recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 23456 13>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED


Det kunne jo selvfølgelig godt alene skyldes selve dæmperen. Men sker der noget ved, at bruge LED sammen med den gamle/nuværende lysdæmper forudsat man ikke bruger den? Så længe det står på fuldt blus bør der vel ikke ske noget. 

Det ER dæmperen! Det ved jeg ikke. Men den elektroniske touch lysdæmper jeg fik monteret er en kostbar satan til 650kr, hvor den til alm gløde og sparepærer koster godt 400kr

Redigeret af Kampus - 14-November-2017 kl. 12:40
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

 
Dem jeg er endt med nu (jeg havde købt 3, hvor det jo koster én hver gang jeg åbner pakken) er Philips Filament:
https://www.wattoo.dk/led-paere-a-e27-standard-klar-6w-806-lm-2700k-philips-2057805845?gclid=CjwKCAiAxarQBRAmEiwA6YcGKDznMUWVEU7U_MVIePdiHnWZpc9UxgUfYWQh_G17KRwRz-66TIcIbBoCKCIQAvD_BwE

Lige præcis i køkkenet er det også en skidt løsning Wink Jeg ville ikke anbefale en under Ra90. Men jeg forstår godt du er løbet sur i det. Har det på præcis samme måde. Der er bare steder hvor jeg synes lyset er temmelig vigtig.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:


Det kunne jo selvfølgelig godt alene skyldes selve dæmperen. Men sker der noget ved, at bruge LED sammen med den gamle/nuværende lysdæmper forudsat man ikke bruger den? Så længe det står på fuldt blus bør der vel ikke ske noget. 

Det skal du ikke forvente. Elektronikken i dæmper og LED kan og vil sandsynligvis gøre, at LED pæren ikke lever ret længe. Nogle dæmpere kan også tage skade af hvis der monteres LED. Men det er oftest LED pæren der går først. 
Og man begriber ikke, hvordan pokker hr og fru danmark skal kunne vide det.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis man både skal ud og købe dæmper og pærer, så er besparelsen hurtigt væk. Dæmperen alene koster 500 kr.

Ja, hvis det koster 1500-2000 blot for at skifte pærer samt en ny dæmper, så skal de godt nok være tændt mange timer i både køkken og badeværelset før det nogensinde bliver et fornuftigt regnestykke. 

Jeg tænker jeg bare nøjes med almindelige pærer. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis man både skal ud og købe dæmper og pærer, så er besparelsen hurtigt væk. Dæmperen alene koster 500 kr.


Enig. Oftest er det ikke en økonomisk gevinst ved at skifte til LED, medmindre man kan leve med elendigt lys, og uden dæmper. Der kan brændes rigtig mange halogen/glødepære timer af på den konto, førend det har tjent sig hjem.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:


Jeg tænker jeg bare nøjes med almindelige pærer. 

Ja, så længe det endnu er muligt. Det lakker jo hastigt mod enden for traditionelle pærer. 
Til top
Coolsmarti Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Coolsmarti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 14:09
Jeg har lige monteret loftspots i vores stue som skulle kunne dæmpes. Det er 230v spots tilknyttet en FUGA dreje lysdæmper. Mht. pærer blev det IKEA's GU10 pærer, RA værdi på 90 og dæmper helt perfekt uden blinkeri.
Utroligt de kun koster 29 kr. pr. stk. :-)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis man både skal ud og købe dæmper og pærer, så er besparelsen hurtigt væk. Dæmperen alene koster 500 kr.


Ja, hvis det koster 1500-2000 blot for at skifte pærer samt en ny dæmper, så skal de godt nok være tændt mange timer i både køkken og badeværelset før det nogensinde bliver et fornuftigt regnestykke. 

Jeg tænker jeg bare nøjes med almindelige pærer. 

Skiftede 6 pærer til Philips Classic LED. 3 i loftarmaturer, hvor der stadig sad alm 60 watt glødepærer. Og 3 i lamper i stuen, hvor der sad gamle sparepærer med flere watt. I spisebordslampen, en PH5 skal der min sidde en 100 watt pære (i de gamle PH5 var det 200 watt, men de nye lamper er modificeret til sparepærer og LED), men kunne nøjes med en 16 watt dæmpbar LED. Og ja sammen med dæmperen til 650kr er det da en udskrivning.

Men fornøjelsen og besparelsen er til at få øje på. LED Lyskilderne lyser præcis med den varme som de gamle glødepærer gjorde. De lyser med fuld styrke med det samme, og varmer begænset. Og så skal de jo ikke skiftes de næste 10 år eller mere.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lige præcis i køkkenet er det også en skidt løsning Wink Jeg ville ikke anbefale en under Ra90. Men jeg forstår godt du er løbet sur i det. Har det på præcis samme måde. Der er bare steder hvor jeg synes lyset er temmelig vigtig.

Vi er enige i, at lyset er vigtigt i køkkenet. Men som du selv skriver, så kan man købe sig fattig i dårlige pærer uden at komme videre. Jeg har pt. 3 forskellige pærer liggende i skabet, som ikke kan bruges til en dyt, og lige så mange er blevet sendt retur. Der kommer konstant nye pærer og sælgerne (også hos de sider du selv nævner) er ikke sene til at promovere pærer, som på ingen måde er brugbare i et køkkenmiljø. Den værste pære jeg har prøvet endnu kom endda på direkte opfordring fra en af de 4 du nævner, som værende "et helt perfekt replikat af en halogen-pære". Og hold nu k... det var noget møg. Man lignede jo én med gulsot når man stod i køkkenet. Så jeg har ikke den helt store fidus til anbefalingerne fra salgstederne mere.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:


Vi er enige i, at lyset er vigtigt i køkkenet. Men som du selv skriver, så kan man købe sig fattig i dårlige pærer uden at komme videre. Jeg har pt. 3 forskellige pærer liggende i skabet, som ikke kan bruges til en dyt, og lige så mange er blevet sendt retur. Der kommer konstant nye pærer og sælgerne (også hos de sider du selv nævner) er ikke sene til at promovere pærer, som på ingen måde er brugbare i et køkkenmiljø. Den værste pære jeg har prøvet endnu kom endda på direkte opfordring fra en af de 4 du nævner, som værende "et helt perfekt replikat af en halogen-pære". Og hold nu k... det var noget møg. Man lignede jo én med gulsot når man stod i køkkenet. Så jeg har ikke den helt store fidus til anbefalingerne fra salgstederne mere.

Netop derfor er det vigtig at få lavet den aftale, at man kan returnere dem. Jeg er ganske enig, at de nævnt links ikke er nogen garanti for gode produkter. Min opfattelse er blot, at de ved en anelse mere om det, end de fx gør i det lokale byggemarked. At de så vælger at sælge noget bras, det er selvfølgelig helt uacceptabelt, hvis man har gjort dem opmærksom på, at man ikke ønsker noget bras. (og kan forklare hvad man mener med bras). 
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 10:05
Håber det er okay for OP, jeg hopper ind i tråden med en forespørgsel. Hvis ikke, så sig blot til og jeg sletter indlægget.

Jeg har i et lille stykke tid ledt efter en rimelig specifik pære. Men har ikke haft held ved danske forhandler.

 - Sokkel: MR 11 GU4
 - Kelvin: Cirka 6500
 - Lumen: Cirka 200
 - Spredning: Så tæt på 180 grader som muligt.

Nu har jeg via denne tråd fundet ud af hvad Ra værdi er og vil derfor gerne så højt op som muligt.

De specifikke pære kan erhverves i dedikeret butikker til over 100 kr stykket. Men er i stedet endt med at bestille fra Kina over Ebay.

Det ville dog være dejligt hvis jeg der var nogen der kender en dansk forhandler hvor de kunne anskaffes for et lidt mindre beløb?


Redigeret af Silentbob - 15-November-2017 kl. 10:07
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Coolsmarti Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Coolsmarti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 12:19
De billige Kina eBay pærer er intet værd. De dør hurtigt og kelvin værdierne er helt i skoven. Jeg har været igennem MANGE MR16 pærer i vores gamle hus med 12v spots, og ingen kunne holde.

Redigeret af Coolsmarti - 15-November-2017 kl. 12:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu