recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Er ikke helt sikker på hvad du mener med intelligente termostater, men jeg haft nogle elektriske fra honeywell der skulle værre mere præcise end de mekaniske og give mulighede for natsænkning, luk ved åbent vindue mm. Princippet var godt nok, men mekanismen var skrøblig og gik i stykker inden for et år. Nu er jeg tilbage på de gamle mekaniske.
Jeg har kørt med Honeywell elektroniske termostater i mange år og mener ikke de er skrøbelige. 

Natsænkning er blevet debatteret meget igennem tiden. Det man sparer skulle være marginalt da huset jo bruger yderligere energi på at hæve temperaturen igen om morgenen.
Til gengæld er det død irriterende, hvis man er oppe i længere tid om natten og så der bliver køligt.

Vi har ikke natsænkning, men benytter Honeywell termostater i soverum. Så natsænkes kun det sted man sover et par timer før man skal i seng og sørger for at der er lunt, når man vågner.

Vores gasfyr er en type med meget høj virkningsgrad som varierer effekten. Men det smarte er at det kan gå meget langt ned i effekt, så man slipper for at det skal starte og stoppe en masse gange. Så kører det ofte på lavt blus og laver ikke de "pølser" af varmt vand i rørene, som får nogle radiatorer til at stå og "klikke".
Det giver også en meget behagelig varme, når radiatoren ikke buldrer op på 50 grader lige pludselig og andre gange er helt kold.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 11:09
Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 13:00
Kan jo høre Gasfyret arbejder i korte intervaller for at holde temp på 52 grader ud i rørene. Servicemanden har engang fortalt mig at det første Gasfyr vi havde, varmede kun 2 l vand op af gangen. Så tror da pokker det skal starte hele tiden.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 14:16
Vi har købt nogle billige termostater i Harald Nyborg (100 kr stk), og de fungerer glimrende (er vist en kopi af Honeywell). Bruger natsænkning (med forskellige indstilling for hverdag og weekend) og synes også det fungerer godt. De reagerer langt hurtigere end de mekaniske, hvilket var medvirkende årsag til at vi købte dem. Varmeregningen er også blevet betragteligt mindre. 

Jeg overvejede og Danfoss, men så længe vi bor i en lille lejlighed, synes vi ikke det kunne betale sig. Kan godt se det smarte i wifi/app, men på den anden side er det sjældent, der vil være behov for at justere systemet. 

Termostaterne har ikke en auto-tuning funktion, så man skal selv have en ide om hvornår man selv ville have tændt for varmen, og kompensere for at temperatursensoren ikke sidder ude i rummet, men det finder man hurtigt ud af. 





Redigeret af opzouten - 02-Oktober-2017 kl. 14:21
Til top
bingoking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bingoking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 17:04
Jeg startede i sin tid med Living Eco, og sparede 1200 det første år med natsænkning og sænkning i dagtimer når man alligevel er på arbejde. Vi flyttede til en større lejlighed med flere apparater, så jeg investerede i noget andet end Danfoss, fordi deres system dengang ikke var godt nok (styring via smartphone osv var der en del klager over)

Så jeg endte ud med at købe MAX! serien fra Conrad elektronik. Dette på trods af flere advarsler om at de let falder af. Vores radiatorer er alle med undtagelse af én sat ind under en plade ved viduer og andre steder, så man kan ikke komme til at ramme dem når man lige går forbi.

Den i badeværelset er til gengæld faldet af mindst 10 gange, men virker stadig fint.

Der var alt hvad jeg skulle bruge i pakken for at sætte dem på Danfoss systemet.

Alt styres via en browser eller en telefon, og man kan linke rum, så de arbejder sammen, f.eks. sammenhængende stuer.

Her efter det første fulde års varmeregnskab har vi fået 2000 tilbage, så investeringen har indtjent sig selv.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 17:42
jeg var også med på living connect bølgen... efter et par opdateringer til deres app, så er den nu brugbar, mens og en skam man skal købe en dyr skærm central enhed, når det hele burde kunne gøres fra ens smartphone.

men nok om det, sidste periode fik jeg 3700 tilbage i varme på aconto betalingen, om det ene og alene er living connects skyld skal jeg ikke sige, men tilfreds er jeg på en ca 100kvm lejlighed. det kører super stabilt.
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af bingoking bingoking skrev:

Jeg startede i sin tid med Living Eco, og sparede 1200 det første år med natsænkning og sænkning i dagtimer når man alligevel er på arbejde. Vi flyttede til en større lejlighed med flere apparater, så jeg investerede i noget andet end Danfoss, fordi deres system dengang ikke var godt nok (styring via smartphone osv var der en del klager over)

Så jeg endte ud med at købe MAX! serien fra Conrad elektronik. Dette på trods af flere advarsler om at de let falder af. Vores radiatorer er alle med undtagelse af én sat ind under en plade ved viduer og andre steder, så man kan ikke komme til at ramme dem når man lige går forbi.

Den i badeværelset er til gengæld faldet af mindst 10 gange, men virker stadig fint.

Der var alt hvad jeg skulle bruge i pakken for at sætte dem på Danfoss systemet.

Alt styres via en browser eller en telefon, og man kan linke rum, så de arbejder sammen, f.eks. sammenhængende stuer.

Her efter det første fulde års varmeregnskab har vi fået 2000 tilbage, så investeringen har indtjent sig selv.


Hej
Hvordan kan du vide at det er dine termostater der er skyld i at du får penge tilbage i varme?
Hvis nu alle i din ejendom har fået penge tilbage skyldes det nok at vinteren har være varmere end normalt.
hvordan er jeres varmeforbrug udregnet - noget er variabelt, og noget er vel fra en fælles fordelingsnøgle?

Jeg har et hus med gasfyr, og har også fået penge tilbage - men det skyldes at de sidste to vintre har været varmere end normalt.
Har du en sammenligning fra dit varmeselskab der viser varmeforbruget i forhold til graddage?
Derudover kan den større lejlighed ligge bedre isoleringsmæssigt, eller få et større lysindfald.

Men kan man nøjes med mindre varme om natten, så er det en god måde at spare på hvis man bor i en knap så god isoleret bolig. Hvis boligen er godt isoleret, skal man bruge en del af den sparede varme på at varme boligen (inklusiv møbler, vægge mm) op igen til komforttemperatur (21-22 grader).
Til top
bingoking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bingoking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 09:03
Jeg kan jeg umiddelbart sammenligne med forbruget af enheder på varmeregningen.
Men om grunden er den ene eller anden, er vel ligegyldigt. Dog vil jeg sige at når vi nu har haft højere regninger i flere år i træk, så peger pilen mod investeringen i elektroniske termostater....
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af bingoking bingoking skrev:

Jeg kan jeg umiddelbart sammenligne med forbruget af enheder på varmeregningen.
Men om grunden er den ene eller anden, er vel ligegyldigt. Dog vil jeg sige at når vi nu har haft højere regninger i flere år i træk, så peger pilen mod investeringen i elektroniske termostater....

Hej
Ja, det ville da være fedt. Men man kan heller ikke udelukke at vi har haft et par år der er varmere end de foregående 10 årWink
Til top
ibmejer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ibmejer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 09:24
Hej 
Glem alt om Danfoss eco living Der er kommet en ny 
Danfoss eco 2 med app-styring via Bluetooth kommunikation med smartphone
Jeg har skiftet alle mine Danfoss eco living
Købt i xl-byg på tilbud til 248 kr.

Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 09:48
Jeg installerede Tado thermostater i sidste måned men har så god isolering i lejligheden at de ikke har været på arbejde endnu. Jeg har kun kørt nogle tests og det lader til at teknikken fungerer.
 
.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu