recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan Windows 10 "slankes"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan Windows 10 "slankes"?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan Windows 10 "slankes"?
    Sendt: 13-November-2017 kl. 11:48

Windows 10 har fået vokseværk. Det ses tydelig på min mini PC som kun har et eMMC drev på 32 GB, hvilket effektivt svarer til 28,4 GB. Jeg har kun få programmer installeret, idet PCen kun bruges til surfning samt afspilning af streaming media og video-/audiofiler fra en ekstern harddisk. Jeg har afinstalleret alle uønskede programmer og apps samt lavet diskoprydning. Dette var nødvendigt for at få plads til den store efterårs Creators Update, men jeg frygter der ikke bliver plads til den næste store opdatering.

Er der mere jeg kan gøre for at skaffe mere plads. Jeg mener ikke et eMMC drev kan udskiftes med et større, vel??

 

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 12:19
Du kunne fx installere Chrome OS (Neverware) på den i stedet. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 12:32
Hej.

Du kan oprette et d drev og køre mange programmer der fra. Enten som en del af dit USB ext drev eller hvis den skulle have en built-in card reader.

Hilsen Carsten.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.
Du kan oprette et d drev og køre mange programmer der fra. Enten som en del af dit USB ext drev eller hvis den skulle have en built-in card reader.Hilsen Carsten.
 
Jeg har overvejet denne mulighed, men vil alle programmer kunne installeres på og køres fra et microsd kort, som PCen har indbygget kortlæser til?
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Du kunne fx installere Chrome OS (Neverware) på den i stedet. 
 
Jeg kender ikke dette styresystem. Fylder det mindre end Windows 10 og vil Windows programmer kunne installeres derpå?
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:19
Måske kan det her bruges:
https://www.ntlite.com/features/

Jeg har ikke prøvet det i mange, da jeg bruger Mac nu.
Venlig hilsen
KB
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:23
Mit råd: køb en større disk.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:36
en større disk er ikke rigtigt muligt med emmc eftersom dette er storage der påloddes på bundkortet.

MEN Flemming - start med at lave en disk cleanup - der er en masse råd her: (men start ud med den integrerede i windows!!! den kan fjerne gamle installationer og andre originale windows filer som ikke skal bruges.) https://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/

OG tjek så listen af installerede applikationer. - en std install af win10 skulle gerne ligge omkring de 10GB, så du burde have lidt at tage af.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.
Du kan oprette et d drev og køre mange programmer der fra. Enten som en del af dit USB ext drev eller hvis den skulle have en built-in card reader.Hilsen Carsten.
 
Jeg har overvejet denne mulighed, men vil alle programmer kunne installeres på og køres fra et microsd kort, som PCen har indbygget kortlæser til?
 
Flemming

Hej.

Jeg har selv en Intel Compute Stick med 32 GB emmc og Windows 10 og er ikke stødt på programmer der ikke kan køre fra et d drev. Men jeg vil mene at der er nogle få, der ikke vil køre. 

Min Windows 10 er 32 bit, så jeg tror ikke at 64 bit programme vil køre.

Jeg forventer ikke at din CPU har mulighed for hardware virtualization?
Men det er jo en begrænsning i CPU'en. Men det vil selfølgelig heller ikke køre.

Men hvordan skal jeg beskrive det. Alle normale Windows programmer vil køre. Alle programmer der kan køre over et lokalt netværk hvor man normalt køre fra et andet drev end c.

Omkring en en kommende opdatering kan jeg oplyse, at jeg har set et Windows opdatering blive gemt på mit d drev da der ikke var plads nok på c drevet.

Men jeg vil foreslår at du først prøver med en du har liggende, før du farer ud og køber en ny stor en.
For det er ikke sikkert at du vil blive tilfreds med hastigheden?

Hilsen Carsten.

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

MEN Flemming - start med at lave en disk cleanup - der er en masse råd her: (men start ud med den integrerede i windows!!! den kan fjerne gamle installationer og andre originale windows filer som ikke skal bruges.) https://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/

Jeg gik ud fra at det allerede var gjort. 

Komprimerer Windows som standard mindre brugte Windows filer, eller skal det slås til?
Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 22:37
er ikke sikker på du kan få lov at selektere hvilke filer der skal komprimeres, så hold hellere nallerne LANGT væk fra kompression. Og nej det er ikke noget MS normalt gør. - kompression vil ALTID kræve cpu-kræfter og dertilhørende lag da den skal dekomprimere når den skal bruge en fil. så at gøre det på et OS som har ufattelig meget random read/write vil være decideret selvmord.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

en større disk er ikke rigtigt muligt med emmc eftersom dette er storage der påloddes på bundkortet.


Nogle computere med eMMC har også mulighed for at montere en SSD.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu