recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loft til kip og Atmos, god ide?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Loft til kip og Atmos, god ide?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Loft til kip og Atmos, god ide?
    Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 20:48
Hej alle

Jeg skal til at bygge ny stue til huset, som bliver til tv stue. Der bliver 15 graders taghældning og loft til kip, og mit spørgsmål er nu om det så giver mening at sætte 2 højttalere i loftet til Atmos, eller om det ikke bliver godt når loftet hælder. Det vil blive indbygningshøjttalere.

Er der nogen har erfaring hermed, eller kan komme med lidt input?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2017 kl. 21:53
Jeg har ingen erfaring, men jeg kan ikke umiddelbart se noget problem, hvis de ikke sættes alt for højt op.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 08:47
Efter min mening kommer det meget an på hvordan skærmen er placeret i forhold til højttalerne

Jeg kommer selv til at stå i denne situation og har fravalgt atmos på det grundlag og jeg har derfor sat mine atmos højttalere til salg.

Nu fortæller du ikke noget om placeringen. Jeg har lavet en lille skitse i paint. Hvis du har øverste scenarie, så vil jeg mene at det godt kan blive godt, men har du nederste (som mig) så ville jeg lade være


Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Efter min mening kommer det meget an på hvordan skærmen er placeret i forhold til højttalerne

Jeg kommer selv til at stå i denne situation og har fravalgt atmos på det grundlag og jeg har derfor sat mine atmos højttalere til salg.

Nu fortæller du ikke noget om placeringen. Jeg har lavet en lille skitse i paint. Hvis du har øverste scenarie, så vil jeg mene at det godt kan blive godt, men har du nederste (som mig) så ville jeg lade være



Det er faktisk ingen af delene Tongue

Jeg har prøvet at lave en skitse også (jeg er ikke så kunstnerisk). Loftet skråner ind mod midten, altså tværs gennem stuen, der hvor den grålige linje er. Dvs at højttalerne kommer til at pege enten hen imod tv'et eller hen imod sofaen, alt efter om jeg placerer dem ved A eller B (som jeg heller ikke er sikker på hvad der giver mest mening). Surroundhøjttalerne bliver bygget ind i loftet uanset, men Atmos ved jeg stadig ikke om jeg skal gøre eller ej...


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 12:10
Af de 2 muligheder havde jeg valgt A  - det er ikke optimalt med det skal nok kunne virke. Med atmos vil man jo gerne have effekter og en højttaler der peger imod lyttepositionen og i position A vil de skyde frem i rummet. Men nu tænker jeg om man måske kan købe indbygningshøjttalere hvor enheden kan drejes?

Men ja, stod jeg i din situation, så tror jeg ikke at jeg havde gjort det

Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Af de 2 muligheder havde jeg valgt A  - det er ikke optimalt med det skal nok kunne virke. Med atmos vil man jo gerne have effekter og en højttaler der peger imod lyttepositionen og i position A vil de skyde frem i rummet. Men nu tænker jeg om man måske kan købe indbygningshøjttalere hvor enheden kan drejes?

Men ja, stod jeg i din situation, så tror jeg ikke at jeg havde gjort det

Hvis de skal pege mod lyttepositionen, så skal de vel sidde ved B?
Men jeg siger tak for din input. Jeg håber der er nogen der faktisk har prøvet det der kan komme med lidt erfaringer inden jeg skal have købt. Jeg kunne rigtig godt tænke mig atmos, men som dig, så vil jeg hellere undvære hvis det ikke bliver helt godt.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 14:14
Jeg har det nu i min bio og jeg vil hellere ha det mere over hovedet end for langt frem. Så smelter atmos effekten for meget sammen med fronterne er min erfaring. Derfor A
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har det nu i min bio og jeg vil hellere ha det mere over hovedet end for langt frem. Så smelter atmos effekten for meget sammen med fronterne er min erfaring. Derfor A

Ah ok, så forstod jeg den.

Ok, men så vil de vinkle 15 grader ind imod midten, og derfor væk fra sofaen. Men man kan jo få indbygningshøjttalere der kan vinkles, så det kan måske klares på den måde...
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 19:05
Hvis du vil have "atmos" effekten - så skal du helst undgå at bygge dine alm surruond'er ind i loftet.

I samspil med dine atmos højttalere (og selvfølgelig fronter/center) så skaber dit setup en "boble" omkring dig - og det kan kun lade sig gøre hvis du har nogle højttalere til at "hive" lydbilledet ned bagtil.

I samspil med Atmos lofthøjttalere, så er anbefalingerne til surruond'er helt nede i hovedhøjde(eller lige over).

Så hvis det på nogen måde er muligt, så fræs dine surruond'er i væggene - og gerne 4 af dem nu hvor du alligevel er i gang med den store ombygning.

Det ville i hvert fald fald være mit råd.
Mvh Troels

Redigeret af Troelsfilm - 01-November-2017 kl. 19:06
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Troelsfilm Troelsfilm skrev:

Hvis du vil have "atmos" effekten - så skal du helst undgå at bygge dine alm surruond'er ind i loftet.

I samspil med dine atmos højttalere (og selvfølgelig fronter/center) så skaber dit setup en "boble" omkring dig - og det kan kun lade sig gøre hvis du har nogle højttalere til at "hive" lydbilledet ned bagtil.

I samspil med Atmos lofthøjttalere, så er anbefalingerne til surruond'er helt nede i hovedhøjde(eller lige over).

Så hvis det på nogen måde er muligt, så fræs dine surruond'er i væggene - og gerne 4 af dem nu hvor du alligevel er i gang med den store ombygning.

Det ville i hvert fald fald være mit råd.
Mvh Troels

Det vil egentlig ikke være et problem at få baghøjttalerne ind i væggen, og dermed også i hovedhøjde. Det var oprindeligt også min tanke, men jeg gik faktisk fra det igen, da det jo vil betyde de kommer til at sidde "fladt" på væggen, og derved bare spille frem i rummet, og ikke hen imod siddepladsen.

Jeg har også overvejet væghøjttalere, da de jo kan vinkles hen imod siddepladsen, men synsmæssigt er det nu heller ikke så fedt som indbyggede, så derfor har jeg egentlig besluttet mig for at bygge ind i loftet, og det bliver højst sandsynligt et sæt B&W CCM663SR.

Så hvis vi nu siger at jeg holder mig til baghøjttalere i loftet, så vil du råde mig til ikke gå efter atmos?
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2017 kl. 06:56
Det tror jeg næsten - dine 2 atmos højttalere skal placeres "lige over" din lytteposition, og dine surruond'er burde være nær hovedhøjde for at de kan give et meningsfuldt sammenspil...

Hvor henne i landet bor du?
Du burde næsten tage ud og besøge nogle setups så du kunne få et indtryk af hvad atmos kan - og hvad det kræver for at det fungerere efter hensigten.
Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2017 kl. 08:16
Jeg kan ikke sige noget om atmos, men jeg vil da anbefale dig at trække nogle tomrør(med træksnor) til det sted du evt vil have atmos højttalere senere, hvis du er i tvivl på nuværende tidspunkt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu