recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CD tranport
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

CD tranport

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 02:51
Det er jo det jeg mener; hvis et HDMI-kabel ikke virker er det ikke til at tage fejl af.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 06:04
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Du sammenligner analog og digital overførsel. 


Jeg sammenligner penge brugt på udstyr.
Begge dele ville på mit konsumanlæg være spild af penge.

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Når du overføre digitalt så har man jo ofte checksum på at data er rigtigt modtaget.


Det er så lige her vi skal til at kigge på signalet ud af spdif.
Var det data, var der ingen snak om jitter.

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Hvor analoge signaler kan forstyres og påvirkes af modstanden i kablet mm.


Et digitalt signal kan også forstyrres......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 07:32
Hvis CD signalet når frem fejlfrit til DAC. Så er det DAC der bestemmer lydkvaliteten.

Så man skal bare have et fornuftigt drev.

Er der i øvrigt noget om at Blu-ray ikke er særlig god til at læse CDer?

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Folk betaler også glædeligt 300-600 kroner meteren for højttalerkabler.....


Klaus


Du sammenligner analog og digital overførsel. 
Når du overføre digitalt så har man jo ofte checksum på at data er rigtigt modtaget. 
 Hvor analoge signaler kan forstyres og påvirkes af modstanden i kablet mm.


Nej. Klaus kommenterer at jeg synes 3999,- er pebret for et CD drev.

Det vi mener, er at man skal bruge pengene hvor de giver reel lydforbering. Ikke på dyre kabler og drev.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis CD signalet når frem fejlfrit til DAC. Så er det DAC der bestemmer lydkvaliteten.

Hvis du med fejlfrit mener at alle bit kan aflæses rigtigt så har du stadig ikke helt ret. Jitter kan stadig påvirker det analoge slutsignal.

Et signal er vel aldrig fejlfrit. På de fleste digitale signaler betyder jitter ikke noget, men det gør det på lyd. Jeg kan godt regne ud at det er muligt at lave en DAC hvor det er uden betydning selv i meget store mængder, men underligt nok er uvist ikke sådan at man laver dem selv om der ikke skal så meget til.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis CD signalet når frem fejlfrit til DAC. Så er det DAC der bestemmer lydkvaliteten.

Så man skal bare have et fornuftigt drev.

Er der i øvrigt noget om at Blu-ray ikke er særlig god til at læse CDer?


Det kommer an på hvad du mener med fejlfrit. Fejlfrit i denne forbindelse, er ikke bare de rigtige bits i den rigtige reækkefælge. Timingen en også vigtig. Hvis timingen er dårlig (Jitter) kan man måle forskellige unoder på D/Aens analoge udgang. Det er ganske vist meget småt og debaterbart om noget menneske kan høre det og i øvrigt om ikke det drukner i højttalernes forvrængning, som er langt værre, men det er der.
Der er heller ikke nogen garanti for at det omtalte 4000,- drev er bedre en noget andet.


Redigeret af Mefisto - 06-November-2017 kl. 09:32
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 14:11
Det er det jeg mener.

Tak for uddybning Mefisto.

Redigeret af Mufti - 06-November-2017 kl. 14:12
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 19:53
Ahh okay, sort jeg skabte lidt OFF topic debat.
Forskydelse af lyden, jitter er selvfølgelig en mulighed.
Min pointe er at i de fleste folks setup er der slet slet ikke nok forstyrrelser nær deres digitale kabler til at støj vil være et problem. Og hvis der ikke er meget støj så er kvaliteten på det digitale signal kabel af meget lille betydning.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er jo det jeg mener; hvis et HDMI-kabel ikke virker er det ikke til at tage fejl af.

Er vi enig om at du her kun snakker billede og ikke lyd?

De 2 ting er slet ikke kodet på samme måde.
Til top
qimichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2016
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér qimichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 21:45
Tak for alle kommentarerne. Jeg synes også at 3999 er meget for et cd drev jeg synes min DAC gør det fortrinligt selv med min Blu Ray, mit problem er at mit hi-fi og mit tv ikke er placeret sammen og jeg vil gerne bruge min Blu Ray til at se film. Desuden bruger jeg oftest TIDAL som kilde eller min NAS. Men jeg kunne godt tænke mig at høre cd’er en gang imellem uden at gå for meget på kompromis med lydkvaliteten. Jeg har overvejet at købe brugt, men tænker det er de mekaniske komponenter der bliver slidt først i cd afspillere, derfor tænkte jeg at nyt kunne være et godt valg. Jeg kan dog ikke helt konkret gennemskue hvilke drev der er af god kvalitet. Det er vel tit sådan at pris og kvalitet følges ?hvilket betyder at cd afspillere med gode drev ofte også har tilsvarende god elektronik hvilket gør dem dyre. Kan i komme med nogle konkrete bud på et drev og tænker i der er fordel ved at købe brugt, når man ser bort fra DAC delen af cd afspilleren ?
Og lige et tillægsspørgsmål:
Er det bedst med coax eller tos mellem drev og DAC ?

Redigeret af qimichael - 06-November-2017 kl. 21:50
mvh Michael
Til top
qimichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2016
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér qimichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 21:46
Kun lyd min DAC har ikke hdmi

Redigeret af qimichael - 06-November-2017 kl. 21:48
mvh Michael
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 05:27
Der burde ikke være forskel på toslink og coax i kvalitet.

Jeg vil prøve at finde en billig dvd eller Blu-ray afspiller som drev. Må dog erkende at de ofte larmer og er i dårlig kvalitet.

Ellers er denne et godt bud.
https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-cdafspiller-marantz-cd5005-p-1289.html?gclid=EAIaIQobChMI2PiBqM6r1wIVYrXtCh11FAhHEAAYASAAEgKTnPD_BwE



Redigeret af Mufti - 07-November-2017 kl. 05:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu