recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  123 13>
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LED pærer
    Sendt: 13-November-2017 kl. 15:17
Hvad er den bedste LED pære, eller det bedste mærke.

Jeg synes det er lidt en jungle. Jeg har flere LED pærer, men også en del af de almindelige pærer, den slags som er en 230v halogen i en glaskolbe med form som en gammeldags glødepære og med E27 eller E14 sokkel. Jeg synes f.eks stadig bedst om sådan en over mit spisebord.
Jeg har også sparepærer af den gamle lysstofrør slags.

Der findes også i dag LED pærer som ligner en glødepære. Det ser ud som om, den type bliver mere og mere standard, fremfor de tidligere der var mere klodsede i udseendet.

Dog synes jeg stadig det er en videnskab at købe pærer. Det er min mening, at elpærer skal man ikke købe i discountsupermarkedet, med mindre man vil have en alm halogen. Jeg går i et byggemarked eller en hvidevarer forretning for at finde LED. Bilka kan også bruges. Hvor køber I Jeres?

Jeg ved man skal gå efter så høj Ra værdi som muligt, og jeg kigger snarere på lumen end "erstatter x watt" angivelsen. Jeg kigger på lumen på en halogen, som jeg ved vil være passende i den pågældende lampe, og sammenligner lumen på andre pærer.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:29
Jeg køber LED pærer i Ikea.

Stort udvalg, god kvalitet, rimelig pris.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:37
Efter at have læst en test i Tænk, har jeg købt E3light Proxima med filament hos greenline.dk

Mest fordi den spreder lyset 360 grader, og Ra værdien er over 90.
En mat pære med LED filament ligner en gammeldags glødepære i brug.
Venlig hilsen
KB
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:39
Ra værdien er efter min mening alt afgørende. Det er en værdi for, hvor god pæren er til at gengive farverne. En glødelampe/Halogen har en Ra værdi på 99 (nogle skriver 100). Og det tætteste du kan komme. 
LED pære med Ra værdi under 90, er efter min mening til begrænset brug. Dvs det er en skidt ide at have i køkkenet hvor man laver mad, da maden kan få en meget underlig farve, synsmæssig. Omvendt kan man sagtens argumentere for, at man købe lav Ra værdi til mindre vigtigt lys, fx udendørs belysning eller lign.. 

Så det hele står og falder på - Hvilken kvalitet af lys vil du have, hvor skal du bruge den osv osv.. 

Edit - Husk også Kelvin graderne. 


Redigeret af Kandersen - 13-November-2017 kl. 15:40
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 15:41
Som Klaus siger, Ikea er faktisk et ganske udmærket sted, og deres nyeste udgaver kan nu også fungere med apple homekit hvis man ønsker de skal være en smule mere tekniske end bare tænd/sluk :-)
Ved dog også at både proshop, dustin og række andre forhandlere har åbnet øjnene op og sælger kineser pærer i større grad nu. Og de kan også fås til en ok pris  - Ellers kan man hente alibaba's app til mobilen, og få dem hjem direkte fra kina stort set fragtfrit og til ingen penge. Så kan man købe lidt ekstra hvis der er nogen af dem der skulle være røget udenfor QC.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Efter at have læst en test i Tænk, har jeg købt E3light Proxima med filament hos greenline.dk

Mest fordi den spreder lyset 360 grader, og Ra værdien er over 90.
En mat pære med LED filament ligner en gammeldags glødepære i brug.

Jeg har en Osram af den type i en bordlampe, dog en klar. Den ligner en glødepære og har samme form. Jeg tror jeg vil gå efter den type.
Ja, den spreder lyset 360 grader, det gjorde de tidlige LED lyskilder ikke. Man kan sige at først nu er de ved at blive modne.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 16:38
Køb Philips mat pærer i classic udgave. Ligner fuldstændigt de gamle matte glødepærer med 360 graders spredning. Ra >80 2700 Kelvin, hvilket er tæt på glødepære varmt lys

Rema 1000 har dem til en god pris under 50kr for enten 6watt eller 9watt, svarer til 40 og 60 watt i de gamle glødepærer
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Køb Philips mat pærer i classic udgave. Ligner fuldstændigt de gamle matte glødepærer med 360 graders spredning. Ra >80 2700 Kelvin, hvilket er tæt på glødepære varmt lys

Ja kelvin graden er.

Kelvin graden er et udtryk for, hvilken varme lyset har, når det belyser en hvid flade.

Ra værdien er lyset evne til at gengive farverne korrekt. Fx hvis du har en bred farvepalettet (med mange millioner farver) og du lyser på denne palette med omtalte LED pære, så vil der være indtil flere af farver som ser meget underlige ud. Såen cirka op til 20% af dem. 

Så hvis du synes din bøf skal se grøn ud, når du får den serveret ved spisebordet, så sætter du bare sådan LED over spisebordet Wink 
(den behøver ikke nødvendigvis blive grøn, det er et eksempel på, at farvegengivelsen kan spille et pus, hvis den ikke er høj nok).

Som nævnt tidligere. Man skal gøre op med sig selv, hvor man har brug for det "rigtige" lys. Og så vælge korrekt pære ud fra det. Der er steder man direkte ikke har lyst til at vælge forkert, fx netop i køkkenet når man laver mad, eller spisebordet når man skal spise. Omvendt kan man sagtens bruge lave Ra mange andre steder.

i sidste ende er det selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Køb Philips mat pærer i classic udgave. Ligner fuldstændigt de gamle matte glødepærer med 360 graders spredning. Ra >80 2700 Kelvin, hvilket er tæt på glødepære varmt lys


Ja kelvin graden er.

Kelvin graden er et udtryk for, hvilken varme lyset har, når det belyser en hvid flade.

Ra værdien er lyset evne til at gengive farverne korrekt. Fx hvis du har en bred farvepalettet (med mange millioner farver) og du lyser på denne palette med omtalte LED pære, så vil der være indtil flere af farver som ser meget underlige ud. Såen cirka op til 20% af dem. 

Så hvis du synes din bøf skal se grøn ud, når du får den serveret ved spisebordet, så sætter du bare sådan LED over spisebordet Wink 
(den behøver ikke nødvendigvis blive grøn, det er et eksempel på, at farvegengivelsen kan spille et pus, hvis den ikke er høj nok).

Som nævnt tidligere. Man skal gøre op med sig selv, hvor man har brug for det "rigtige" lys. Og så vælge korrekt pære ud fra det. Der er steder man direkte ikke har lyst til at vælge forkert, fx netop i køkkenet når man laver mad, eller spisebordet når man skal spise. Omvendt kan man sagtens bruge lave Ra mange andre steder.

i sidste ende er det selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag.

Ahh, så slemt er det ikke. Til alm daglig brug er min 80 RA alt nok. Og hvis man er vant til “Sparepærerne”, så er den pære godt nok et stort fremskridt mht at vise korrekte farver.

Iøvrigt er Philips pærerne fremstillet i EU i Polen. Bedre end billige kineser pærer

Har du et link til en LED pære med 100 RA, jeg mener ikke de findes?

Redigeret af Kampus - 13-November-2017 kl. 18:58
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 18:32
Jeg har i ca. de sidste 2 år brugt filament pærene fra Harald Nyborg (dem du skriver ligner glødepærer) https://www.harald-nyborg.dk/search?q=filament
Generelt er de på 2700K som giver et varmt lys som en glødepærer. De havde på et tidspunkt nogle 3000K pærer som er rigtig gode til lamper med glasskærm - 2700K giver et rødligt skær, mens 3000K giver et lidt mere hvidt lys som ser bedre ud i glasskærmen.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Efter at have læst en test i Tænk, har jeg købt E3light Proxima med filament hos greenline.dk

Mest fordi den spreder lyset 360 grader, og Ra værdien er over 90.
En mat pære med LED filament ligner en gammeldags glødepære i brug.

Har Tænk målt Ra værdien eller er det fabriksangivelse? Hvorfor var Tænk glade for lige E3Light?

Har i øvrigt købt nogle i Lidl. Angiveligt med Ra>90, LEDfilament med klart glas. Lyset er betydeligt bedre end de gamle sparer pærer.


Redigeret af Mefisto - 13-November-2017 kl. 18:36
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Som Klaus siger, Ikea er faktisk et ganske udmærket sted, og deres nyeste udgaver kan nu også fungere med apple homekit hvis man ønsker de skal være en smule mere tekniske end bare tænd/sluk :-)
Ved dog også at både proshop, dustin og række andre forhandlere har åbnet øjnene op og sælger kineser pærer i større grad nu. Og de kan også fås til en ok pris  - Ellers kan man hente alibaba's app til mobilen, og få dem hjem direkte fra kina stort set fragtfrit og til ingen penge. Så kan man købe lidt ekstra hvis der er nogen af dem der skulle være røget udenfor QC.

Men de opgiver ikke Ra værdien ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu