recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan Windows 10 "slankes"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan Windows 10 "slankes"?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 23:31
slå page file og hibernate fra - Det skulle give dig en del plads såfremt det er slået til.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 08:36
Det går nok ikke at slå page file fra. En maskine af den størrelse har næppe mere end 2 gb ram at gøre godt med.
/Peter
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 09:38
Der er ikke mulighed for en større disk, diskoprydning er som tidligere nævnt allerede foretaget og hibernate er åbenbart slået fra som default i Windows 10.
Jeg har googlet lidt omkring oprydning i mappen driverstore i Windows>system32. Den har dog kun et diskforbrug på 355 MB, så der er ikke rigtig noget at hente.
Mappen programmer på c drevet har et diskforbrug på kun 568 MB, så hvis det kun er i den størrelsesorden jeg vil kunne få frigjort plads ved i stedet at installere mine programmer på et d drev, så er det også no go.
Største gevinst vil være at slette Windows old, som fylder 4,97 GB. Dette vil jeg selvfølgelig gøre om et stykke tid når jeg kan se om alt kører som det skal.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har googlet lidt omkring oprydning i mappen driverstore i Windows>system32. Den har dog kun et diskforbrug på 355 MB, så der er ikke rigtig noget at hente.
Mappen programmer på c drevet har et diskforbrug på kun 568 MB, så hvis det kun er i den størrelsesorden jeg vil kunne få frigjort plads ved i stedet at installere mine programmer på et d drev, så er det også no go.
Største gevinst vil være at slette Windows old, som fylder 4,97 GB. Dette vil jeg selvfølgelig gøre om et stykke tid når jeg kan se om alt kører som det skal.

Flemming
Har du plads til et par (evt. midlertidige) programmer?
WinDirStat kan fortæller lidt mere hvad/hvor der fylder på disk:
Jeg brugte det for nylig, hvor et problem med OneDrive installation opbyggede log filer på 900GB på 1800GB disk Ouch

Inden du sletter noget, tag en backup af image (går ud fra det også kan gøres på din mini PC):
og lav en Rescue boot CD/USB memorystick.
Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 10:29
Backup er (selvfølgelig) allerede lavet med netop Macrium ReflectSmileyer

Jeg vil prøve at se lidt nærmere på WinDirStat.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 11:06
disk cleanup som jeg tidligere har linket til og fortalt om trækker også gamle udgaver af windows væk. Du skal ikke selv forsøge at slette ting. (selvom man sagtens kan)
windows.old er jo bare den "gamle" udgave af windows når du opdaterer win10 så ryger den tidligere build over i .old.
Til top
kennls Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 11:59
Prøv at kigge på denne artikel:

https://www.getfilecloud.com/blog/2017/03/the-step-by-step-guide-to-reducing-windows-10s-on-disk-footprint/#.WgrLqIWcHDf

Generelt så har jeg sat page filen til en fast størrelse på 2-4 GB, du kan jo altid starte lavt og se om du får fejl. Ellers sizer windows den selv, hvilket typisk er højere.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 13:09
Problemet er løst. Takket være WinDirStat. Programmet gav mig en del ledetråde og jeg fandt en stor cache fil fra Ace Media. Jeg har nu sat Ace Media til at lagre cache filer på mit microSD kort. Desuden var der en hiberfil.sys fil, så dvale var altså ikke slået fra som default som jeg ellers troede.
Jeg har nu 13,6 GB ledig på mit c drev, og jeg har stadig ikke slettet Windows old.

Stor tak til Jørgen for tippet med WinDirStatThumbs Up

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
MikeW Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MikeW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 15:52
Denne guide er også god: https://www.windowscentral.com/how-reduce-windows-10-footprint
Selv bruger jeg også (freeware) Wise disk cleaner til oprydning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu