jo, stadig i JBL-lejren. Højttalerne er både i Synthesis-serien samt pro-serien. Subwooferen er ikke i Synthesis (endnu). Hedder JBL M2 og JBL SUB18. Glæder mig til at høre dem i fuldt optimeret rum!


Beklager off-topic. 
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jo jo, stadig i JBL-lejren. Højttalerne er både i Synthesis-serien samt pro-serien. Subwooferen er ikke i Synthesis (endnu). Hedder JBL M2 og JBL SUB18. Glæder mig til at høre dem i fuldt optimeret rum!


Beklager off-topic. 


Okay, tænkte også det var lidt tidligt at skifte igen hvor i landet er du rykket hen?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Heni1965 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-September-2017
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heni1965 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 18:53
Inden du begynder at sikre din kælder, så tag et kig på det nye Skamol produkt - Skamowall -
Jeg har lige sikret min kælder med det. det er super effektivt, nemt at opsætte og du slipper for fugt og lugtgener for altid.
Samtidigt er det lyd og varmeisolerende og alle væggene kan ånde igennem produktet.
Fugt og vand transporteres igennem produktet og frem til varmesiden hvor det efterfølgende fordamper.

Så jeg var ikke i tvivl om hvad jeg skulle bruge. Blot en lille tilføjelse..

Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Heni1965 Heni1965 skrev:

Inden du begynder at sikre din kælder, så tag et kig på det nye Skamol produkt - Skamowall -
Jeg har lige sikret min kælder med det. det er super effektivt, nemt at opsætte og du slipper for fugt og lugtgener for altid.
Samtidigt er det lyd og varmeisolerende og alle væggene kan ånde igennem produktet.
Fugt og vand transporteres igennem produktet og frem til varmesiden hvor det efterfølgende fordamper.

Så jeg var ikke i tvivl om hvad jeg skulle bruge. Blot en lille tilføjelse..


Tak for tippet, det vil jeg læse op på! Umiddelbart ser det ret interessant ud. Det virker dog til primært at være til hvis man har en ret fugtig kælder
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 20:32
Skamol pladerne er fine, men fjerner ikke fugten. De transporterer fugten ind i rummet og dérmed væk fra selve soklen. Men fugten kommer stadigvæk ind, modsat ved sikring af soklen udenfor. Er der vådt udenfor og man monterer Skamol pladerne, kommer fugten ind og rummet skal derfor ventileres voldsomt, for at komme af med vandet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skamol pladerne er fine, men fjerner ikke fugten. De transporterer fugten ind i rummet og dérmed væk fra selve soklen. Men fugten kommer stadigvæk ind, modsat ved sikring af soklen udenfor. Er der vådt udenfor og man monterer Skamol pladerne, kommer fugten ind og rummet skal derfor ventileres voldsomt, for at komme af med vandet.

Det giver mening. Kælderen er ikke rigtig fugtig, det er bare til sikring. Jeg går ikke ud fra at det pludselig kan opstå MERE fugt af at sætte sådanne plader op.

Det, at det eliminerer skimmel er et kæmpe plus. Det er netto det jeg vil undgå. Samt at der ophobes fugt i væggen så den bliver nedbrudt med tiden.

Ventilation er et helt andet projekt jeg skal have taget stilling til... Jeg kommer til at blokere de to vinduer der er, så skal have sørget for en eller anden alternativ form for cirkulation. Måske bare en udvendig aircon

Redigeret af MaXer - 22-September-2017 kl. 23:28
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Hindsberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-November-2008
Sted: Søborg, Kbh
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2017 kl. 08:51
Prøv at overvej at indkøbe en affugter, de koster ikke alverden og er der blot den mindste fugt i kælderen udtører den det nemt og kan stilles til at køre efter ønskes interval....
Kælderen vil derefter føles dejlig tør selv uden vinduer, dog skal man huske af tømme den for vand ind imellem.....

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu