recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiering af DVD til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopiering af DVD til NAS

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 12:04
MakeMKV komprimere jo ikke filmen, den ripper bare skiven.
Hvis man ønsker at den pakkes ind i en anden container/komprimeres så skal man efterfølgende bruge et værksom som f.eks Handbrake.
Så MakeMKV sørger jo bare for at man ikke skal vælge filmen, lydspor/undertekster når man vil de den
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 12:51
@pilehave 

iso filer er reelt et dødt format som "container" eftersom det i bund og grund er en CD/DVD. og derfor kræves der rent faktisk drivere for at kunne afspille dem. - det virker fint på en pc, men ikke så fedt på en mobil enhed. - derfor er ISO død og da MKV kan stort set de samme ting, men er langt mindre kompliceret, så vælger man selvfølgelig mkv som opbevaringsholder for sine videoer.
Jeg ved ikke om du missede alle de ovenstående indlæg hvor vi netop fortæller at der IKKE laves en omkomprimering når du bruger fx makemkv.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det tager mellem 10 og 20 minutter pr. DVD, afhængig af, hvor meget tid, der skal bruges på selve udvælgelsen af, hvad der skal kopieres, samt hvor meget (er det f.eks. kun film-sporet på en DVD, så tager det kortere tid ialt end hvis man skal ind og vælge 4-8 individuelle afsnit af en TV-serie).

Hmm , så er der da noget galt med dit netværk!
Her i foråret besluttede jeg at rippe ALT i film og musik. Jeg købte så en ny router (den gamle var ikke Gigabit). Jeg rippede 500 Blu-Ray , ca 120cdère , og et lille antal DVD.
Blu-ray og DVD blev rippet med MakeMKV , til min bærbar lokalt , og overført i bidder(mange) , til de 4 stk NAS (16TB) kablet. Det tog ca 4 sec pr cd , 40sec pr DVD og ca 4min på Blu-ray. Overførselshastighed ca 900mbps , 115MB...
Mht MakeMKV , hmm , jeg brugte det konstant et par måneder. Efter ca 1 uge fik jeg at vide at jeg kun kunne bruge det i 30dage. Herefter fandt jeg en ny kode på nettet , og fik så 30 dage mere. Jeg mener at prisen for at købe det var ca 70$ , men ikke helt sikker. Så det med gratis i flere år , ja det er ikke hvad jeg har observeret.
Jeg har ikke prøvet Infuse , men efter alt det jeg har læst herinde nu , ja så skal det da prøvet. For hold da op et arbejde jeg har haft , med at lægge alle filmene ind så de ligger rigtigt. Men der er heldigvis masser af hjælp på Plex til hvordan man gør..
MVH

Redigeret af hopgreve - 17-Oktober-2017 kl. 16:52
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det tager mellem 10 og 20 minutter pr. DVD, afhængig af, hvor meget tid, der skal bruges på selve udvælgelsen af, hvad der skal kopieres, samt hvor meget (er det f.eks. kun film-sporet på en DVD, så tager det kortere tid ialt end hvis man skal ind og vælge 4-8 individuelle afsnit af en TV-serie).

Hmm , så er der da noget galt med dit netværk!
Her i foråret besluttede jeg at rippe ALT i film og musik. Jeg købte så en ny router (den gamle var ikke Gigabit). Jeg rippede 500 Blu-Ray , ca 120cdère , og et lille antal DVD.
Blu-ray og DVD blev rippet med MakeMKV , til min bærbar lokalt , og overført i bidder(mange) , til de 4 stk NAS (16TB) kablet. Det tog ca 4 sec pr cd , 40sec pr DVD og ca 4min på Blu-ray. Overførselshastighed ca 900mbps , 115MB...
Mht MakeMKV , hmm , jeg brugte det konstant et par måneder. Efter ca 1 uge fik jeg at vide at jeg kun kunne bruge det i 30dage. Herefter fandt jeg en ny kode på nettet , og fik så 30 dage mere. Jeg mener at prisen for at købe det var ca 70$ , men ikke helt sikker. Så det med gratis i flere år , ja det er ikke hvad jeg har observeret.
Jeg har ikke prøvet Infuse , men efter alt det jeg har læst herinde nu , ja så skal det da prøvet. For hold da op et arbejde jeg har haft , med at lægge alle filmene ind så de ligger rigtigt. Men der er heldigvis masser af hjælp på Plex til hvordan man gør..
MVH
det tager ikke 49 sek. Om at rippe en dvd. Og det tager en time plus minus et kvarter for blu-ray. Der er noget galt med dit netværk med de fire min. For det taget to min. At overføre en blu-ray Ripper til min plex server

Redigeret af T-Duck - 17-Oktober-2017 kl. 17:25
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 17:50
Hej
Jeg tror du misforstår mig så , det er alene overførselstiden til NAS jeg skrev om. Ja , selve rip af Blu-ray mener jeg var ca 1 time , med det drev jeg brugte , hvor læse speed tiden var gange 2. Jeg overførte ca 10 film ad gangen til NAS
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 21:18
Jeg tror ikke der er nogen der har talt om hvor lang tid det tager at overføre til NAS. Det er vel ikke så vigtigt i det totale regnskab, hvis du blot har et sted at parkere filerne imens der rippes. Så kan du sætte overførslen til NAS i gang når du vil.

Redigeret af Torben Rasmussen - 17-Oktober-2017 kl. 21:18
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Keyser_Soze Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2015
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyser_Soze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 16:32
Hvorfor ikke bare rippe direkte til NAS? Den forbrugte tid er den samme og så slipper du for at kopiere til NAS. Jeg makser også på 2x selvom drevet har 6x iflg spec.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeps, MakeMKV Thumbs Up


dette program når der rippes en dvd hvordan kan det så være at underteksterne bliver ulmede, på selve dvd er de skarpe.

link til nas er 1gbit
Til top
L. Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2006
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L. Tuxen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 22:21
Er lidt i tvivl om den afsluttende konklusion: "Så selvom du spørger efter fremtidssikring, så bare glem det helt og aldeles."
Siger du dermed at det rent faktisk mest af alt er spild af tid at reencode i Handbrake ( da kvaliteten alligevel blive så "begrænset fed")? Jeg er nemlig MERE end klar til at lave den ekstraoperation hvis det giver mening? 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 14:09
@jetdirect

Jeg har forklaret din udfordring i din anden tråd. - Det er teknisk set dig der gør det "forkert".
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 14:17
@L Tuxen 

Jeg går ud fra du referer til mig (næste gang så angiv lige hvem og hvad du citerer! Det gør det lettere for alle)

Men ja - i høj grad. Det kan ganske enkelt ikke betale sig at lave en reencode af DVD'ere. Når du laver en reencode, så brænder du også underteksterne ind i billedet. Det kommer til at se ud af lort, og opløsningen er så lav på en DVD at der vil kunne ses større pixeleringer når du skalerer materialet op i FHD/4K - også kaldet macroblocking.

MEN konklusionen er, hvis du afspiller via software som fx applikationer på en shield/atv eller via computer, så vil du have adgang til mpeg2 support i meget lang tid fremadrettet. Det kan derfor ikke betale sig at forringe kvaliteten ved en reencode. - OS og diverse fysiske afspillere vil derimod stadig blive "beskattet" med royalties for at implementere supporten, så vil det helt sikkert forsvinde. Hvis det er din primære afspilningsmulighed, så er en reencode til h.264/5 selvsagt nødvendig da det er det format de vil kunne afspille over de næste 5-7 år frem. - meget længere er ikke muligt at spå om nu.

Det er også derfor man bruger makemkv som laver en 1:1 kopi af det originale materiale. Så har du det nu, og hvis du så får brug for et andet format så langt ude i fremtiden, så kan du altid reencode til den tid. Men det kan på ingen måde betale sig at bruge cpu kraft på det nu.
Til top
L. Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2006
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L. Tuxen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@L Tuxen 

Jeg går ud fra du referer til mig (næste gang så angiv lige hvem og hvad du citerer! Det gør det lettere for alle)

Men ja - i høj grad. Det kan ganske enkelt ikke betale sig at lave en reencode af DVD'ere. Når du laver en reencode, så brænder du også underteksterne ind i billedet. Det kommer til at se ud af lort, og opløsningen er så lav på en DVD at der vil kunne ses større pixeleringer når du skalerer materialet op i FHD/4K - også kaldet macroblocking.

MEN konklusionen er, hvis du afspiller via software som fx applikationer på en shield/atv eller via computer, så vil du have adgang til mpeg2 support i meget lang tid fremadrettet. Det kan derfor ikke betale sig at forringe kvaliteten ved en reencode. - OS og diverse fysiske afspillere vil derimod stadig blive "beskattet" med royalties for at implementere supporten, så vil det helt sikkert forsvinde. Hvis det er din primære afspilningsmulighed, så er en reencode til h.264/5 selvsagt nødvendig da det er det format de vil kunne afspille over de næste 5-7 år frem. - meget længere er ikke muligt at spå om nu.

Det er også derfor man bruger makemkv som laver en 1:1 kopi af det originale materiale. Så har du det nu, og hvis du så får brug for et andet format så langt ude i fremtiden, så kan du altid reencode til den tid. Men det kan på ingen måde betale sig at bruge cpu kraft på det nu.
 
@claus_jac
Beklager den manglende reference. Det var min hensigt at placere mit svar som et "undersvar" til dit svar. Det lykkedes ikke. Nu prøver jeg så "citat".
 
Tak for svar. Da ipads og iphones vil være vores primære medier til at se serierne, kommer jeg så ikke udenom Handbrake.
 
Har lavet nogle test i preset: ipad, high profile, normal ingen af disse synes at give et særlig godt resultat. Ved f.eks. hurtige krops- eller hovedbevægelser bliver konturerne meget grov pixeleret og f.eks. hovedet "deles op i vandrette linjer". Gad vide om du forstår hvad jeg prøver at beskrive? :-) Har du by any chance et bud på et preset for at få et billede uden disse problemer?


Redigeret af L. Tuxen - 19-Oktober-2017 kl. 20:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu