recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 08:51
Omtalte Philips-pærer (både filament og den matte) er for gule i lyset. Jeg købte dem til køkkenet og de er helt klart for gule til min smag. Jeg har været igennem utallige pærer efterhånden og de lider alle i en eller anden grad af farvestik. Problemet for mit vedkommende er, at de enten
1) Ikke lyser 360 grader fordi der sidder en kæmpe elektronik/køleklods i bunden
2) De er for lange til de lamper vi har i køkkenet

Jeg bruger ellers Hue Ambient i resten af mine lamper, men de er 1½ cm for lange til mine lamper i køkkenet, så det ser helt tumpet ud. Og så lyser de ikke "bagud".

Jeg er kørt træt i at lede efter den rette pære, så nu må maden se lidt ekstra gul ud.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Omtalte Philips-pærer (både filament og den matte) er for gule i lyset. Jeg købte dem til køkkenet og de er helt klart for gule til min smag. Jeg har været igennem utallige pærer efterhånden og de lider alle i en eller anden grad af farvestik. Problemet for mit vedkommende er, at de enten
1) Ikke lyser 360 grader fordi der sidder en kæmpe elektronik/køleklods i bunden
2) De er for lange til de lamper vi har i køkkenet

Jeg bruger ellers Hue Ambient i resten af mine lamper, men de er 1½ cm for lange til mine lamper i køkkenet, så det ser helt tumpet ud. Og så lyser de ikke "bagud".

Jeg er kørt træt i at lede efter den rette pære, så nu må maden se lidt ekstra gul ud.
har du prøvet de her ? link Dem er vi glade for af det mærke

Redigeret af T-Duck - 14-November-2017 kl. 11:03
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 11:56
Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Det afhænger meget af, hvilken lysdæmper du har og LED pæren. LED og lysdæmpere er simpelthen en jungle. 

Når du siger fornuftig pris, hvad prisleje snakker vi så?
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Det afhænger meget af, hvilken lysdæmper du har og LED pæren. LED og lysdæmpere er simpelthen en jungle. 

Når du siger fornuftig pris, hvad prisleje snakker vi så?

Der er jeg desværre svar skyldig, da lysdæmperen sad der, da jeg købte huset for et par år siden. Det er måske mest af alt et spørgsmål om, at prøve sig frem, når man snakker lysdæmper og LED? 

Det primære ønske er, at spare lidt på strømmen. Sekundært selve funktionen med lysdæmper. 

Pris - tjah. Jeg har 16-17 pærer jeg gerne vil have skiftet. Og det skal helst ikke koste flere tusinde kroner :) 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Omtalte Philips-pærer (både filament og den matte) er for gule i lyset. Jeg købte dem til køkkenet og de er helt klart for gule til min smag. Jeg har været igennem utallige pærer efterhånden og de lider alle i en eller anden grad af farvestik. Problemet for mit vedkommende er, at de enten
1) Ikke lyser 360 grader fordi der sidder en kæmpe elektronik/køleklods i bunden
2) De er for lange til de lamper vi har i køkkenet

Jeg bruger ellers Hue Ambient i resten af mine lamper, men de er 1½ cm for lange til mine lamper i køkkenet, så det ser helt tumpet ud. Og så lyser de ikke "bagud".

Jeg er kørt træt i at lede efter den rette pære, så nu må maden se lidt ekstra gul ud.

Hvilke pære bruger du Torben?
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

har du prøvet de her ? link Dem er vi glade for af det mærke

Som nævnt, så orker jeg ikke at teste mere. Pæren har en RA-værdi som er identisk med den Philips jeg har nu, så jeg har ingen forventning om, at den giver bedre lys. Min kone er fint tilfreds med den gullige tone pæren har, så jeg er bare mere kritisk end hende. Side-by-side med en halogen-pære, så er der synlig forskel på lyset, så med mindre du kan fortælle mig, at du har lavet denne test uden at der var forskel, så køber jeg ikke flere pærer, som jeg kan smide ud.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Omtalte Philips-pærer (både filament og den matte) er for gule i lyset. Jeg købte dem til køkkenet og de er helt klart for gule til min smag. Jeg har været igennem utallige pærer efterhånden og de lider alle i en eller anden grad af farvestik. Problemet for mit vedkommende er, at de enten
1) Ikke lyser 360 grader fordi der sidder en kæmpe elektronik/køleklods i bunden
2) De er for lange til de lamper vi har i køkkenet

Jeg bruger ellers Hue Ambient i resten af mine lamper, men de er 1½ cm for lange til mine lamper i køkkenet, så det ser helt tumpet ud. Og så lyser de ikke "bagud".

Jeg er kørt træt i at lede efter den rette pære, så nu må maden se lidt ekstra gul ud.


Hvilke pære bruger du Torben?

Dem jeg er endt med nu (jeg havde købt 3, hvor det jo koster én hver gang jeg åbner pakken) er Philips Filament:
https://www.wattoo.dk/led-paere-a-e27-standard-klar-6w-806-lm-2700k-philips-2057805845?gclid=CjwKCAiAxarQBRAmEiwA6YcGKDznMUWVEU7U_MVIePdiHnWZpc9UxgUfYWQh_G17KRwRz-66TIcIbBoCKCIQAvD_BwE
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED

Det kunne jo selvfølgelig godt alene skyldes selve dæmperen. Men sker der noget ved, at bruge LED sammen med den gamle/nuværende lysdæmper forudsat man ikke bruger den? Så længe det står på fuldt blus bør der vel ikke ske noget. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:


Der er jeg desværre svar skyldig, da lysdæmperen sad der, da jeg købte huset for et par år siden. Det er måske mest af alt et spørgsmål om, at prøve sig frem, når man snakker lysdæmper og LED?


Tag et billede af lysdæmperen, så kan vi måske se det. 
Ang lysdæmpere - hvis det er en ældre slags, så skal man IKKE forvente den duer specielt godt med LED. Det er først i nyere tid, at lysdæmperne er blevet bygget til LED pærer. 

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Pris - tjah. Jeg har 16-17 pærer jeg gerne vil have skiftet. Og det skal helst ikke koste flere tusinde kroner :) 

Kig på www.detled.dk eller www.dioder-online.dk eller www.greenline.dk www.yousave.dk
Inden du bestiller noget, så aftal med dem, at du kan returere dem, hvis du ikke er tilfreds. Evt tag en snak med dem inden, hvad de anbefaler. Men hav fokus på, hvor du vil bruge dem i dit hus (altså kravet til hvor gode de er), ud fra kelvin og Ra værdien. Husk også dæmbar/ikke-dæmbar der hvor du har det behov. Og tjek dine dæmpere, om de overhovedet kan håndtere LED.

Udendørs bruger vi disse: https://www.yousave.dk/shop/led-lyskilde-gu10-5590p.html
De har faktisk overrasket mig ret meget. De er styret af en LK Uni250 lysdæmper (IHC installation). Men jeg har desværre ikke prøvet dem indendørs, da vi ikke har nogle spot med GU10 fatning, endnu (det arbejder jeg på at lave om). Indendørs har jeg nogle Ledon 8Watt Ra80 GU5.3. De er til at leve med, men jeg vil helt klart gerne have skiftet dem ud til nogle andre. Jeg skal bare lige skifte 38 stk spot/lamper fra 12volt GU5.3 til 230volt GU10 Confused

Det er det bedste råd jeg kan give dig. Man kan købe sig fattig i ufattelig mange skuffelser med LED.


Redigeret af Kandersen - 14-November-2017 kl. 12:43
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:37
Hvis man både skal ud og købe dæmper og pærer, så er besparelsen hurtigt væk. Dæmperen alene koster 500 kr.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu