recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 56789 13>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 10:33
Kandersen og Torben, prøv nu at se pærerne side om side. Glødepæren har et stativ med en wolfram tråd der siksakker op og ned. Filamentpæren har et stativ hvor der sidder lange LED stave op og ned. Begge er implementeret i identiske klare glaskupler i ca samme str. Ligheden er da slående!!!

Redigeret af Kampus - 16-November-2017 kl. 10:35
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 11:04
Hør nu her: Jeg har Philips filament-pæren derhjemme. Præcis den pære du henviser til, som kan købes i REMA1000. Den lyser IKKE ligesom en halogen/glødepære. Den er markant mere gul i lyset.

Jeg har haft den siddende side om side med en E27 halogen i to identiske lamper i mit køkken og de er ikke ens. Jeg ved ikke hvor meget tydeligere det kan siges. Du kan jo prøve, at holde et stykke papir hen under begge pærer og se hvordan den ene er langt mere gullig i reflektionerne end den anden. Det nytter ikke, at du bare står og glor ind i pæren og konstaterer, at ja, de lyser begge fint hvidt og ja, min nethinde går i mætning når jeg ser på dem... Du er nødt til at se på reflektioner fra de ting lyset rammer.

Jeg kan godt forsøge at tage et billede af det, men så skal spejlrefleksen hives frem, da mobilkameraet brænder ud længe inden du kan så farveforskellen.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 11:06
Det er så heller ikke det jeg har påstået Torben

Jeg har lige skåret det ud i pap, at jeg sammenligner den fysiske opbygning af pærerne. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få dig overbevist.

Redigeret af Kampus - 16-November-2017 kl. 11:09
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 11:17
Men er det ikke fordi en halogenlampe har en højere farvetemperatur (koldere lys) end 2700k som er almindeligt ved LED. Jeg synes at kunne huske at have set et skema der viser at halogen er over 3000k. Det vil nok være synligt ved direkte sammenligning. Hvis man findet en LED lampe med passende høj farvetemperatur og høj Ra-værdi, så skulle man tro at det ville være fint. Eller?
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED
 
Hvad er det for en 18watt du har i din lampe? jeg er nemlig selv igang med at finde noget til en ny PH5 lampe men det er svært at finde nogle med power nok der har 360 graders spredning og kan dæmpes.
 
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er så heller ikke det jeg har påstået Torben

Jeg har lige skåret det ud i pap, at jeg sammenligner den fysiske opbygning af pærerne. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få dig overbevist.

Det forstår jeg godt, nu, når du forklare det. 
Men vi snakker jo om selve lyset/farve. Så er det da rimelig irrelevant hvordan den fysisk er opbygget. LEDén kunne jo lyse blåt så, eller 16millioner andre farver Wink
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er så heller ikke det jeg har påstået Torben

Jeg har lige skåret det ud i pap, at jeg sammenligner den fysiske opbygning af pærerne. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få dig overbevist.

Hvad har den fysiske udformning med lyset at gøre? Filament-pæren lyser ganske rigtigt med samme spredning, som en alm. pære, og den er også lige så lang fra top til bund, men hvis lyset er noget møg, så hjælper det jo intet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Er der mon nogen, der kan anbefale GU10-pærer/LED, som er til fornuftig pris, godt lys (i køkken og bad) og som virker med lysdæmper til 230V? 

Jeg købte en tilfældig LED i Davidsen forleden, som også virker med lysdæmper. Eller det vil sige, at skruer man helt ned, så lyser denne LED fortsat ligeså meget som de andre lyser, når der er helt skruet op. 

Jeg fik monteret en LK indb dæmper specielt til LED, da spisebords lampen fik en 18 watt dæmpbar lyskilde monteret. Du kan ikke bruge de gamle dæmpere til LED

 
Hvad er det for en 18watt du har i din lampe? jeg er nemlig selv igang med at finde noget til en ny PH5 lampe men det er svært at finde nogle med power nok der har 360 graders spredning og kan dæmpes.
 

Det er en Philips 16 watt dimmable 2700K 1521 LM 90 mA. 220-240Vac 50/60Hz. 5M8

Under et potmeter pic står der et type nr.: 9290011589

Redigeret af Kampus - 16-November-2017 kl. 15:23
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er så heller ikke det jeg har påstået Torben

Jeg har lige skåret det ud i pap, at jeg sammenligner den fysiske opbygning af pærerne. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få dig overbevist.

Hvad har den fysiske udformning med lyset at gøre? Filament-pæren lyser ganske rigtigt med samme spredning, som en alm. pære, og den er også lige så lang fra top til bund, men hvis lyset er noget møg, så hjælper det jo intet.

Det har ret meget at sige, at du kan sætte en ny energi besparende LED pære i en lampe, som er designet til de gamle glødelamper. Kan huske det ramaskrig der var, da de grimme rør sparepære vandt indpas. Og kuppel sparepærerne var ikke meget mindre. Nu er det endeligt muligt at få en pære i “normal størrelse”

Mht din køkkenbelysning, var det måske en god ide at sætte sig ind i Kelvin skalaen og hvad værdierne betyder for lystemperaturen. 2700K er ikke en lystemp til en arbejdsplads som et køkken er.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

[QUOTE=Mefisto]Jeg troede det ville blive mere entydigt, at det der mærke er det bedste. Det kan man måske ikke sige, da det er forskelligt afhængigt af hvor lyset skal bruges.

Bingo!



Jeg kan også være mere konkret. I min mors lejlighed har hun en høj uplight gulvlampe (fra Ikea) som oplyser stuen suppleret af andre mindre lamper. Lejligheden har højt til loftet, så vi mente den uplight gulvlampe ville være nemmere end hængelamper over sofabordet. Den giver da også et udmærket lys.
I den gulvlampe sidder en sparepære, jeg kan huske den er 15 watt og at det er snoet rør typen, men jeg kan ikke huske mærket. Denne pære har jeg tænkt på, hvilken LED der kan erstatte den. Sparepæren er nogle år gammel, så jeg ved ikke hvor længe den holder.
Jeg har fundet frem til at jeg skal bruge en pære med godt 1000 lumen eller lidt mere.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 15:41
Og jo, mor vil spørge mig når den pære skal skiftes.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 16:28
Er det virkelig kun mig der er stor fan af Sunflux?? :) Synes ikke der er andre end mig der nævner dem. Det er mange år siden de kom med en høj RA værdi (95) på de fleste af deres pærer, det var de andre store mærker meget længere om.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu