recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp! 2 x Surround I 1 stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp! 2 x Surround I 1 stue

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rosend@hl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2007
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rosend@hl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp! 2 x Surround I 1 stue
    Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 15:01
Hej,

Jeg har fået lavet mig en fin tilbygning, hvor vi på den ene væg har Projekter og den anden væg (90grader) har TV hængende.
Projekter/Bio løsningen har 5.1.4 og fungerer som den skal - MEN jeg kunne godt tænke mig at "genbruge" nogle af højtalerne i løsningen til mit TV, så der kunne være 5.1 eller 5.1.4 der også.

Så - Hvordan får jeg tilsluttet 1 højtaler til at have 2 funktioner alt efter hvilket setup der "kører" ?
Jeg kan tilslutte en receiver mere, men hvis der findes en løsning som kan sikre at det kan klares fra 1, så vil det jo være optimalt, og også sikre at Atmos ville kunne fungere.

Receiveren jeg har er en Marantz SR7010.

Jeg vil jo nødigt brænde receiver eller højtaler af, ved at tilslutte forkert.

Har prøvet lige at lave en lille tegning, for at illustrere.




Er der nogle som har nogle gode forslag/Løsninger?
Evt. kan jeg måske sætte en gammel receiver mere til, men så er det jo ihvertfald uden Atmos, men bedre end ikke at kunne skifte, eller manuelt skulle skifte fysisk om på kablerne hver gang der skal ses enten TV eller BIO.

Håber nogen kan hjælpe :)

/Allan


Redigeret af Rosend@hl - 18-Oktober-2017 kl. 18:01
Rosendahl
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 11:16
Hej Allan,
Det er ikke nogen nem ting du ønsker dig
Den nemmeste løsning er 2 komplette anlæg - et til hvert TV/projektor.
(Eller måske flytte TV’et bag lærredet?)

Hvis du insistere, så skal du ud i noget let akrobatik - enten en reciever med begge inputs - og så en form for dobbelt setup af højttalerne (aner faktisk ikke om det findes?)

Du kan også have to recievere, men de højttalere der så får output fra 2 recievere skal beskyttes af et relæ - ellers får du hurtigt blå røg i stuen.....
Du skal så vælge (på relæet) om du vil høre det ene eller det andet setup - det her kan nok findes færdigt i form at en højttaleromskifter.

Håber det hjalp lidt?
Hilsen Thomas
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 11:28
Her er en der selv laver en kasse 2amps1speaker
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 11:32
Måske en mulighed: 2amps2sets
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:28
Du kunne også bruge de analoge indgange der er bagpå 7010. Det vil for mig at give en mere elegant løsning.
Til top
Rosend@hl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2007
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rosend@hl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:

Hej Allan,
Det er ikke nogen nem ting du ønsker dig
Den nemmeste løsning er 2 komplette anlæg - et til hvert TV/projektor.
(Eller måske flytte TV’et bag lærredet?)

Hvis du insistere, så skal du ud i noget let akrobatik - enten en reciever med begge inputs - og så en form for dobbelt setup af højttalerne (aner faktisk ikke om det findes?)

Du kan også have to recievere, men de højttalere der så får output fra 2 recievere skal beskyttes af et relæ - ellers får du hurtigt blå røg i stuen.....
Du skal så vælge (på relæet) om du vil høre det ene eller det andet setup - det her kan nok findes færdigt i form at en højttaleromskifter.

Håber det hjalp lidt?
Hilsen Thomas


Tak! Ja, det er ikke så simpelt som jeg troede til at starte med! ☺️
Må se om jeg kan forstå sådan en boks - ville jo være fedt med en ‘færdig’ løsning.

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du kunne også bruge de analoge indgange der er bagpå 7010. Det vil for mig at give en mere elegant løsning.

Hvordan tænker du?! ☺️
Skal jo bruge 2 output til én højtaler...
Rosendahl
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 17:27
Ved ikke om der findes en færdig løsning, men hvis jeg selv sku lave sådan noget, ville jeg lave en kasse med X antal relæer (passende til antal højttalere) og så en knap til at trække relæerne med, så det var nemt at skifte mellem de 2 sæt surround højttalere.

Ens audyssey indstillinger osv vil jo så bare være helt hen i vejret på det ene sæt, og så er spørgsmålet om det ødelægger det hele, det er der jo en risiko for
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 19:11
Jeg ville nappe 2 receivere, en til hver sted.

Så ville jeg bygge en lille boks med relæer så jeg skinne skifte mellem de to receivere.
Boksen ville jeg lade styre ved hjælp af triggerudgangen på den ene receiver.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rosend@hl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2007
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rosend@hl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg ville nappe 2 receivere, en til hver sted.

Så ville jeg bygge en lille boks med relæer så jeg skinne skifte mellem de to receivere.
Boksen ville jeg lade styre ved hjælp af triggerudgangen på den ene receiver.


Klaus


Du får det til at lyde nemt?! Jeg er på bar bund - men har en ekstra receiver jeg kan tilslutte hvis det er.
Rosendahl
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 03:55
Oprindeligt skrevet af Rosend@hl Rosend@hl skrev:



Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du kunne også bruge de analoge indgange der er bagpå 7010. Det vil for mig at give en mere elegant løsning.

Hvordan tænker du?! ☺️
Skal jo bruge 2 output til én højtaler...

Det skal du ikke. Forbind højtaler BIO FR til 7010 HT tilslutning FR og BIO lydsignal til (HDMI) 7010 indgang. Når så du vil se tv skal den højtaler spille TV SR og det får du den til ved at sende et TV SR analogt signal til FR ind.

Du skal da slet ikke bruge relæ eller omskifter hvis du er bekrymeret om udgangs impedans og den slags.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af Rosend@hl Rosend@hl skrev:

Du får det til at lyde nemt?! Jeg er på bar bund - men har en ekstra receiver jeg kan tilslutte hvis det er.


Det er også meget let - for mig der er uddannet indenfor elektronik og har arbejdet med signaler fra microVolt til effekter i MegaWatt ;-)

Et godt topolet mekanisk relæ (samme kvalitet som det der sidder i udgangstrinnet af en forstærker) med omskifterfunktion, for hver højttaler der har "to funktioner". Relæ styres af den ene forstærker.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jhansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 09:40
... Undskyld, men har du overvejet et rullelærred af god kvalitet, og som kan rulle ned over TV'et når du vil have det brede lærred. Et sæt møbler/inventar, en opstilling, optimalt til det hele...???
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu