recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  <1 56789>
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 10:57
Google Home er dog ikke på trapperne desværre. Har spurgt Danfoss.

Der er umiddelbart ikke lagt op til google home stemmestyring, men den kommer inden for den nærmeste fremtid med Amazon stemmestyring, Alexa


Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 10:57
Og vil det sige man bliver forstyrret af termostaterne mens man sover osv. fordi de er "smarte"

Redigeret af Bjur - 08-November-2018 kl. 10:58
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Google Home er dog ikke på trapperne desværre. Har spurgt Danfoss.

Der er umiddelbart ikke lagt op til google home stemmestyring, men den kommer inden for den nærmeste fremtid med Amazon stemmestyring, Alexa



Google Home eller Alexa, Siri, Bixby, Cortana osv osv, det er kun et spørgsmål om, hvor bredt et marked man vil henvende sig til. Funktionsmæssig er det det samme.
At Danfoss satser kun på Alexa, det finder jeg dog personligt lidt underligt, bla fordi det lader til Google har mere styr på det, og de rykker hurtigere. Men det er Danfoss´s valg. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Og vil det sige man bliver forstyrret af termostaterne mens man sover osv. fordi de er "smarte"

Næ, hvorfor skulle man det?
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:33
Der var bare et par stykker der har nævnt man kunne høre dem.

JanLp:
Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)


Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:34
@Kandersen: Kørte du selv smart termostater eller styrede du det hele centralt.

Redigeret af Bjur - 08-November-2018 kl. 11:34
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Jeg kan ikke genkende det du skriver vedr. Tado. Hvad er det der ikke fungerede hos dig?
Synes tværtimod at der ikke er noget der virker billigt. App'en er godt designet og intuitiv og det samme med termostaterne. 
Vil dog ønske at app'en også fandtes på dansk men det er til at leve med. Når det først er sat op så kører det af sig selv. Det kan kræve justeringer i starten afhængig af hvor godt ens hjem er isoloeret osv. men det er ellers ikke noget man rører ved bagefter når det er på plads.
Til top
JMA37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JMA37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 12:32
Køb Tado og det spiller :-)
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Jeg kan ikke genkende det du skriver vedr. Tado. Hvad er det der ikke fungerede hos dig?
Synes tværtimod at der ikke er noget der virker billigt. App'en er godt designet og intuitiv og det samme med termostaterne. 
Vil dog ønske at app'en også fandtes på dansk men det er til at leve med. Når det først er sat op så kører det af sig selv. Det kan kræve justeringer i starten afhængig af hvor godt ens hjem er isoloeret osv. men det er ellers ikke noget man rører ved bagefter når det er på plads.

Når Tado termostaten justere på ventilen, kan man tydeligt høre den, folk har forskellige tolerancer for hvad de definere som "for højt", personligt kan jeg godt acceptere lyden, men de kan tydeligt høres.

Nu ved jeg ikke om de har skiftet adapterne ud der følger med, men man kan læse om mange på nettet som har problemer med at termostaterne ikke sidder særlig godt fast, mig selv inkl.

Batterilevetiden er ikke særlig god, og deres software er måske rimelig intuitiv at bruge, men der er for mange små problemer.
1. Den skal kunne detektere åbent vindue, det virker bare ikke hver gang.
2. Ingen besked hvis bridge eller termostat mister forbindelse til Tado Cloud
BaaaaaH
Til top
JMA37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JMA37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 12:46
JA Tado har haft udfordring med de første Danfoss adapter, men her hjælper forhandler med ny adapter - ofte skyldes det man spænder adapter for hårdt.

Jeg har haft mine termostater i over en sæson nu og kun skiftet batteri i en enkel termostat - har hørt batteri skulle være bedre efter ny firmware.

Kender intet til fejlkode hvis man mister forbindelse, men ved hvis en termostat falder af, så oplyser app om fejl nu.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 12:59
Og hvis man købe Tado idag koster den 3€ om måneden for autoassist. Er ret interesseret i systemet, så har skrevet og spurgt om man ikke på nogen måde kan betale det engangsgebyr på 20€ og slippe for det månedlige subscription, men det vil de ikke.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

@Kandersen: Kørte du selv smart termostater eller styrede du det hele centralt.

Mine "termostater" er telestater på manifolden til gulvvarmen, som vi har i hele huset (desværre "tung" gulvvarme).
I hvert rum sidder der en temperatur sensor, i vådrum er der temperatur/fugt sensor. Og det hele samles i en IHC opsætning.
IHC er lidt det samme som smart styring, da jeg via den har mulighed for at gøre næsten alt, inkl en app, når jeg har de lyster. IHC systemet har dog begrænsninger, hvorfor jeg parallelt med IHC controlleren køre med en openHab2, som er et rigtigt smarthome system. Det betyder, at begrebet "smart" pludselig ingen grænser har overhovedet. Via openhab kører jeg Google Home, og kan derfor styre varmeinstallationen med stemme kontrol. (Jeg kunne også have valgt Alexa, men valget faldt på Google Home, fordi jeg personligt tror mest på det). Jeg kan også via openHab2 opsætte en grafisk skærm, så jeg har fuld overblik over hele husets 12 temperaturfølere (rum) på een gang, inkl hvad andet jeg kunne finde på at koble på, (fx sensorer på vinduerne, ventilation, bevægelses sensorer, Co2 føler osv osv). 

Det hele er altså centralt-styret fra pt. hele 2 Smart/Intelligent hjemmestyrings computer/controller. 

Hvad jeg ikke har, og ikke umiddelbart har behov for, det er et display/kontrolpanel i hvert rum, som viser temperaturen med muligheder for at ændre indstillinger. Det er der to årsager til. 
1. Det er "tung gulvvarme", dvs reaktionstiden er så lang (12 timer), så det kan ikke svare sig at have mulighed for at trykke/justere på noget som helst i selve rummene. 
2. Oplysning om temperaturen er noget man føler på kroppen, fordi, pga 1. så er det begrænset hvad man får ud af det, såfremt man ikke synes tallet på evt display passer med det man føler. 
Hvis det havde været "let" gulvvarme, så havde jeg købt display til hvert rum med mulig at indstille varmen/setpunktet, og ladet dette display være en option som over-ruler de automatiske indstillinger, fx så længe der er nogen i rummet, (eller er hjemme, alt afhængig af hvem det er og hvornår). Men desværre har "tosserne" som byggede huset i 2007 ikke lige haft det smarte i fokus mht varmestyring, og valgte derfor "tung" gulvvarme. Det giver så nogle ret usmart begrænsninger for at gøre det rigtig smart Confused 
Men det kan stadigvæk bruges smart. Fx har vi en afdeling i huset på 3 værelser som kun er beboet hver anden uge. Ved et tryk på en knap, så sættes hele denne afdeling i "beboet/ubeboet", og skifter setpunkt ud fra det. Med sensor på vinduerne slukkes varmen såfremt temperaturen udenfor er lavere end indenfor. Bevægelses sensor i hele huset, samt kontrol af hvem der er hjemme, så kan hele huset styres ud fra det også. 

Min opfattelse er - Termostater skal ikke være "smarte". De skal være passive og snot dumme og bare gøre hvad de får besked på. Det smarte skal ligge i et centrale punkt, hvor man samler alt hvad der kunne tænkes at have en påvirkning eller indflydelse på styringen. Det er i øvrigt en general opfattelse jeg har.
IHC er i det store hele netop smart central styring. Desværre synes LK/Schneider ikke lige at de gider følge med tiden, så derfor er IHC sakket bagud de seneste år. Heldigvis kan man så få det til at snakke med andre systemer, som er mere oppe i tiden. Derfor bruger jeg openHab2 parallelt med IHC. Og så er jeg dækket ret godt ind hvor nærmest kun fantasien sætter grænsen for, hvad der kan lade sig gøre af smarte tiltag. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu