recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPhone 8 <> iPhone X
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPhone 8 <> iPhone X

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: iPhone 8 <> iPhone X
    Sendt: 05-November-2017 kl. 23:09
Forhistorie:
Så ligesom så mange andre sad jeg og fuldte med i Apples Keynote hvor de viste årets nye iPhone modeller frem. Og min første tanke var... jeg tror godt jeg kan leve med min iPhone 6S+ et år mere.

Men så fik jeg nyt job og min gamle firma mobil skulle afleveres tilbage. Købte en OnePlus 5 på DBA til 3500 kr for at se om Android havde rykket sig nok. Denne blev solgt videre uden tab en lille måned efter. Nej Android er bare ikke lige mig endnu. Gav det ellers en fair chance og flyttet alt fra billeder til mail og kontakter over til Google. 
Men så stod valget jo mellem iPhone 8 og iPhone X. Og hvilken skulle jeg vælge?
8+ var udelukket da jeg ikke gad have så stor en mobil igen.

Pros and Cons:
Pyyh hvad skal man næsten skrive her? Jeg byder mig ikke om at liste specs. Det er noget man gør i Android verden. Men det siger intet om hvordan enheden virker. 

FaceID:
Er dette bedre end TouchID? Det ser umilbart ikke sådan ud. Pt sidder jeg i en mørk stue i en vinkel på ca 30 grader fra min telefon og jeg kan låse den op med et tryk. Ved FaceID skal du holde telefonen op til ansigtet og swype op. Når min mobil er i lommen kan jeg låse den op på vej op af lommen. 
Jeg ved det ikke måske det bare er tilvænning? 
Og så skal man jo huske på at dette er en første generations funktion. Hvor TouchID er finpudset over de sidste par år. Derfor vil FaceID uden tvivl have små børnesygdomme. Hvad disse evt. er må tiden vise.

OLED skærm:
Indrømmet. Skærmen på X ser MØG godt ud, syntes jeg. Jeg har intet imod den NOTCH i toppen og syntes det er genialt lavet at bruge pladsen på begge sider til status ikonerne. 
Men ligesom med FaceID så er dette en første generations funktion. Apps er endnu ikke tilpasset til det nye design.
Og hvis man er app udvikler så ved man at i Xcode er der noget der hedder Safe areas som man bør holde sig inden for. Og ser man på disse så kan man se at rigtig meget af skærmen på iPhone X er safe area. Hvor iPhone 8 har meget små safe area. Så hvor meget er den større skærm værd?


En ande "sjov" ting er at Apple har valgt at sige at man skal "embrace the notch" så når mobilen er i landscape view så skal appen altså omfavne Notchen og ikke lave en sort bar i begge sider. Det ved jeg godt nok ikke helt om jeg er enig i. Jeg forstår ikke at de ikke har valgt at iOS automatisk bare laver sorte bare i siderne når den er i landscape view. Dette ville gøre det langt nemmere at udvikle apps og i min optik se pænere ud. 
Eksemplet er ikke nær så slemt når mobilerne er i portræt view.



Betjening med gestures:
Dette er efter min mening der hvor de skiller sig mest ud. Hvor iPhone 8 på klassisk vis betjenes via en Hjem knap i bunden af telefonen så har iPhone X en swype bar i bunden som man kan betjene på forskellig vis. Som jeg har forstået det kan man:
- Swype op for at vende tilbage til hjem skærmen.
- Swype lidt op for at skifte mellem apps.
- Stryge til siden for at skifte mellem aktuelle og forrige app. 

Slet ikke en dum ide. Men hvad der til gengæld ER en dum ide er at kontrol centeret er flyttet til toppen. Jeg ELSKER at det er i bunden, hvor man kan nå det. Hvis du vil nå kontrol centeret på iPhone X så skal du slå reachebility til. Eller hvad det nu hedder. Det der hvor den halvvere højden så du kan nå toppen. 
Og hvad værre er så er det kun i top højre hjørne man kan trække kontrolcenteret ned. Hvorfor ikke venstre? Hvad med dem der bruger mobilen i venstre hånd? Det syntes jeg ikke er helt gennemtænkt. 

Funktionen med at stryge til siden for at skifte til forrige app, kan man for øvrigt også på alle iPhones med force touch. Tryk hårdt i venstre side af skærmen og træk mod højre. Hvis du gør dette skifter den også. Trækker du kun lidt mod højre åbner den fanen med alle åbne apps. 

Kamera:
Meget simpelt, iPhone X løber med denne. Den har både optisk zoom og portræt mode. Alt hvad 8 kan. Gør X bedre, eller lige så godt.

Konklusion:
Ja så nåede du til enden. Og du kan måske allerede gætte hvad for en mobil jeg har valgt. 
Men et pris skilt på over 10.000 kr for iPhone X i 256GB versionen. 
Så ville jeg vælge 64GB da jeg syntes det er for høj en pris for en mobil. 
Omvendt så vil en iPhone 8 med 256GB koste næsten det samme som iPhone X med 64GB? Hmm... ja. 

Jeg valgte en iPhone 8 256 GB. Og jeg valgte denne af den simple grund at jeg fandt den på DBA til 5.500 kr. (Normal pris 7-7.500 kr) Over 3.000 kr under hvad en iPhone X ville koste. Og selv om jeg er en gadget nørd og sagtens kan skele med misundelse på dem der har en iPhone X. Så vil jeg ikke give så mange penge ekstra for en mobil der basalt set kan det samme. Og enda gør mange af tingene dårligere. 

Men hvad har du valgt? Er du enig i mine betragtninger og kan du måske bidrage med noget? Er du uenig vil jeg også gerne høre dine holdninger. :-)

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 18:29
Det er interessant at læse om andres argumentation for og imod. Jeg er grundlæggende enig med dig, og mener umiddelbart at du har ret i det du skriver. Dog lægger jeg mere fokus på skiftet fra LCD til OLED. Jeg er en sucker for selv-emitterende displays, og dette alene er grund nok for mig til at foretrække X over 8.

Herudover kan jeg godt se det sjove i animoji's, og jeg glæder mig til at prøve det. Jeg er også spændt på hvordan AR udvikler sig med tiden (her har X to kameraer bag + Face ID), og så har jeg på fornemmelsen at der kommer et større UI skift i fremtiden med endnu mere fokus på skærmen samt ansigtsgenkendelse. Der er allerede elementer såsom at den skruer ned for lyset når man ikke kigger på skærmen for at spare strøm, at den skruer ned for lyd og/eller vibration (er ikke sikker på hvordan helt konkret) når man får en notifikation og kigger på skærmen (da telefonen derved allerede har din opmærksomhed), bare for lige at nævne et par stykker. Herudover er batteriet noget større end i en 8'er.

Så ja, jeg forstår udmærket godt hvorfor man køber en 8'er, da hardwaren på mange fronter er den samme. Men på de ting jeg synes er spændende mener jeg at X'eren er noget mere spændende. Så, surprise, jeg har bestilt en 256GB iPhone X som jeg er spændt på at prøve når den dukker op. Min nuværende er en iPhone 6, så det bør være en væsentlig opgradering Smile
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 19:36
Jeg tror du bliver utrolig glad for dit valg.
Og jeg er da slet slet ikke misundelig. :-)

OLED vs LED betyder intet for mig. Skærmene på iPhones har alle dage været gode nok i min optik. Men 
Bekymre burn in dig ikke?

skiftet i UI er jeg 100% enig i. Det fornemmer jeg også er ved at ske.
Og jeg tror at alle iPhones i fremtiden vil blive betjent ligesom iPhone X. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Men af samme grund tror jeg netop også at iPhones allerede til næste år vil være langt billigere med samme features som iPhone X. Og til den tid tror jeg at iOS og ikke mindst alle 3. parts apps er mere modnet til det nye UI og det nye skærm format. Derfor følte jeg iPhone 8 var det sikre og kedelige valg.

Også enig i AR. Det er dog ikke noget der betyder så meget for mig. Men går man op i dette er iPhone X klart også bedre der.

Man kan sige at jeg ved hvad jeg får for pengene. Og jeg ved at jeg bliver glad for den. Men kunne jeg få en iPhone X til samme pris som jeg gav for min iPhone 8 så ville jeg lyve hvis jeg sagde at jeg stadigvæk ville vælge iPhone 8 ;-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 19:18
Burn-in bekymrer mig ikke det mindste. Jeg har haft samme plasma TV siden 2009, som netop er blevet udskiftet med et OLED. Omend det ikke helt kan sammenlignes, har jeg aldrig haft nogle problemer med hverken det gamle eller nye. Desuden har jeg kunnet læse mig frem til, at Apple har arbejdet en del med at minimere risiciene for dette. Bl.a. har de bevidst begrænset peak lysstyrken for at undgå dette problem. Så jeg har planer om blot at bruge den som en hvilken som helst anden iPhone jeg tidligere har haft, uden at bekymre mig om de ting. I min optik kan bekymringer fjerne glæden ved et produkt, så jeg forsøger såvidt muligt ikke at bekymre mig for meget Smile

Prismæssigt tror jeg også at iPhones til næste år bliver billigere. Jeg tvivler på at de laver en Xs Plus (eller hvad den kommer til at hedde) som bliver endnu dyrere endnu. Desuden er jeg overbevist om at du har ret i det med opdateringerne. Som tidligere ejer af både iPhone 4 og nu en iPhone 6 har jeg oplevet hvor lang tid det kan tage før disse opdateringer er rullet ud Tongue
Til top
matv88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Februar-2008
Status: Offline
Point: 1145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér matv88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 20:30
Har skiftet fra en 5S til X’eren. Jeg troede jeg ville komme til at savne Home knappen og det geniale touch-id, men overhovedet ikke! Face-id er spitzen klasse og virker over al forventning 👍👍😁😁 swipe op istedet for home knappen virker for mig meget mere naturligt og efter kun 2 dage med telefonen kunne jeg ikke forestille mig at skulle tilbage til home knappen.
Skærmen er suveræn og at den går “helt” ud til kanten er ret fedt. Animojis er rent faktisk sjovt(synes på forhånd det så dumt ud) og ungerne elsker det😂
Den største tilvænning for mig er størrelsen men nu kom jeg jo også fra en lille 5s.

Men til de penge du har fundet en 8’er ville jeg ikke være i tvivl over valget og havde nok også lagt ud med 8’eren. Om ikke andet sælges den nemt uden tab igen.
Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 06:03
Var lige i Bilka og prøve iPhone x.
For pokker det navigations princip det virker godt.
Er en lille smule misundelig hehe. Men i forhold til hvad jeg har givet for min iPhone så ville jeg nok stadigvæk vælge den. :-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 14:12
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 14:25
Overhovedet ikke. Ham som anmelder, hakker ned på alle iPhone´s. Han er stor android fanboy, og kan ikke se om en iPhone er god. Han har måske prøvet den i et par timer. 

Jeg har selv mobilen, og den kører super godt. Har ikke haft nogle problemer overhovedet.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 15:16
Jamen, indtil jeg havde X’ eren i hånden ville jeg have sagt Iphone8 . Men OLED skærm,kamera og ikke mindst formfaktor/design ville få mig til at betale merprisen .Dog ikke aktuelt, da jeg har firma Iphone6 . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 21:13
Jeg har en 6S plus, og hvis jeg skulle vælge mellem en af de nye blev det ubetinget X;
1. jeg altid har mine enheder ret længe
2. jeg ser 8éren mere som 7S
3. jeg vil hellere give 9.000 for en “ny” X end for en enhed, der for mig er en overgemt mellemmodel

Men til den pris du fandt er der jo ikke så meget at overveje (jeg vil nu forblive på plus modellerne)
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2017 kl. 23:17
Har X igennem arbejdet og det er nok den bedste iPhone jeg har haft. Kom fra 7’eren og 8 ville bare føle som mere af det samme.

Det kan jeg lide:

- super god batteri tid, mega overrasket men min gamle 7’er skulle altid lades om aftenen. Den gik ofte kold for strøm omkring kl 18-20 efter en hel dag, men x’eren har stadig 30%+ tilbage efter.

- FaceId er fedt! Har ALDRIG haft koder på mine telefoner for synes det er for bøvlet og fingerprint fejlede ofte(re) med at åbne. FaceID virker bare, hurtigt og enkelt. Bliver fedt når man kan logge på MobilePay eller netbank med det. (Hvis det sker) Eneste ting er at man self ikke kan bruge det når tlf ligger på bordet ved siden af en, men også for meget at forlange :-)

- Navigation uden knap og større skærm giver rigtig meget. Selv om det i det store hele er småting, så føles det som en helt anden slags tlf end min 7’er.

Eneste negative jeg har fundet er at designet med større knapper giver lidt flere fejlklik, eks. Tænd sluk knappen. Og så har de sat kameraet i den ene side, så tlf “klikker”/tilter nær man bruger den liggende på bordet. Eks. med headset hvor man bare vil ringe op. Men ikke stor nok ting til for alvor at genere.

- Animojis er stupidt, men jeg er så heller ikke 13 år mere, så måske derfor :-)
Mvh.

Casper
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 09:34

Er I tilfredse med opladningstid der i dag ofte er på kun max 1 time på nye telefoner. Der skrives ofte i tests at iPhone bruger over 3 timer?

Og hvad med Carplay og google.maps:

http://www.recordere.dk/2017/11/klumme-jeg-overvejer-allerede-at-saelge-min-iphone-x-paa-grund-af-min-bil/

Redigeret af bentpetersson - 27-November-2017 kl. 09:35
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu