recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 678910 13>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Jeg kan også være mere konkret. I min mors lejlighed har hun en høj uplight gulvlampe (fra Ikea) som oplyser stuen suppleret af andre mindre lamper. Lejligheden har højt til loftet, så vi mente den uplight gulvlampe ville være nemmere end hængelamper over sofabordet. Den giver da også et udmærket lys.
I den gulvlampe sidder en sparepære, jeg kan huske den er 15 watt og at det er snoet rør typen, men jeg kan ikke huske mærket. Denne pære har jeg tænkt på, hvilken LED der kan erstatte den. Sparepæren er nogle år gammel, så jeg ved ikke hvor længe den holder.
Jeg har fundet frem til at jeg skal bruge en pære med godt 1000 lumen eller lidt mere.

Sæt en spot pære i. Sørg for loftet er hvidt, så lyset reflekterer den vej. 1000lumen lyder dog lidt voldsomt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Er det virkelig kun mig der er stor fan af Sunflux?? :) Synes ikke der er andre end mig der nævner dem. Det er mange år siden de kom med en høj RA værdi (95) på de fleste af deres pærer, det var de andre store mærker meget længere om.

Niks, Sunflux og Hilux er to temmelig gode mærker, forlyder det rundt omkring. Så snart jeg får klaret mit spot problem, så agter jeg at forsøge med Sunflux R10. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 

Mht din køkkenbelysning, var det måske en god ide at sætte sig ind i Kelvin skalaen og hvad værdierne betyder for lystemperaturen. 2700K er ikke en lystemp til en arbejdsplads som et køkken er.

Køkkenet er en "arbejdsplads". Og derfor bør der være korrekt lys. Men kelvin graden er kun en del af det. Det nytter ikke noget du køber lys på 3000 kelvin, hvis dette lys ikke er i stand til at gengive farverne korrekt, og slet ikke i et køkken, hvor der oftest er rigtig mange forskellige farver. Så har man faktisk forværret situationen ekstremt meget, i forhold til hvis man brugte 2700kelvin og en bedre gengivelse. En højere kelvin grad betyder, at lyset er mere hvidt, og at det derved kommer til at virke kraftigere ved tilsvarende lavere watt. Det giver altså en bedre kontrast. Men igen, hvad nytter det at din bøg står fuldstændig krystal klart, når den ser grøn ud (eller anden mystisk udseende) ? 

3000 kelvin med meget høj Ra værdi, det vil jeg mener er i det område man skal finde til sit køkken. I stuen/afslappende områder, der skal vi ned på 2700 kelvin, men stadigvæk med optimal gengivelse (Ra værdi), og evt. i en dimmtone form, så man kan skrue ned for kelvin graden, når hyggen er på sin højeste.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 17:11
Min bøg? Jeg har ikke sådan en inde i huset

Jeg ER klar over RA værdiens betydning for hvordan farver gengives korrekt. Jeg synes stadigvæk at RA over 80 er godkendt. Og milevidt bedre end sparepærerne. For mig handler det også om tilgængelighed og pris.

Redigeret af Kampus - 16-November-2017 kl. 17:14
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Er det virkelig kun mig der er stor fan af Sunflux?? :) Synes ikke der er andre end mig der nævner dem. Det er mange år siden de kom med en høj RA værdi (95) på de fleste af deres pærer, det var de andre store mærker meget længere om.

Jeg har netop nappet en Sunflux filament med en Ra på 90 og testet, og den er bedre end Philips’ filament med en Ra opgivet til >80. Den er stadig en smule gul i tonen, så jeg tror ikke den giver nok ift hvad jeg har nu. Den koster alligevel 120 kr pr pære.

Greenline.dk anbefaler selv 3000 K modellen fra Philips her:
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-corepro-led-paere-9-5w-f07ee340-39b7-4448-a612-6d49326d2172
Ra er dog stadig kun 80.

Jeg overvejer at hoppe på sidstnævnte, og så give det et sidste skud, men lige nu har jeg vel for godt 2000 kr pærer liggende i et skab, og jeg er træt af Porto, som går tabt hver gang jeg tester noget nyt...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Min bøg? Jeg har ikke sådan en inde i huset

Jeg ER klar over RA værdiens betydning for hvordan farver gengives korrekt. Jeg synes stadigvæk at RA over 80 er godkendt. Og milevidt bedre end sparepærerne. For mig handler det også om tilgængelighed og pris.

Hva faen, har du ingen bøg? LOL

Jeg er enig i, at pris også bør have en vis indflydelse. Det er desværre bare ikke sådan producenter og forhandlerne tænker. Jeg synes nogle af de pære er svine hammerende dyre. Også selvom de måske har en levetid langt langt ude i fremtiden. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

 
Greenline.dk anbefaler selv 3000 K modellen fra Philips her:
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-corepro-led-paere-9-5w-f07ee340-39b7-4448-a612-6d49326d2172
Ra er dog stadig kun 80.

Jeg overvejer at hoppe på sidstnævnte, og så give det et sidste skud, men lige nu har jeg vel for godt 2000 kr pærer liggende i et skab, og jeg er træt af Porto, som går tabt hver gang jeg tester noget nyt...

Torben, det er en 4000kelvin pære du linker til?
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 23:39
Det kan godt være, de diode pære ikke er så billige, men du sparer jo en god del strøm over tid. Når jeg har 6-7 pærer tændt rundt omkring, så er der ikke engang 40w i brug.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 23:56
1 kWh koster cirka 2 kroner.

Du bruger måske 40 Watt, hvor du før ville have brugt 240 Watt.
Så du har sparet 200 Watt per time, lad os for nemhedens skyld sige i 5 timer om dagen.
Det giver en besparelse på 2 kroner om dagen, eller 720 kroner om året.

Med andre ord, så skal du ikke rende ud og købe af de alt for dyre pærer, eller blot vente med at skifte til dine glødepærer springer....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

 
Greenline.dk anbefaler selv 3000 K modellen fra Philips her:
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-corepro-led-paere-9-5w-f07ee340-39b7-4448-a612-6d49326d2172
Ra er dog stadig kun 80.

Jeg overvejer at hoppe på sidstnævnte, og så give det et sidste skud, men lige nu har jeg vel for godt 2000 kr pærer liggende i et skab, og jeg er træt af Porto, som går tabt hver gang jeg tester noget nyt...


Torben, det er en 4000kelvin pære du linker til?


Øh, hér er det en 3000 kelvin pære...

M.v.h.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:05
Det med at vente til de gamle pærer ryger, er lige det jeg gjorde, dog har jeg valgt at bytte spare pærene ud, før deres tid udløb. For de har trods alt et ret kedeligt lys.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2017 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

1 kWh koster cirka 2 kroner.

Du bruger måske 40 Watt, hvor du før ville have brugt 240 Watt.
Så du har sparet 200 Watt per time, lad os for nemhedens skyld sige i 5 timer om dagen.
Det giver en besparelse på 2 kroner om dagen, eller 720 kroner om året.

Med andre ord, så skal du ikke rende ud og købe af de alt for dyre pærer, eller blot vente med at skifte til dine glødepærer springer....

Klaus

Lige præcis! Og nu så jeg lige at Jem&Fix har Osram LED til 34kr for 3 pak i flg str.: Spot GU10 4,3 w, Kerte E14 5,3 w, Standard E27 9 w.

Så er det billigere at smide en LED pære i lampen end en glødepære
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu