recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Naboens bas bor i min stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Naboens bas bor i min stue

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Naboens bas bor i min stue
    Sendt: 28-September-2017 kl. 21:35
Naboen har investeret i en Sonos Sub og desværre så høres/mærkes den ret kraftigt i vores stue. Vi bor i et dobbelthus, så fundamentet er delt og vi har en væg, som deles i den ene ende af huset. Som jeg forstår problematikken med bas, så er det en ret marginal mængde af lyden fra hans sub, som kommer fra strukturbårne vibrationer, så decideret afkobling kan ikke løse ret mange problemer. Bassen fra den stereotype Brians 20” bas i bagagerummet på hans Fiesta kan jo også høres tydeligt når han kører forbi, og en bil er ret afkoblet fra alt andet, så med den analogi in mente, kan jeg ikke umiddelbart se anden logik, end at der må skrues ned hvis bassen skal væk fra min stue?

Nogen indspark inden vi går i gang med de fysiske tests?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2017 kl. 22:27
Første tanke.. Tal med ham. Spørg om han har plantet den lige op af væggen ind til dig. Og hvis jer, så få ham evt. til at flytte den ned i den anden ende af stuen. 
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 08:26
Støj regler er noget forældet noget ..
Bare man har lukkede vinduer må man give den gas ..
Og har naboen evt Danmarks mest larmende motor cykel så er det også OK .. men har man vinduet åbent og støjer så kan. Politiet stoppe det ..
Jeg bor på villavej og har heldigvis gode naboer
Men igen man ved ikke hvad man får i fremtiden

Mvh Michael
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 08:54
Det lyder for mig som om, at Torben faktisk allerede har en fin dialog i gang med sin nabo. Jeg tror at han efterlyser råd til, hvordan han sammen med sin nabo løser problemet på teknisk vis, og altså ikke hvordan han med loven i hånden kan få bassen ud af sin stue. Er det korrekt, Torben?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 09:52
Tag en betonflise under armen ind til naboen. Anbring den under hans Sub. Det virker altså!

Troede egentlig ikke bassen kunne sætte et betongulv i bevægelse, men efter jeg fik mine betonfliser under L+R og Sub, er der blevet meget tyst på den anden side af væggen i soveværelset. Bassen bliver helt enkelt inde i rummet.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 10:24
Det med afkobling med beton fliser eller lign. virker, ingen tvivl om det. 

Men det er desværre ikke altid nok, mine naboer er bestemt ikke glade når jeg lukker op for sluserne,  også selv om det er 100m væk. Mine Naboer og jeg er blevet om at jeg kun giver den rigtig gas i weekenden, og er mere moderat i hverdagen. Men enig, så længe mine døre og vinduer er lukket så kan man vel ikke gøre så meget. Men god karma er nu vejen frem.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 11:03
jeg snakker om regler ... ikke torbens holdning Wink
Måske havde den gode dybe bas ikke fundet vej til hr og fru jensens stue dengang reglerne blev skrevet ned 
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 11:04
Og ja dialog er det bedste .. 
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 13:44
Tak for indsparkene. Først og fremmest, så taler vi ikke om nabokrig og fejder om skellinjer. Jeg har et helt fint forhold til min nabo, som i øvrigt har nogle arbejdstider, som er fuldstændig modsat mine, så det er kun sjældent vi er hjemme samtidigt - han har 12 timers vagter og der kan gå dage mellem vi hilser på hinanden.

Der skal naturligvis være plads til at spille højt, og det har også været problemfrit indtil sub'en blev tilføjet, men med den ekstra bund, så skal der langt langt mindre volumen til før det bliver direkte ubehageligt at opholde sig i vores stue - især fordi bassen er det eneste man kan høre/mærke. Selve musikken kan jeg ikke høre.

Vi havde tænkt os, at prøve lidt forskelligt, hvor første test må være at nogen simpelthen samler sub'en op fra gulvet imens den spiller og placerer sig et andet sted i rummet. Hvis dét ikke hjælper, så kan fliser og fancy afkobling næppe hjælpe. Næste trin må være at se hvad justering af volumen på sub'en kan gøre, men problemet er jo, at naboens formål med at tilføje den var, at få lidt mere bund i musikken ved lav volumen, og det ganges så bare op når volumen øges hvis man lige skal skråle med på et nummer. Og hvor musikken til festen i weekenden før var høj, men tålelig, så vil den jo så nu gå over til at være høj og fysisk ubehagelig. Hvor vi har børn i børnehavealderen og sjældent spiller høj musik, så har han udeboende børn, som låner huset til fester af og til, så det kan godt gå vildt for sig.

Glipper al fysisk justering, så må vi jo ud og diskutere spilleregler for der skal naturligvis være plads til at høre musik. Jeg vil gå ret langt for at alle er glade - også hvis det betyder, at der skal spenderes penge på at naboen får god lyd og jeg får holdt bassen ude. Det skal dog understreges, at bygningsmæssige konstruktionsændringer ikke er relevante. Der er 10 m mellem hans stue, hvor sub'en står, og den stue hvor vi kan høre bassen, så der er RIGELIGT med afstand og mellemliggende værelser, som ville have ædt bølger mv. hvis tingene skulle fikses med isolering eller lignende. Hvis det er konstruktionsbårne bølger, så løber de i fundamentet eller i ydermuren.

Redigeret af Torben Rasmussen - 29-September-2017 kl. 13:49
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 14:50
Det kommer an på hvad resonansfrekvensen i væggene er og om de i øvrigt er udæmpede. Hvis den ligger i subbens frekvensområde så bliver de nærmest "gennemsigtige".
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 16:06
Det er 2 stk dobbelte gasbetonvægge med hulrumsisolering separeret godt 10 m, der adskiller vores stuer. Uanset hvad, så er ombygning ikke noget der kommer på tale. Så opsat er jeg heller ikke på at finde en diplomatisk løsning, som tilgodeser en 6000 kr subwoofer

Redigeret af Torben Rasmussen - 29-September-2017 kl. 16:06
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 16:07
Er der ikke forskel på hvor generende lyden er fra en Sub? Jeg mindes sommerens gymnasiefester her i kvarteret, hvor musikanlæggene frembragte en meget generende høj bas i det øvre område. Forstiller mig en større membran frembringer tilsvarende mere behagelig bas. Sonos er vel en lille enhed der flytter sig mange cm for at lave noget der ligner bas, men ligger i generende Hz område.

Redigeret af Kampus - 29-September-2017 kl. 16:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu