recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiering af DVD til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kopiering af DVD til NAS

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
L. Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2006
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L. Tuxen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiering af DVD til NAS
    Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 23:16
Hej!
 
Håber at jeg opretter min forespørgsel "det rette sted".
 
Jeg søger en gratis løsning til at lægge mine DVD'er over på NAS, så familien efterfølgende kan finde filmene på NAS'en og se dem på deres tablets.
 
Har googlet - men synes primært at løbe ind i DVD Decrypter (som man mig bekendt ophørte med at udvikle på for snart 10 år siden - kan vel næppe være et tidssvarende software?). Ellers peges der på Handbrake. Har prøvet at lave en kopi af en DVD med 7 episoder, men som jeg kunne finde ud af det, så kan man kun kopiere én episode ad gangen (det var i hvert fald mit resultat - og jeg mistede også muligheden for danske undertekster).
 
Så jeg er lidt havnet i et dødvande. SÅ:
 
Bud på softwareløsninger, der er gratis, kan rippe og kopiere en fuld DVD kopi til NAS modtages gerne :-)
 
Og HVIS en gratis løsning ikke findes, hvilket software skal man så købe og hvad koster det?
 
Ligeledes et bud på et andet spørgsmål (som måske afslører at jeg er en komplet nybegynder) :-)
 
Hvad er det mest fleksible og fremtidssikrede format at gemme i?
 
Håber I kan hjælpe mig. PÅ forhånd tak.
 
Mvh
L. Tuxen   
 
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 06:03
MakeMKV
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 07:10
Jeps, MakeMKV Thumbs Up
Mvh Jesper
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 07:17
Og Plex Media Server på din NAS. Der findes Plex afspillere på alle(?) platforme. Dog er der på nogle platforme (Android, ved ikke med iOS) en (engangs) betaling for softwaren.

Mht. format, så er det mest kompatible blot at bruge MakeMKVs standard output (MPEG-2) til DVD'er.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
L. Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2006
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L. Tuxen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 18:37
Tak for jeres input - suverænt!
 
Googlede lige MakeMKV. Det er korrekt forstået at det er et købe software ikke?
 
Kan MakeMKV både rippe og kopiere?
 
Kan I henvise til en god tutorial?
 
 Jeg har som skrevet allerede prøvet at gemme en kopi af en episode på min WD NAS og afspillet den via min iPhone. Så jeg kunne altså god afspille den uden videre. Mit spørgsmål mht. Plex Media Server er derfor, om Plex Media Server tilfører nogle "ekstra fede features" mon jeg bare ikke lige kender til? (meget sandsynligt :-) ).
 
Håber at I lige kan hjælpe mig det sidste stykke og endnu engang tak for jeres input. 
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 18:45
Nej, den er gratis. Den er i beta til BD-rip, og er gratis så længe den er i beta. Det har så varet i flere år nu.

Den kræver ikke en tutorial. Du sætter disken i og starter programmet, vælger hvilke spor du vil have rippet, hvilke lydspor og hvilke undertekster og så sætter du den i gang.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 20:41
Vil dog lige påpege et par ting med formatet. - JEg er fuldkommen enig med de andre om Makemkv som værende software der laver et 1:1 af din DVD film.

Mpeg2 som er det codec der bruges i DVD er desværre ved at dø ret kraftigt. Det er belagt med royalties og derfor kommer nye operativ systemer ikke længere med understøttelse for mpeg2. Det betyder at uanset hvad så vil det kræve et stykke software som ikke er en del af OS for at kunne afspille filmen. Hverken Windows8, eller 10 har native understøttelse for mpeg2, og derfor skal du bruge enten plex, kodi, vlc eller en anden videoafspiller som har ffmpeg bygget ind i softwaren (de medbringer alle det library der giver understøttelse i den enkelte applikation, ikke til generel understøttelse!) 

Så selvom  det er let, så kommer vi ikke udenom at mpeg4/h.264 faktisk er den eneste "std" der er fremtidssikret sammen med h.265 (som er det nye sort) - MEN at få dvd-filmene til at være baseret på nogle af de codecs vil kræve en reencode via fx handbrake. 
Så selvom du spørger efter fremtidssikring, så bare glem det helt og aldeles. (en dvd ser også ud af H. til på 4K) Der går oceaner af tid før software producenterne ovenfor stopper med support for at kunne afspille mpeg2, så bare fortsæt med det, men selvsagt. begynd at købe andet end DVD'ere er nok en god ide. BD's koster ca det samme nu som en DVD når de har været på markedet et halvt års tid. og en BD afspiller koster heller ikke alverden (heller ikke til PC hvis du vil køre alt digitalt)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 21:04
Et lille program, som ikke fylder en ski' - hverken i størrelse eller resurser - men som virker, er nem at bruge, er DVD Shrink.

M.v.h.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 23:39
tager det ikke frygtelig lang tid og kopiere filerne over på nasen ?
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 00:02
Det tager mellem 10 og 20 minutter pr. DVD, afhængig af, hvor meget tid, der skal bruges på selve udvælgelsen af, hvad der skal kopieres, samt hvor meget (er det f.eks. kun film-sporet på en DVD, så tager det kortere tid ialt end hvis man skal ind og vælge 4-8 individuelle afsnit af en TV-serie).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af L. Tuxen L. Tuxen skrev:

Mit spørgsmål mht. Plex Media Server er derfor, om Plex Media Server tilfører nogle "ekstra fede features" mon jeg bare ikke lige kender til?

PMS katalogiserer (indekserer) dine film/TV serier, så de fremstår i et lækkert og brugervenligt interface, så det er nemt at vælge lige præcis det du gerne vil se. Og det gør det nemt for selv dine børn at finde de pågældende film, da der automatisk downloades film-plakater (posters). Og så hentes også beskrivelser af film/TV serier, TV serier inddeles i sæsoner og episoder med individuel beskrivelse af hvert afsnit, der downloades cast list (skuespillere) til filmene, så du f.eks. kan klikke på en skuespiller i én film, så får du listet alle de film du har med den pågældende skuespiller, og meget, meget mere.

Prøv at downloade den gratis PMS (Plex Media Server) og PMP (Plex Media Player) til Windows og slip den løs på din filmsamling når du har rippet 20-30 film (husk at navngive dem som "FilmTitel (årstal)", f.eks. "Back to the Future (1985).mkv") så kan du se interfacet i PMP på Windows. Både PMS og PMP til Windows er gratis-programmer.

Redigeret af HeartWare - 17-Oktober-2017 kl. 00:08
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2017 kl. 09:58
Er der slet ikke nogen der ripper til ISO mere? DVD er jo i forvejen ikke i overvældende kvalitet, så synes at det er synd at komprimere det yderligere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu