recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streaming Udbydere - Hvilken ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Streaming Udbydere - Hvilken ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
spmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spmo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Streaming Udbydere - Hvilken ?
    Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 16:55

Jeg syntes selv jeg fik en genial ide her forleden dag, da jeg besluttede mig for at forsøge at tilmelde mig en streaming tjeneste, i det her tilfælde - TV2 Play.

Årsagen til min beslutning var/er, at for det første kunne jeg godt tænle mig at komme af med min antenne - Har PT Boxer som leverandør, og for det andet så må fremtiden blive streaming, specielt set i lyset af, at Boxer formodentligt aldrig kommer til at sende i 4K.

Som sagt så gjort.

Tilmeldig forløb gnidningdsløst, og jeg fik oprettet en app. på min iphone, blot lige for at se om skidtet virkede. Det gjort det. Wink


Så skulle jeg indstallerer på min Apple TV 4K, hvilket også gik fint, indtil jeg skulle prøve Live kanalerne. Virkede ikke. Så fat i TV2 Play, som bad mig om at locke ud og ind igen, og minsanten det virkede.

Men nu kommer vi så til min poiente. Hvorfor Hel.... er det så dårligt !

For en god ordens skyld skal jeg lige bemærke, at jeg ser TV på et LG OLED65B6, og jeg har en bredbåndsforbindelse fra Fullrate  på 100/15 Mbit. Mit Apple TV 4K kører trådet. Så jeg mener ikke jeg har et problem med mine indgående signaler, men med den kvalitet TV2 Play leverer.

I mine øjne er arkiv delen, altså udsendelser man har gemt, helt og aldeles ubrugeligt. Opløsningen svarer vel til SD (på en go'e dag), Farverne er sat med en gammaværdi på 3,5, og jeg vil tro bitraten ligger nede på 100k/sec. da billederne hakker der ud af. Og pixelfejl og Mpeg artefacter er der overalt i billedet. 
 
Live Tv er ca. 5-10% bedre !

Nu er spørgsmålet så, hvordan I oplever TV2 Play, og andre streaming tjenester, specielt gerne på deres LIve kanaler. Som sagt, har jeg Boxer via antenne, og faktisk ganske godt tilfreds med det signal de leverer.

Jeg er på jagt efter en LIVE TV Streaming udbyder, der IKKE anvender nogen form for boks. Jeg gider ikke flere fjernbetjeninger, nu da jeg lige er sluppet af med de fleste på grund af det nye TV. Så de skal leverer enten via APP's eller via  CI-modul (hvis det kan lade sig gøre).  

Mange hilsner
Søren
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 17:50
Hej.

Jeg husker flere tråpde her inde, hvor der er skrevet om dårlig kvalitet på TV2 Play med Apple TV.
Du har vel ikke en PC du kan prøve med?
Bare for at se om det er rigtigt.

Hilsen Carsten.
Til top
katbird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 548
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér katbird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 18:04
Der er jo Telia TV,som også har en app til ATV4.
Man kan prøve den lille pakke gratis 1 måned.
Telia TV
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 19:38
Så vidt jeg er bekendt er der stort set ingen udbydere der har mulighed for at lave web-tv uden at man også betaler for et regulært abonnement - Det er en sag omkring rettigheder, og så længe det er afgørende, så kommer du ikke til at få nogen ren streaming tjeneste hvor du har "live" tv med.

Kan man nøjes med DR's kanaler, så har de selvfølgelig apps til ios, android, win10, og selvfølgelig gennem en browser også.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 10:18
Hvis du har antenne nu, så er DRs kanaler gratis at tage ned. Der behøver du ikke Boxer.
Tilføj så Apple tv med DR TV appen og Viafree appen. Så er der både live tv og DRs og TV3s arkiv.
Venlig hilsen
KB
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 10:30
TV2s streaming er i rigtig dårlig kvalitet. Det så nogenlunde ud, da de begyndte at konvertere live-tv og kataloget til HD-kvalitet, men derefter satte de så bitraten markant ned. Desværre vokser de nok pt. så hurtigt, at de prioriterer kvantitet fremfor kvalitet :-(
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 13:06
Rasmus - jeg tror nok snarere det er et spm om betaling til CDN. - Er pænt sikker på de er i samme båd som DR. Der er betalt for en tjeneste til en vis grænse, og tv2play blev så lige lovlig populær at de ikke havde muligheden for at smide samme kvalitet ud, på grund af båndbredden de har købt sig til. Så overstigning koster ekstra. - Det er jo også derfor DR lige har været i nyt udbud (og at den gamle aftale udløb :)) og har bedt om ekstra båndbredde for at kunne øge kvaliteten. indtil videre ligger deres maks jo på 2mbit i 720p. Det er liiige på den klejne side hvis man skal kunne tilbyde noget ordentligt på et FHD/4K tv.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 13:16
ChrisJJ: Så vidt jeg husker har Telia TV stadig kun SD-kvalitet.

Claus: ja, omkostninger til CDN-leverandør forklarer nok meget af det. Så spørgsmålet er - her og nu - om vi skal ønske os øget billedkvalitet fra TV2. Det vil sikkert kræve, at de hæver prisen og når først det er sket, kommer den ikke ned igen. På et eller andet tidspunkt må den store vækst aftage og CDN-priser falde og så må vi da håbe, at de hæver kvaliteten igen :)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 16:04
Hvilket er årsagen til at DR gik i udbud. - for at sikre sig at prisen ikke løber fuldkommen løbsk. (og at det er påkrævet når det drejer sig om forvaltning af borgernes penge) - Men mange private virksomheder laver også den slags, men jeg mindes faktisk ikke at have set TV2 været ude og udbyde deres løsning, men det har de jo nok. De bruger cloudflare til det.

Men den her er faktisk interessant. Det betyder i hvert fald at der er en ret stor fokus på tingene oppe i de højere luftlag. https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/ott-rapport_januar_2017_pdf.pdf
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvordan er kvaliteten på Telia TV? Overvejer det. Betaler lige på 109 kr/mdr. for TV2 Play men ser reelt kun TV2, ikke så meget de andre kanaler. Ser TV via vores Apple TV 4.

Hej.

Hvis man ønsker at se TV2 hovedkanal i en fornuftig kvalitet er et Boxer TV2 kort til 59 kr pr måned en god løsning. Som det ser ud, vil Boxer ikke forsætte med at sende TV2's kaneler over DTB-T efter april 2020, så man skal nok ikke investere for meget i nyt udstyr.

Hilsen Carsten. 

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af spmo spmo skrev:

Men nu kommer vi så til min poiente. Hvorfor Hel.... er det så dårligt !


Welcome to the world of streaming!

Kvaliteten er dårlig og udsigten lang til 4K hos boxer, fordi de har begrænset båndbredde at gøre godt med på DTT-nettet. Kvaliteten er endog ringere endnu på TV2 Play, fordi de som så mange andre streamingudbydere gør en dyd uf af at spare på båndbredden, da den i forbindelse med streaming koster penge i både serverkapacitet og trafik.

Derfor er båndbredden på streaming som reglen presset ned til lavest acceptable fællesnævner der kan accepteres og opleves som "god kvalitet" af flertallet af kunderne på den gennemsnitlige TV-størrelse.

Selv hos de store og "bedste" udbydere står det imho sløjt til. Netflix bruger kun omkring 3,5-6,5 Mbit på 1080p og omkring de 15 Mbit på 4K, mens 5.1 lyden må nøjes med skrabede 192 kbit og dermed imho er direkte elendig. Tilsvarende billedkvalitet finder man hos Apple, mens Amazon har den bedste streamingkvalitet jeg har set, da de har omkring ca. 50% højere bitrater end Netflix og Apple, samt 640 kbits på lyden. Amazon er som de eneste bedre en alt flow-tv jeg har set, selv der så stadig er et stykke vej op til en 4K Blu-ray, særligt hvis man har et OLED-tv at gøre godt med. Men i det mindste er der i det forhold noget at trøste sig ved i forhold til fremtiden for streaming.

Men desværre er båndbredde besparelserne generelt bagsiden af medaljen hvad angår streaming, mens convenience er forsiden.

Redigeret af TBC1 - 20-Oktober-2017 kl. 18:56
Til top
katbird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 548
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér katbird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2017 kl. 18:54
@Rasmus Larsen
Telia skriver vedr anbefalet internethastighed
“..anbefaler vi en downloadhastighed på minium 2,5 Mbit/s for SD kvalitet og 5 Mbit/s for HD kvalitet
Så nogle af deres kanaler må være i HD.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu