recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MKV - Variabel frame rate kompatibilitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MKV - Variabel frame rate kompatibilitet?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MKV - Variabel frame rate kompatibilitet?
    Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 17:20
Jeg er ved at rippe mine film og kom til at tænke på hvor kompatibel, variabel frames er på enheder. Det mest sikre er at rippe fx. en PAL dvd med 25 fps. Jeg har prøvet med handbrake at rippe med variabel frames, den laver fx. PAL dvd om til 24 fps. Jeg tænker, at fx. et Apple TV 3, vil få problemer her, hvis der streames fra en NAS med plex server.

Jeg tænker, der kan spares plads, 24 fps, men det er helt sikkert på bekostning af, kompatibel afspilning.

Hvilke erfaringer har i, med at rippe med andre fps, end det kildematerialet har?

MKV med variabel frame rates , hvilke enheder har i oplevet de kan afspilles på og har i oplevet, nogle enheder, der ikke kunne?

Redigeret af JackD84 - 08-Oktober-2017 kl. 20:30
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 17:52
hvis vi kigger på din anden tråd - så læs mit indlæg igen. - du RIPPER IKKE MED HANDBRAKE! du kan lave en Reencode som er noget helt andet.-  generelt skal du holde nalderne helt og aldeles fra framerates eftersom du risikerer alvorlige sync problemer.
OG som jeg også skriver i din anden tråd. MKV er blot en beholder. den er pisse ligeglad med hvad der er inde i beholderen. 
hvad er det der gør du vil spare "plads". en 4TB disk koster ikke alverden i dag, og der kan altså være et par film på sådan en.

Har ingen ide om hvad du mener med "kompatibilitetsproblemer med et mindre billede" - det udsagn giver overhovedet ingen mening. en film er x antal "billeder" per sekund sat sammen i en lang rækkefølge. intet mere, intet mindre. HVIS du vil spare plads fra en blueray, så kan du godt SKALERE billedet ned til 780p og holde dig på en kvalitetsindstilling omkring 18-20 stykker. Det vil give et rimeligt godt billede.

Som jeg lige ser det, så har du ikke rigtigt styr på hverken koncepter, teknologier eller de ting du egentlig laver. - Bare nøjes med at bruge Makemkv til at rippe til 1 fil og vælg så hvilke lydspor og undertekster du vil have med. Klart den bedste måde at arkivere dine BD's på.


Som udgangspunkt vil AppleTV3 helst ikke have mkv filer native. - men det er kun hvis du bruger "std" afspiller. Køb infuse pro/VLC og du har ingen som helst problemer overhovedet. BD's er stadig lavet med enten h.264 eller VC1 (som er MS' implementering af mpeg4) så en kan sagtens afspille dem.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 20:41
Jeg ved nu godt hvad jeg laver og bruger CloneBD til Bluray rips og CloneDVD og konverterer til mkv i handbrake med original lyd. Mit spørgsmål er blot om 24 fps på PAL dvd'er er at foretrække eller 25 fps. Jeg har apple tv3 og ikke den nye og har brugt 25 fps indtil videre og har planer om en MAC mini. 

Jeg er udemærket klar over at Blu-ray er MPEG4 med x264. Jeg er begyndt at rippe serier i x265.

Jeg bruger ikke makemkv, da jeg gerne vil beholde en ISO indtil videre og rippe hovedsageligt koncerter hvor jeg vælger at lave PCM om til FLAC på DVD og beholder PCM lydsporet på BD i CloneBD.

Og ripper film med Atmos lydspor, DTS Master, TrueHD i tabsfri kvalitet. Det kommer an på hvad det skal bruges til.

MakeMKV er ikke min kop the og har været inde at kigge på filerne med MediaInfo.

Min spørgsmål er, er der nogle der har erfaring med 24 fps rip når det er DVD PAL. Jeg har rippet indtil videre med 25fps.





Redigeret af JackD84 - 08-Oktober-2017 kl. 20:47
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvis vi kigger på din anden tråd - så læs mit indlæg igen. - du RIPPER IKKE MED HANDBRAKE

Nej, jeg ripper først med CloneDVD til ISO og konverter i Handbrake. Vi snakker DVD og har et tv i soveværelset, gammel panasonic plasma, der kun kan vise 24 fps i 60 hz.  


Redigeret af JackD84 - 08-Oktober-2017 kl. 20:55
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 21:59
Du skal aldrig røre ved framerate. Længere er den egentlig ikke. Dit TV har intet problem med det, uanset hvad. Din afspiller skal dog måske konvertere, navnligt ATV og Chromecast (men også mange andre). En afspiller som Nvidia Shield og en HTPC, kan derimod selv ændre framerate, så det passer til filen. Men som sagt, du skal ikke selv begynde at rode med det. Det skaber langt flere problemer end det løser.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du skal aldrig røre ved framerate. Længere er den egentlig ikke. Dit TV har intet problem med det, uanset hvad. Din afspiller skal dog måske konvertere, navnligt ATV og Chromecast (men også mange andre). En afspiller som Nvidia Shield og en HTPC, kan derimod selv ændre framerate, så det passer til filen. Men som sagt, du skal ikke selv begynde at rode med det. Det skaber langt flere problemer end det løser.

Det har jeg heller ikke gjort, skulle lige være sikker. Så, er alle filer rippet korrekt, ville lige være sikker på, det jeg gjorde var korrekt Thumbs Up


Redigeret af JackD84 - 08-Oktober-2017 kl. 22:10
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu