recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sikring af kældermiljø
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sikring af kældermiljø

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sikring af kældermiljø
    Sendt: 21-September-2017 kl. 18:20
Så blev det vores tur til at købe hus! Vi overtager først til december, og der er masser andet der har førsteprioritet, men det skal da ikke afholde mig fra at begynde at tænke på hjemmebio!

Alle byggesagkyndige jeg har snakket med advarer imod at sætte noget som helst på vægge, da de skal kunne ånde og komme af med fugten. Jeg ser dog mange kælder-bioer hvor væggene er dækket helt til, også med gips.

Så mit spørgsmål er; hvad gør I/man for at sikre at vægge og indeklima ikke lider?

Huset er fra 1954, og der er ikke gjort det store ved det siden. 

Der virker ikke til at være fugtproblemer pt. men det kan der jo hurtigt komme hvis man smækker det forkerte på. Det eneste nævneværdige er, at der i et rum er malet med alm "plastik" maling. På hjørnet har der været et defekt nedløbsrør, så vandet har haft forsamlet sig der. De to ting har gjort at der er lidt "buler" på væggen ved hjørnet. 



Redigeret af MaXer - 21-September-2017 kl. 20:21
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 20:14
Det kommer meget an på hvor "våd" din kælder er. Vores er fx meget tør, men der vil altid komme lidt fugt fra væggene i en kælder. Vi tog alt af væggene ind til beton og vandskurede så herefter med indfarvet mørtel (eller hvad det nu hedder) så opnår du den allerstørste åndbarhed og dermed indeklima.

Man skal i hvertfald ikke, som jeg har forstået de kloge hoveder, spærre væggen med fx dampspær eller lignende det giver perfekte vækstbetingelser for skimmel.

Akustisk bliver vores løsning nok ikke den bedste, men det et multirum med mange funktioner, så indeklimaet er vigtigt for os.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Det kommer meget an på hvor "våd" din kælder er. Vores er fx meget tør, men der vil altid komme lidt fugt fra væggene i en kælder. Vi tog alt af væggene ind til beton og vandskurede så herefter med indfarvet mørtel (eller hvad det nu hedder) så opnår du den allerstørste åndbarhed og dermed indeklima.

Man skal i hvertfald ikke, som jeg har forstået de kloge hoveder, spærre væggen med fx dampspær eller lignende det giver perfekte vækstbetingelser for skimmel.

Akustisk bliver vores løsning nok ikke den bedste, men det et multirum med mange funktioner, så indeklimaet er vigtigt for os.

Der virker ikke til at være fugtproblemer pt. men det kan der jo hurtigt komme hvis man smækker det forkerte på. Det eneste nævneværdige er, at der i et rum er malet med alm "plastik" maling. På hjørnet har der været et defekt nedløbsrør, så vandet har haft forsamlet sig der. De to ting har gjort at der er lidt "buler" på væggen ved hjørnet. 

Det er jo lige det med akustikken. Det kunne være fedt at tørlægge så meget at jeg følte mig sikker på at der ikke opstod "gris" bag gipsvæggen.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 21:01
Omfangsdræn, og sikring af soklen udvendigt.

Det er første trin.......



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Omfangsdræn, og sikring af soklen udvendigt.

Det er første trin.......



Klaus

Omfangsdræn er nærmest fast besluttet skal laves på et tidspunkt. Hvad mener du med sikring af soklen?

Der er en stenterrasse på den ene mur "over" den ene væg i bio-rummet. Kan man mon stadig lægge dræn derunder? Eller er det mon ikke nødvendigt?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 22:21
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 00:10
Hvorfor begynde med noget omfangsdræn, hvis der ikke er noget problem ?? Det får du ikke noget ud af med mindre du isolerer sokkel udvendig samtidig med.
Fugt i kældre kan komme af flere årsager : kondens, opstigende fugt i sokkel, indtrængen ude fra mv.
Alle kan løses men på forskellig vis, så evt. årsag skal først undersøges inden løsning til afhjælpning kan gives.
Denne er god til en "normal" kældervæg der ønkes isoleret og gjort pæn. Korrekt udførelse er vigtig :


https://www.ytong.dk/multipor_innendaemmung_wi.php


Redigeret af Cyberguy - 22-September-2017 kl. 00:13
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 08:29
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Cyberguy Cyberguy skrev:

Hvorfor begynde med noget omfangsdræn, hvis der ikke er noget problem ??

Der ser ikke ud til at være problem nu, men med alt det der kan klaskes på væggen under opbygning af hjemmebio, så vil jeg gerne sikre mig bedst muligt mod ubehagelige overraskelser.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 09:07
Jeg har haft samme problem og den eneste RIGTIGE løsning på problemet er omfangsdræn, og det er dyrt. Det er min pengepung slet ikke til lige nu, eller inden for de næste 10 års tid.. 
Det eneste der holdt det gamle puds sammen, var malingen..
Jeg har derfor valgt at tage rummet for hvad det er, og med de dertil hørende problemer, og at tage alt det gamle løse puds ned, pudse op igen, og vigtigst af alt: male med en diffusionsåben maling.

Det hele er en midlertidig løsning, så alt er lavet på minimalt budget. Og så må jeg leve med ikke at kunne stille noget noget op af ydervæggene. 



Redigeret af Wolff - 22-September-2017 kl. 09:11
Til top
larsand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:15
Grunden til at man ikke anbefaler at isolere kældervægge indvendigt er risikoen for kondens og der med skimmel på selve kælderydervæggen.
Når man isolerer indvendigt, f.eks. med 100 mm, bliver kælderydervæggen koldere, og når der så trænger fugtig luft fra rummet og ud i konstruktion, har vi risikoen for kondens.
En beklædt kældervæg, vil altid få en K2 i en tilstandsrapport, og hvis der kan måles forhøjet fugt - en K3'er

Som nævnt længere oppe, er f.eks. Ytongs Multipor den eneste rigtige løsning. Den er desværre så blød at man kan bore i den med en rød pølse, så det er ikke nemt at hænge noget op i dem
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Jeg har haft samme problem og den eneste RIGTIGE løsning på problemet er omfangsdræn, og det er dyrt. Det er min pengepung slet ikke til lige nu, eller inden for de næste 10 års tid.. 
Det eneste der holdt det gamle puds sammen, var malingen..
Jeg har derfor valgt at tage rummet for hvad det er, og med de dertil hørende problemer, og at tage alt det gamle løse puds ned, pudse op igen, og vigtigst af alt: male med en diffusionsåben maling.

Det hele er en midlertidig løsning, så alt er lavet på minimalt budget. Og så må jeg leve med ikke at kunne stille noget noget op af ydervæggene. 



Øv, det lyder som en ærgerlig omgang...
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu