recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDR dårligt billede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDR dårligt billede?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mike dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mike dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDR dårligt billede?
    Sendt: 12-November-2017 kl. 13:25
Jeg har nu set lidt forskellige film i 4k med HDR på mit oled tv. Jeg synes nogle af filmene ser imponerende ud, mens andre er alt for lyse, så man skal have solbriller på, samt alt for mørke så man ikke kan se hvad der foregår. 
Andre der oplever det samme?
Synes ideen med højere kontrast og flere farvenuancer forsvinder lidt når der er disse problemer :(

(Mit tv er et oled fra lg som er kalibreret).

Redigeret af mike dk - 12-November-2017 kl. 13:26
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2017 kl. 13:41
Jeg har lige købt et LG 55c7, og kan godt nikke genkendende til det du beskriver. Jeg tænker at ligesom alt andet materiale, uanset opløsning o.s.v er der noget der er dårligt. Men jeg tænker også at det skyldes at tv'et ikke er kalibreret i hdr mode? Ved du om dit tv er det?
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2017 kl. 18:36
Nogle 4K BD-afspillere har en HDR-slider, så man kan tilpasse et for mørkt eller lyst billede
Min Panasonic UB900 har den (Mad Max: Fury Road var perfekt på 0, men ved Deadpool skulle den hæves til 6)
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2017 kl. 18:43
Noget af det skyldes nok også, at HDR til hjemmebrug er nyt, så dem der sidder og "drejer på knapperne" skal lige i omdrejninger inden kvaliteten bliver konsistent høj.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af mike dk mike dk skrev:



(Mit tv er et oled fra lg som er kalibreret).

Hvis du er typen der får kalibreret dit TV så er HDR nok noget af en anden oplevelse fordi billedet efter min mening kommer til at se ganske unaturligt ud, og det er vel også hvad du oplever.

Men i mange serier/film ser det ret fedt ud så det er en smagssag.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 09:32
Det er nok lige herfor at jeg foretrækker Dolby vision. Det har endnu ikke skuffet mig.
Hdr kan bestemt se godt ud, mens det andre gange egentlig ødelægger mere.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 11:46
HDR10 er efter min mening lidt af en rodebutik. Stor forskel på, hvordan studierne redigerer udgivelserne - og stor forskel på, hvordan de viser på tværs af skærme med forskellige karakteristika. En film som The Revenant på UHD Blu-ray er f.eks. alt for mørkt gradet og så skal brugeren efterfølgende sidde og fedte med manuel justering. Det holder ikke.

Ligesom Bromberg foretrækker jeg Dolby Vision bl.a. fordi oplevelsen er mere konsistent. Det er et end-to-end system, hvor Dolby også tager skærme ind til certificering for at måle hvad de kan (og ikke kan). Disse værdier indtastes så i chippen i tv'et, så fremvisningen forbedres, samtidig med, at lyssætningen kan optimeres scene-for-scene.

HDR10+ skal kunne noget af det samme, men det er som bekendt ikke rigtig kommet i gang.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu