recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af Ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning af Ubiquiti

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af Ubiquiti
    Sendt: 07-November-2017 kl. 13:22
Hej

Mit gl. wifi fungere absolut ikke optimalt, og efter at have set Steen Garbers Enevoldsen fantastiske test/video om emnet, og hørt hans egne erfaringer med Ubiqiti, har jeg besluttet at investere i et par Ubiqiti AP LR, istedet for min gamle Zyxel med 2 antenner, for at få ordentlig dækning i huset
Det er længe siden jeg har rodet med den slags, så jeg skal lige opdateres på et par ting, hvis I venligst kan hjælpe. Jeg har 100mbit ind i huset

  1. Mht. 2,4 ghz og 5 ghz. I et alm 2 etagers hus, er det da nødvendigt at jeg bruger begge frekvenser? Og hvis jeg gør, skal jeg så manuelt skifte mellem de to fra fx. min iPad, for at vælge bedste frekvens? Eller er det bedst kun at bruge den ene? Eller kan det gøres aut.? Det skulle jo gerne være så godt som mulig i hverdagen, men også så stabilt og stærkt som muligt.
  2. Jeg har ethernet kabling i huset, men det løber serielt. Dvs. jeg har mulighed for et par steder at sætte et rj45 stik på, så en Ubiqiti AP kan sættes ind mellem. Men spørgsmålet er, hvordan får jeg både ethernet kablet i Ubiqiti AP, og samtidig sendt ethernet signalet videre til de andre enheder i huset? Skal jeg bruge en hub? Eller kan man få et smart lille stik som kan dele signalet?
Håber på lidt input, tak.

MVH Peter
Til top
beatmore Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2014
Sted: Vejle, Danmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beatmore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 13:41
1. Du bestemmer selv om du vil bruge både 2,4 og 5ghz. 5ghz tillader højere hastigheder og har flere kanaler, det sidste er en stor fordel i etage egendomme.
Hvis du kalder dine netværk det samme så burde dine enheder vælge den der har bedst dækning dog vil de nok fortrække 5ghz da den tillader højere hastigheder.

2. Ubiqiti laver access points med to netværksporte du skal i så fald bare op i pro modellen.
Den sender dog ikke strøm med videre så du kan ikke sætte flere access punkter direkte efter hinanden uden at have POE injector i mellem.
Men hvorfor dælan er der lavet seriel kabling af ethernet?

Jeg er selv blevet meget imponeret over Ubiqiti jeg har dog lige nu kun et accesspunkt kørerende og det er bare sat om med deres app, det er nemt og simpelt.
Til top
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 13:49
#2 tak for dit svar.
1. Det lyder jo dejligt enkelt, så sætter jeg AP op til begge ghz.
2. Der går kun ét ethernet kabel fra min nuværende router, rundt i huset. Det er et gammelt hus, så der er kun trukket 1 kabel. Men det fungere jo fint nok. Men min erfaring er, at det er svært at dække alle værelser i hver sin ende af huset, med kun ét AP. Derfor ville jeg bruge to Ubiquiti. En POE koster jo kun småpenge, så vel ingen grund til at købe Pro udgaven af Ubiquiti. Jeg har 100mbit ind i huset, kan jeg i princippet nøjes med 2x Ubiquiti Lite udgaven, eller er det godt at købe LR udgaven? Har en have jeg også gerne vil ha wifi i.
MVH Peter
Til top
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 16:14
#2 jeg ser du skriver at jeg skal bruge en POE efter proudgaven. Ja, nu forstår jeg :) Tak
Har bestilt 1 pro udgave og 1 Lite udgave. Det kan kun blive bedre end det jeg har idag.
MVH Peter
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af pete55 pete55 skrev:

#2 jeg ser du skriver at jeg skal bruge en POE efter proudgaven. Ja, nu forstår jeg :) Tak
Har bestilt 1 pro udgave og 1 Lite udgave. Det kan kun blive bedre end det jeg har idag.

Hvis du kan nå og ændre bestillinge så vælg lite istedet for pro.
Den ekstra båndbredde pro kan levere er tvivlsomt en du vil få "brug for" 

Til top
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 11:51
Tak, men jeg bestiller Pro´en frodi jeg skal bruge begge porte, da signalet skal videre fra den ene AP til den anden AP. Jeg har ethernetkabel serielt
MVH Peter
Til top
Michaelds Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2010
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michaelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af pete55 pete55 skrev:

Tak, men jeg bestiller Pro´en frodi jeg skal bruge begge porte, da signalet skal videre fra den ene AP til den anden AP. Jeg har ethernetkabel serielt

Husk at PRO ikke har PoE throughput til den sekundære ethernet port. 
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af pete55 pete55 skrev:

Tak, men jeg bestiller Pro´en frodi jeg skal bruge begge porte, da signalet skal videre fra den ene AP til den anden AP. Jeg har ethernetkabel serielt

Nå for dælan. de 400-500 kroner i difference var ellers bedre givet ud til en håndværker der ku trække et ekstra kabel.. forskellen?
Du har gjort det korrekt, fremfor at bridge ting :)
Til top
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Michaelds Michaelds skrev:

Oprindeligt skrevet af pete55 pete55 skrev:

Tak, men jeg bestiller Pro´en frodi jeg skal bruge begge porte, da signalet skal videre fra den ene AP til den anden AP. Jeg har ethernetkabel serielt

Husk at PRO ikke har PoE throughput til den sekundære ethernet port. 

Ja tak, det ved jeg, men der følger jo en PEO med i Lite modellen, og der er strøm der hvor den skal side.
MVH Peter
Til top
pete55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pete55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 08:00
Nå for dælan. de 400-500 kroner i difference var ellers bedre givet ud til en håndværker der ku trække et ekstra kabel.. forskellen?
Du har gjort det korrekt, fremfor at bridge ting :)
[/QUOTE]

Tak :) Mit ethernet kabal løber inde i vægen i et 80 år gl hus, så temmeligt besværligt at trække et nyt kabel. Og jeg vil ikke have kabler langs panelerne.

Modtager mine Obiquiti i dag, er meget spændt på hvordan dækningen bliver fremover. Skal nok eksperimentere lidt med hvor præcist mine AP´er skal side. De giver jo bedst dækning når de sidder i loftet. Men det er ikke altid en mulighed.
MVH Peter
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu