recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 højtalere pr kanal på forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 højtalere pr kanal på forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lauln Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Oktober-2017
Sted: Vestjylland
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lauln Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 højtalere pr kanal på forstærker
    Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 13:19
Hej
Jeg er ved at udtænke et anlægssystem så jeg kan have ét anlæg/forstærker hvor jeg kan skifte via nogle relæer om jeg vil spille musik i mit køkken, stue eller begge steder.
Her får jeg så en udfordring ihenhold til impedancen på højtalerne når jeg vil spille i begge rum. Hvis jeg bare parallel kobler højtalerne kan jeg komme helt ned på 4 - 2,5 ohm minimum.

Den forstærker jeg har valgt er oplyst til 40W ved 4-16 ohm.
Højtalerne er 8 ohm (min 5 ohm)

Jeg har udtænkt en løsning som jeg har skitseret her men jeg vil ikke om det giver noget ulemper, hvilket jeg håbede på at der var nogen her inde der kunne svare på.

Anlægs skitse : https://postimg.org/image/zby90s27f/

Håber der er nogen der kan komme med inputs eller forslag til hvordan det ellers kan gøres.

Mvh Lau
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Lauln Lauln skrev:

Hej
Jeg er ved at udtænke et anlægssystem så jeg kan have ét anlæg/forstærker hvor jeg kan skifte via nogle relæer om jeg vil spille musik i mit køkken, stue eller begge steder.
Her får jeg så en udfordring ihenhold til impedancen på højtalerne når jeg vil spille i begge rum. Hvis jeg bare parallel kobler højtalerne kan jeg komme helt ned på 4 - 2,5 ohm minimum.

Den forstærker jeg har valgt er oplyst til 40W ved 4-16 ohm.
Højtalerne er 8 ohm (min 5 ohm)

Jeg har udtænkt en løsning som jeg har skitseret her men jeg vil ikke om det giver noget ulemper, hvilket jeg håbede på at der var nogen her inde der kunne svare på.

Anlægs skitse : https://postimg.org/image/zby90s27f/

Håber der er nogen der kan komme med inputs eller forslag til hvordan det ellers kan gøres.

Mvh Lau

Hvis der ikke haves nogen forstærker endnu, hvorfor så ikke gøre det simpelt:
Køb én, hvor der kan tilsluttes 2 højttalere til stuen, og yderligere 2 til eksempelvis køkkenet.
Så skal der blot bruges knapperne på forstærkeren til at tænde/slukke for højttalerne i det ene af rummene. (Speaker A og Speaker B)

På mange Hi-Fi-forstærkere kan der nemlig tilsluttes 4 højttalere.

Hvis der allerede HAVES en forstærker, hvad er så modelnummer og navn? Sådan bare, så andre kan komme med bedre input end mit...


Redigeret af mnielsen - 01-Oktober-2017 kl. 13:32
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 13:45


Hej.

Først vil jeg sige, at jeg ikke kan lide din 5 ohm modstand da den vil dæmpe lyden.

Jeg ved ikke om højttalerne begge steder er af ens type?
For så ville det naturlige være at koble de to højttaler i serie. Så vil den samlede impedans for højtalerne blive 16 ohm (min 10 ohm).

Hvis du skulle ønske at kunne koble det ene sæt hølttaler fra, kan det gøres med en omstifter med midterstilling, hvor midterbenet er forbundet til midterpunket mellem højttalerne.
Og den ene side til den ene af forstærkerudgangene og den anden side til den anden forstærkerudgang.

Omskifteren vil ved den ene stillig 'kortslutte' den ene højttaler og ved en anden stilling 'kortslutte' den anden og gøre enten den ene eller den anden tavse.
I midterstilling vil begge hørttalere høres.

Hilsen Carsten.

Til top
Lauln Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Oktober-2017
Sted: Vestjylland
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lauln Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 14:01
Primær årsag til at jeg ikke har valgt en forstærker med 2 sæt udgang er pris.
Det anlæg jeg har kigget på er et Denon DRA-N4 da den har alle de trådløse forbindelses muligheder jeg ønsker til en okay pris.

Der er ingen ulemper ved at køre 16 ohm ved seriel forbundet?

Mvh Lau
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 14:07
Hvis ikke du skal spille højt, parallekobler du dem bare uden den ekstra modstand.

Ud over dette vil jeg bare sige, at jeg klarede det med at købe en brugt surroundforstærker med Zone2 styring og netværk. Det kandidat nok nærmest få i dag til samme penge som den du kigger på, men med betydeligt højere effekt....



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lauln Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Oktober-2017
Sted: Vestjylland
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lauln Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 14:21
Tak for input Klaus

Jeg skal ikke spille højt men skal dog spille så højt at det kan høres selvom emhætten køre i køkkenet.

God pointe med at købe en brugt men synes en surround reciver er stor og har muligvis ikke netværk og de trådløse forbindelser alt efter hvor gammel den er.
Men vil prøve at se om jeg kan finde noget den vej rundt.

Anlægget skal have netværk så jeg kan styre den via en app lige som Denon kan.
Men vil jo være perfekt med ch A og B man kunne tænde/slukke via app.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 15:54
Januar måned sidste år købte jeg en lettere brugt Marantz SR 5010 til 3350 kroner.

Den er nu "2 modeller gammel", så brugt kan den ikke være meget over prisen på den du kigger på. Den har netværk og app styring....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2017 kl. 03:10
Lauln.

Jeg kan kun tilslutte mig Klaus' anbefaling af, at købe en surroundreceiver.
Hvis du har det bedst med at købe en ny, så kan du få en Yamaha RX-V481D til kr. 2.950,-.
Den opfylder ALLE de ting som den nævnte Denon kan, og så meget mere. Den har BlueTooth, har WiFi, Spotify, AirPlay, en rigtig fin app-styring, udgang til to sæt højttalere (B/Zone-2). At det er Zone-2 gør, at du vil kunne spille 2 forskellige kilder, i dine 2 rum - på samme tid.
Den har VÆSENTLIG mere effekt en den "bovlamme" Denon, som givetvis hurtig vil lyde klemt. Yamaha'en vil problemløst kunne trække de nævnte højttalere.
Ud over det nævnte, har Yamaha'en også indbygget DAB+. Og så har den Yamaha's MusicCast, som kan streame trådløst til MusicCast enheder. D.v.s. at hvis du pludselig vil have en lille ekstra højttaler i skuret, soveværelset, badeværelset m.m., så køber man en sådan, og sætter den til strøm, og voila - musik fra receiveren - trådløst.

Nåh ja, og så har den jo altid muligheden for, at man vil kunne tilslutte TV og andre billedkilder.

Yamaha'en er ikke voldsom stor, af en surr-receiver at være, så kan du leve med den lidt større "kasse", så vil en sådan langt bedre kunne løse dine behov.

https://dk.yamaha.com/da/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-v481d/index.html

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 02-Oktober-2017 kl. 03:17
Til top
Lauln Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Oktober-2017
Sted: Vestjylland
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lauln Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 18:31
Tak for alle jeres svar. Det har givet mig lidt at tænke over.
Jeg dropper hvertfald idéen med modstand og parallel koble højtalere.

Jeres input fik mig til at tænke på min surround reciver som jeg har kigget på og den har Zone 2. (7.1)

Jeg går dog og er i tvivl om jeg vil bruge den til dette da jeg egentlig gerne vil have min surround reciver til film og et separat ( måske surround) anlæg til hverdags musik i køkken og stue.
Er dog i tvivl om det er nødvendigt med en stærk surround reciver til hverdags musik, jeg ved godt de 1000kr mere ikke er mange flere penge frem for et stereo anlæg.

Har kigget lidt rundt og fandt en Maranz PM5005 med CH A og B til 1600kr. Samme sted har de tilbud på indbygnings højtalere lige nu, så overvejer at købe et sæt hjem og prøve det af.
Så kan jeg returnere forstærkeren hvis det ikke spiller ordentligt og så bruge min gamle Denon surround reciver.

Lau
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu