recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gælder Must carry-forpligtelsen stadigvæk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gælder Must carry-forpligtelsen stadigvæk?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Petey Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2010
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Petey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gælder Must carry-forpligtelsen stadigvæk?
    Sendt: 25-September-2017 kl. 04:14
Min kærestes datters udlejer har valgt ikke at åbne for antennesignalet i deres større udlejningsejendom med nok 100 lejligheder, da hun valgte Yousees løsninger fra ved indflytning.  Så med den størrelse er der vist tale om et fællesanlæg. :)  Nu kan datterens datter ikke se ramasjang!  Udbyderen er yousee.

Udlejer og yousee påstår, at de har lov til at lukke for signalet.  Jeg er uenig.

Efter et par søgninger, fandt jeg følgende links:

Interview i Politiken (2013): http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/art5482430/YouSee-Vi-kan-ikke-hive-TV2-ud-af-grundpakken

Kulturministeriet (2016): http://slks.dk/medier/tv/faellesantenneanlaeg/spoergsmaal-og-svar/generelle-regler/ og http://kum.dk/kulturpolitik/medier/tv/krav-om-fordeling-af-tv-kanaler-mv/

Yousees direktør er rimelig sikker i sin sag.  Men slots- og kulturstyrelsens side siger noget andet tre år efter.

Hvad skal jeg tro på?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 06:05
Hun har sagt nej til YouSee, dermed har hun også sagt nej til "must carry" kanalerne.

Must carry betyder at de kanaler skal være til rådighed i kablerne, men ikke at de skal være til rådighed gratis. Hun kan vælge mindst mulige pakke fra YouSee og den skal indeholde must carry kanalerne (hvilket den også gør).

Nu hun har valgt at spare fællesantennesignalet væk, må hun søge efter alternative kilder til ramasjang. Det være sig en antenne til FTA kanalerne, eller noget der kan se det via internetforbindelse.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 08:05
Klaus har ret. Hun ligger som hun har redet. Da yousee står for antennesignalet og efter dr bliv digital på antenne, må yousee gerne lukke for alt i grundpakken.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 09:11


Hej.

Jeg har lidt svært ved at se problemet. Den nemmeste måde at se Ramasjang på, er via internettet:


Og så kan man se det på det tidspunkt der passer.

Men det er også muligt at downloade via en internetforbindelse. Jeg bruger selv på skift to programmer til at optage fra DR. Det ene er Jeppos DR.Dk Downloader 2 


Og det andet er TV4ever, som er en extension til Chrome Browseren. Her er et link med en forklaring til installation:


Gå ind i det øverste venstre afsnit der hedder 'Optag let fra DR med TV4ever'
Tryk på 'Installer TV4ever'
Og slut af med at trykke på CTRL+SHIFT+B samtidigt.

Hilsen Carsten.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 09:22
Jeg kan ikke forestille mig at de har pligt til at levere hvis kabelTV er fravalgt, men køb en chromecast til TV eller en tablet. Så kan man se alle DRs kanaler.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 16:12

Det kan også klares ved at opsætte en antenne hvis modtage forholdene tillader det.
Det er helt korrekt at der kun kan fås levering hvis det er minimum Grundpakken der aftages.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg har lidt svært ved at se problemet. Den nemmeste måde at se Ramasjang på, er via internettet
Som så kræver noget bredbånd, er det tilstede?

Ellers må egen antenne (indendørs?) være den billigste løsning med engangsudgift, hvis modtageforhold er egnet til det.

Mvh. JørgenT
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg har lidt svært ved at se problemet. Den nemmeste måde at se Ramasjang på, er via internettet
Som så kræver noget bredbånd, er det tilstede?

Ellers må egen antenne (indendørs?) være den billigste løsning med engangsudgift, hvis modtageforhold er egnet til det.

Mvh. JørgenT

Ja det kræver internet eller et sted med internet hvor man kan optage til senere visning.

Jeg er lidt forsigtig med at anbefale indendørs antenner. Da jeg mener at de skal udskiftes om ca 2,5 år ved indførelsen af mobilt bredbånd i 700 Mhz båndet. Men ja, en indendørs antenne nu og igen en anden indendørs antenne on ca 2,5 år vil kunne gøre det, hvis man bor et sted der er egnet til indendørs modtagelse af DR.

Hilsen Carsten.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg er lidt forsigtig med at anbefale indendørs antenner. Da jeg mener at de skal udskiftes om ca 2,5 år ved indførelsen af mobilt bredbånd i 700 Mhz båndet. Men ja, en indendørs antenne nu og igen en anden indendørs antenne on ca 2,5 år vil kunne gøre det, hvis man bor et sted der er egnet til indendørs modtagelse af DR.

Hilsen Carsten.
I så fald er vi mange der skal have skiftet antenne  Wink
Mon ikke der kommer filtre til at skyde imellem, hvis det bliver  et problem. Smile

Er enig i at indendørs aktive antenner ikke er at anbefale. Dead
Heller en "udendørs" model med god passiv egenforstærkning, hvis man kan finde plads til det.

Og link til tjek af mulige indendørs/udendørs modtageforhold:

Mvh. JørgenT
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

I så fald er vi mange der skal have skiftet antenne  Wink
Mon ikke der kommer filtre til at skyde imellem, hvis det bliver  et problem. Smile

Hej.

Det er jeg bange for. I København der der skuet op for efekten så flere kan modtage DR og Boxer på indendørs antenner. 3 af 4 af Boxers MUX'er ligger her på frekvenser over 700 Mhz. Så alle aktive antenner skal indtil 1 april 2020 modtage disse frekvenser. Og fra den 1 april 2020 skal de helst ikke.

Du spørger om filtre. Jeg kender ikke et bredbånds filer med god dæmpning der dækker et frekvensbånd på 100 Mhz (700-800 Mhz). De filtre jeg kender kan kun dæmpe en enkelt frekvens godt. Og jeg har lært at filtre er noget man sætter ind først i kæden og ikke på udgangen af en aktiv antenne.

Hilsen Carsten.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 19:37
Jeg skal faktisk lave antenne til DR hos noget familie inden alt for længe, fordi antennemasten er blevet pillet ned. Pt sidder der en lille antenne på deres loft, men den er ikke god nok, så jeg ville bytte den til en TRIAX 100, men hvis den ikke virker mere om to år, hvad så?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 19:40

I så fald anskaffes en ny, det er jo ingen formue.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu