recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand


Øh, det er måske at bruge lidt energi, i forhold til andre gasfyr, men det er sgutte billigt i forhold til fjernvarme.

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand


Øh, det er måske at bruge lidt energi, i forhold til andre gasfyr, men det er sgutte billigt i forhold til fjernvarme.

M.v.h.

Det er en lidt akavet debat. 
500,- om måneden for 80m2 incl brugsvand for ca. 6000,- om året lyder i mine øre også rimelig billigt. 

Men der er mange usikre faktorer i det postulat. 

1. Isoleringsgraden - Ukendt. 
2. Personer i boligen - Ukendt. 
3. Komfort temperaturen - Ukendt.

Alle 3 punkter er med til at give forskellige udslag, så de 500,- om måneden for 80m2 inkl brugsvand kan være alt fra billigt til dyrt.  
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.

Jeg synes ikke natsænkning er at sammenligne med at holde en bestemt temperatur i en gryde, med enten konstant lav flammer eller ON/OFF. Natsænkning er, at man sænker temperaturen i gryden til 40 graden når man ikke har brug for varmt vand, for at mindske varmeenergi tabet til omgivelserne. Det er heller ikke nogen naturlov at det er "ineffektivt" at få gryden tilbage på 50 grader. Tilsvarende i et hus. Sænker du temperaturen inde i huset vil forskellen til udetemperaturen mindskes og tabet til omgivelserne mindskes. Det kan der ikke være tvivl om. Det springende punkt i debatten om natsænkning er dog altid, hvordan man kommer tilbage til opholdstemperatur og om det at få temperaturen op igen, i sig selv giver ekstra tab, og evt. ekstra slid, der modsvarer eller overgår det man har sparet ved at sænke temperaturen. Jeg har ikke det forkromede overblik, men det er min opfattelse, at mange af argumenterne imod natsænkning bygger på misforståelser og (forkerte) mavefornemmelser omkring fysik og energi.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gasfyr er vel at sammenligne med gasblus på komfuret. Hurtig varme når der er brug for det, og hurtig nul varme. Har haft Gasfyr i 25 år, de seneste 3 år en Kondenserende Gaskedel. Det er utroligt så lidt energi den bruger, det koster ca 500kr i md at fyre 80 m2 op incl varmt brugsvand
ja - men forestil dig at du ønsker at holde temperaturen på vandet i en gryde omkring 50 grader.

Så kan du enten gøre det ved at tænde for gasen på lavt blus konstant, eller du skiftes til at tænde blusset på maks i 5 min og holdet det slukket i 5 minutter.

Det sidste belaster materialerne mere og giver større kalkophobning i kedlen. Du bruger i teorien også mere gas, da vandets delta temperatur fra omgivelser har større udsving. Jo højere delta temperatur, desto højere varme vandring til omgivelserne.

Jeg synes ikke natsænkning er at sammenligne med at holde en bestemt temperatur i en gryde, med enten konstant lav flammer eller ON/OFF. Natsænkning er, at man sænker temperaturen i gryden til 40 graden når man ikke har brug for varmt vand, for at mindske varmeenergi tabet til omgivelserne. Det er heller ikke nogen naturlov at det er "ineffektivt" at få gryden tilbage på 50 grader. Tilsvarende i et hus. Sænker du temperaturen inde i huset vil forskellen til udetemperaturen mindskes og tabet til omgivelserne mindskes. Det kan der ikke være tvivl om. Det springende punkt i debatten om natsænkning er dog altid, hvordan man kommer tilbage til opholdstemperatur og om det at få temperaturen op igen, i sig selv giver ekstra tab, og evt. ekstra slid, der modsvarer eller overgår det man har sparet ved at sænke temperaturen. Jeg har ikke det forkromede overblik, men det er min opfattelse, at mange af argumenterne imod natsænkning bygger på misforståelser og (forkerte) mavefornemmelser omkring fysik og energi.
Eksemplet med gryden var ikke bragt i forbindelse med natsænkning af temperaturen. Men derimod omkring om fyret kører konstant med lav effekt - kontra at det tænder og slukker med høj effekt.

Jeg er ikke uenig i at natsænkning sparer energi. Men sparer det tilstrækkeligt til at prisen på styringen og de gener som natsænkning medfører, i forhold til at man ikke kører med det.
Det koster mig måske 500 kr ekstra om året ikke at køre med natsækning, til gengæld har jeg ikke et koldt hus hvis jeg vil sidde oppe om natten og arbejde.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 13:10
Styrer Gasfyret manuelt også mht natsænkning. Radiator termostater står fast på 3 1/4 = 22,5 grader. I øjeblikket står fyret på 52 grader om dagen og er slukket om natten. Når frosten sætter ind bliver natindstilligen på 35 grader.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er ikke uenig i at natsænkning sparer energi. Men sparer det tilstrækkeligt til at prisen på styringen og de gener som natsænkning medfører, i forhold til at man ikke kører med det.
Det koster mig måske 500 kr ekstra om året ikke at køre med natsækning, til gengæld har jeg ikke et koldt hus hvis jeg vil sidde oppe om natten og arbejde.

Det er kunsten, at kunne beregne, om en energiforbedring vil kunne svare i i forhold til investeringen. Og samtidig tage forhold for vanerne. 

Har selv lavet en del i vores hus. Solcelleanlægget (lavede jeg ikke selv, det betalte jeg mig fra), med et 10KWh batteri. Voldsom dyr investering, der først tjener sig selv hjem efter en hel del år (beregnet ca. 8 år med batteriet, hvis ellers vejret holder). 

Gulvvarmestyringen (tung gulvvarme) lavede jeg om fornylig, fra en simpel (uintelligent) Megatherm styring, til at blive drevet via IHC anlægget. Forholdsvis billig udskiftning, hvor det primært var de 12 rumfølere som kostede. I alt ca. 5000,- (fordi vi har IHC anlægget i forvejen). 
Årsager til denne udskiftning:
Komfort og intelligent styring, energiforbedring og "bare fordi man kan".

Komfort:
Vi skal ikke bevæge os hen til en "dum" uintelligent rumføler, med en fjollede drejeknap på, der i øvrig heller ikke kan vise temperaturen. Nu er styringen og indikationen fjernstyret, og med direkte indikering af den egentlige temperatur.

Intelligent styring:
Ligger i sagens natur i IHC styringen. Vi kan styre det fuldstændig som vi har lyst til, og hvorfra vi har lyst til. Tager få sekunder at omprogrammere, så er det styret via bevægelsessensore eller andre former for tilstedeværelses sensorer, vind og vejret udenfor, sol oppe/nede, månen.. Tja alt hvad man kan forestille så, så længe det snakker sammen med IHC anlægget. 

Energiforbedring: (Primære årsag der startede det hele. Skal ses i sammenhæng med Komfort og intelligent styring).
Hver anden uge har vi en hel afdeling i huset på 4 værelser, som ikke er beboet. Med den nye styring kan vi sænke temperaturen i disse rum ved ét simpelt tryk på en knap, mobil eller andet.
Jeg kunne godt gennemføre denne del og lave den fuld automatisk, men det har jeg valgt ikke at gøre, endnu, da man virkelig skal være obs på vanerne, når man gør det. Specielt med tung gulvvarme, der lige skal bruge ½-1 døgns tid til at få varme i gulvet på de kolde dage. 

"Bare fordi man kan":
Et argument der altid tæller meget højt, når man er gadget/teknik freak LOL

Jeg har ikke beregnet denne udskiftning, men mit umiddelbare bud er, at investeringen nok er omkring 3 år om at tjene sig hjem. Den eneste hage ved ovenstående, det er at vi har tung gulvvarme. Havde den været let, så ville det have været en perfekt, alsidig og ekstrem fleksibel løsning. Nu er den bare alsidig og ekstrem fleksibel. Og den er langt mere perfekt end den gamle løsning.

Jeg har dog også snydt lidt på vægtskåle, hvilket netop har kunne holde prisen nede. 
De gamle fortrådede Megatherm rumfølere sidder stadigvæk i alle rumene. Jeg har bare udskiftet selve føleren til en som kan snakke sammen med IHC controlleren og kunne sidde inde i kassen. Disse følere kostede kun 300,- stk. Hvis det skal gøres rigtig "pænt", og med en tand mere alsidighed, så skulle jeg skifte dem til en "pæn" rumføler, som dels kan vise den præcise temperatur (dvs display) og så med mulighed for at skrue op/ned for setpunktet. Problemet er bare, at sådan en findes ikke til IHC systemet. LK gennemfører jo ikke deres produkter Angry
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af allannissen allannissen skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.


Så vil jeg gætte på du har ventiler uden forudstilling?
Det er mit bedste bud på din lave afkøling. De fungere som en vandhane :) Danfoss åbner op for alle sluser, og over nogle dage beregner de hvor længe det tager at varme rummet op. Har du direkte fjernvarme og ventiler uden forudstilling, altså begrænsning, løber der altså en pæn mængde vand igennem på kort tid, deraf din lave afkøling.
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Oprindeligt skrevet af allannissen allannissen skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.


Så vil jeg gætte på du har ventiler uden forudstilling?
Det er mit bedste bud på din lave afkøling. De fungere som en vandhane :) Danfoss åbner op for alle sluser, og over nogle dage beregner de hvor længe det tager at varme rummet op. Har du direkte fjernvarme og ventiler uden forudstilling, altså begrænsning, løber der altså en pæn mængde vand igennem på kort tid, deraf din lave afkøling.
Nu skal tråden ikke handle om min varme installation, men jo, der er flowventiler på radiatorerne og de er også indstillet korrekt i forhold til størrelsen på radiatoren.
Til top
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:52
Hej,

Det er helt vildt så meget debat mit spørgsmål endte med at give - dejligt med et velfungerende forum Smile Jeg beklager at jeg har været lidt passiv de sidste dage - men vi er midt i en større renovering - så jeg har ikke haft så meget tid bag computeren. 
Umiddelbart synes jeg at de nyere Danfoss Eco 2 virker lovende. Jeg er med på at de nogle steder har fået en lidt lunken modtagelse fra offentligheden - men igen, nogle mennesker er også mere tilbøjelige til at ytre dårligere oplevelser modsat gode oplevelser. Så mange gange tager jeg det lidt med et gran salt. 
Så vidt jeg kan se passer Eco 2 på radiatorventiler hvor den nuværende termostat enten sidder fast med snapkobling eller med unbraco. Dog har nogle af mine radiatorer en lidt ældre ventil hvor termostaten sidder fast med et spændebånd. Dog fik jeg googlet mig frem til at man kan købe en omformer der gør at det alligevel er muligt at sætte en Eco 2 termostat på ventilen. Er der nogen af jer der har erfaring med disse omformere? Eller kræver et den VVS'er til at montere dem?

Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 19:24
De kræver ikke mere end de andre, så det kan du sagtens selv..
Til top
ibmejer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Oktober-2017
Sted: Hobro
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ibmejer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 07:45
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:30
Jeg står og har fået gasfyr og radiatorer sat op i huset. Jeg skal nu finde ud af hvilke termostater jeg skal bruge.
Har kig på 
Danfoss Living Connect
Danfoss Eco

Men hvad kan anbefales idag?
Har også læst om Tado som koster noget mere men kan stemmestyres.
Hvad virker mest stabilt og bedst? Det skal også være muligt at justere på selve enheden, da min kone vil have den mulighed.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu