recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 13>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:12
Det forstår jeg godt. Vi har også "skrottet" en del sparepærer, til fordel for LED.
Har en glødepære i en udendørslampe. Den lyser mange timer om ugen, men bliver ikke skiftet før den springer. Den var i lampen da vi købte huset for 15 år siden......

De LED pærer vi har købt er fra IKEA.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED


De lysdæmpere fra LK som kan købes, kan bruges til LED.
Der er ikke noget specielt i dem. Helgardering er at oplyse at den skal bruges til LED og så returnere lyddæmperen, hvis der er problemer.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED


De lysdæmpere fra LK som kan købes, kan bruges til LED.
Der er ikke noget specielt i dem. Helgardering er at oplyse at den skal bruges til LED og så returnere lyddæmperen, hvis der er problemer.

Det er da muligt, men sådan var det ikke for godt et år siden. Der var touch indb dæmperen til LED næsten lige kommet frem. Hidtil var det en skydedæmper som eneste der kunne bruges. Med med den udbredelse LED har fået, er det naturligt at der kun føres dæmpere der kan klare LED
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

 
Greenline.dk anbefaler selv 3000 K modellen fra Philips her:
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-corepro-led-paere-9-5w-f07ee340-39b7-4448-a612-6d49326d2172
Ra er dog stadig kun 80.

Jeg overvejer at hoppe på sidstnævnte, og så give det et sidste skud, men lige nu har jeg vel for godt 2000 kr pærer liggende i et skab, og jeg er træt af Porto, som går tabt hver gang jeg tester noget nyt...


Torben, det er en 4000kelvin pære du linker til?


Øh, hér er det en 3000 kelvin pære...

M.v.h.

Hmm ved sgu ikke lige hvad jeg har siddet og gloet på. Men den er 3000kelvin.. Weird!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:46
Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:



De lysdæmpere fra LK som kan købes, kan bruges til LED.
Der er ikke noget specielt i dem. Helgardering er at oplyse at den skal bruges til LED og så returnere lyddæmperen, hvis der er problemer.

Nu må du besluttes dig. 
Først konstatere du at de kan bruges til LED. Bagefter skriver at man kan returnere dem, hvis der er problemer Smile

Ikke alle LK dæmpere er egnet til LED. Faktisk er det første fornylig at de er kommet med dæmpere, hvor de selv skriver de er egnet til LED. 
Nogle af LK´s dæmpere er også bagkant dæmpere, (og tavle dæmpere) her er problemet endnu værre. De kan stadigvæk købes.  

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:


Greenline.dk anbefaler selv 3000 K modellen fra Philips her:
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-corepro-led-paere-9-5w-f07ee340-39b7-4448-a612-6d49326d2172
Ra er dog stadig kun 80.

Jeg overvejer at hoppe på sidstnævnte, og så give det et sidste skud, men lige nu har jeg vel for godt 2000 kr pærer liggende i et skab, og jeg er træt af Porto, som går tabt hver gang jeg tester noget nyt...

Den her har en Ra på 91,9 (målt af Tænk), og skulle være god til røde nuancer.

Jeg har selv købt en til en bordlampe til spisebordet, og synes maden ser rigtig ud.


Redigeret af Brixen - 17-November-2017 kl. 13:08
Venlig hilsen
KB
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 14:48
Jeg kan sagtens finde 2700K pærer med en Ra på 90 eller over. Også i størrelser, som ser ud til at passe til mine lamper. Jeg kan dog ikke finde ud af, om 3000K og lavere Ra i virkeligheden er bedre egnet til køkkenet. Der er en grænse for hvor meget af det "gule" du kan fikse på Ra alene, da temperaturen ligger i den varmere ende af skalaen. Men som jeg skrev før, så er der synlig forskel på 80 og 90 på samme farvetemperatur, men det kan jo være individuelt fra pære til pære hvilke bølgelængder, der er problemer med og det er ikke pærer fra samme producent jeg sammenligner.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Jeg kan også være mere konkret. I min mors lejlighed har hun en høj uplight gulvlampe (fra Ikea) som oplyser stuen suppleret af andre mindre lamper. Lejligheden har højt til loftet, så vi mente den uplight gulvlampe ville være nemmere end hængelamper over sofabordet. Den giver da også et udmærket lys.
I den gulvlampe sidder en sparepære, jeg kan huske den er 15 watt og at det er snoet rør typen, men jeg kan ikke huske mærket. Denne pære har jeg tænkt på, hvilken LED der kan erstatte den. Sparepæren er nogle år gammel, så jeg ved ikke hvor længe den holder.
Jeg har fundet frem til at jeg skal bruge en pære med godt 1000 lumen eller lidt mere.

Sæt en spot pære i. Sørg for loftet er hvidt, så lyset reflekterer den vej. 1000lumen lyder dog lidt voldsomt.

Jeg er heller ikke klar over, om den pære der sidder der nu rent faktisk lyser 1000 lumen, men jeg har kigget på andre almindelige sparepære på 15 watt, de er på omkring 1000 lumen.
En spot pære lyder som en god ide. Der skal noget til for at den type lampe oplyser en stue ordentligt.
Både loft og vægge er hvide.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 17:06
Philips laver nogle spot diode pære i stil med de rigtige spejl reflektor spots. De lyser ganske godt. Fås i Brugsen.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:



De lysdæmpere fra LK som kan købes, kan bruges til LED.
Der er ikke noget specielt i dem. Helgardering er at oplyse at den skal bruges til LED og så returnere lyddæmperen, hvis der er problemer.


Nu må du besluttes dig. 
Først konstatere du at de kan bruges til LED. Bagefter skriver at man kan returnere dem, hvis der er problemer Smile

Ikke alle LK dæmpere er egnet til LED. Faktisk er det første fornylig at de er kommet med dæmpere, hvor de selv skriver de er egnet til LED. 
Nogle af LK´s dæmpere er også bagkant dæmpere, (og tavle dæmpere) her er problemet endnu værre. De kan stadigvæk købes.  



I og med at jeg ikke har, kan eller vil teste alle lysdæmpere, så kan jeg ikke udelukke at der er nogen der ikke fungerer, derfor blev ordet "Helgardering" brugt..... Jeg vil jo ikke risikere at nogen bliver sure, hvis jeg ikke har ret ;-)

Selv LK / Schneider har en pæn "disclaimer" i deres LED / Lysdæmperguide:
HER
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 10:57
Nogen der kan anbefale en Led-"neonrør" til værksted på ca 2,5 x 5m... altså en hel færdig Plug and play løsning, ikke bare rør...
Regner med 2 stk.  
Ning
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:

 

Selv LK / Schneider har en pæn "disclaimer" i deres LED / Lysdæmperguide:
HER

Enig, og den er langt fra fyldestgørende. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu